Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

ביקורת מופע: הדג נחש בפסטיבל מוזות בשוהם

אחת הלהקות המצליחות בישראל הצליחה להפתיע את כתבנו, עם סגנון מיוחד ועשרות שירים מוכרים. אז למה לא תשמעו אותם במחוזות המגזר? תשובה אפשרית בפנים

להקת הדג נחש היא מהלהקות החשובות בישראל כיום. הייתי בעבר בהופעות שלהם, ובהיעדר חיבור לסגנון ולקהל לא קפצתי על "המציאה" לעמוד ולהאזין שוב במשך שעה וחצי בין אלפי צעירים, על אף שזה בחינם. ולמרות זאת, ההופעה של הדג נחש ביום חמישי האחרון הייתה שונה מבעבר. אמנם הפעלת הקהל בסגנון "תרימו את הידיים" ו"מי שבעד לגליזציה שיצעק" נותרה חלק בלתי נפרד מהסגנון, אבל המוזיקה, הקצב, ובכלל נשמע "בוגר" יותר. זו מין הוכחה לכך שזה הרכב שמתפתח ולא מפחד לגוון בסגנונות. כבר בקטע הראשון – מחרוזת שכללה את "חליפות", "מבסוט", "סטטיסטיקה" ו"שיר נחמה" – הלהקה הצביעה על השינוי שחל בה מלהקת ראפ שמאלנית (יחסית) שרק רוצה "לפוצץ ת'מלעיזים כמו היו חצ'קונים", ללהקה עם סגנון מוזיקה מיוחד ונטול תיוגים לתחום אחד בלבד.

להקת הדג נחש: לא כאלו שמאלנים. צילום: באדיבות יח"צ הדג נחש

ההופעה נערכה בפסטיבל מוזות בשוהם, זו השנה ה-15 שבה מתקיים הפסטיבל ביישוב, הנותן במה ליצירה ישראלית. במסגרת הפסטיבל הופיעו ישראל גוריון ואסף אמדורסקי (בתשלום), מיכה שטרית ואמיר דדון במופע משותף, הזמרת אילנית במופע משיריו של אהוד מנור ביחד עם האופרה הישראלית, שרית חדד, ירמי קפלן וכאמור, הדג נחש (בחינם). במתחם הפסטיבל היו ארבע במות: במת להקות מקומיות, במת ילדים, סוכת אומן ובמה מרכזית, וברחבי הפארק הוצבו מספר רב של דוכני יצירות אמנים.

הדג נחש לא מפסיקים להשתמש בכלים ונתנו תצוגת תכלית ורסטילית. פעם מתקיים סולו של שאנן סטריט בליווי תופים בלבד, ושניה לאחר מכן יא יא כהן מנגן במנדולינה כרקע לשירת כל הלהקה.

הדג נחש יצרו מופע אינטנסיבי, שהתבסס על ההיכרות של הקהל עם הלהיטים הגדולים שלהם, ששר את כל המילים, עד כדי כך שלעיתים זה ניראה היה כמו קריוקי. ובעיקר הקצב, זה שם המשחק של הלהקה המצוינת והמנוסה, המתבססת על תיאום מושלם בין משה אסרף ויא יא כהן אהרונוב, וכמובן הגיטריסט יוסי מזרחי (הבעל של נינט) שהופך לאט לאט לאחד הנגנים הבולטים בישראל היום בתחומו.

לקראת ההדרן הם הצמידו את השיר 'עוד אח אחד' לביצוע "No Woman No Cry" של בוב מארלי, וגם הקהל המבוגר יחסית התלהב והצטרף.

הלהקה לא מזוהה כ"כ עם הציבור הדתי בארץ אולי בעיקר בגלל שהיא נחשבת לשמאלנית. משמיעת השירים לא מבחינים בכך. נשמע שהם כמעט תמיד צודקים, בשירים 'עוד אח אחד', 'זמן להתעורר', 'לא פראיירים', ואפילו ב'שיר נחמה' ו'מפלגות ישראל'. אז למה לא נשמע את השירים האלו בת"סים של בני עקיבא בחודש ארגון הקרוב? לא ברור.

מדד המגזר: נראו לא מעט חובשי כיפות וכיסויי ראש, רובם כנראה משהם, לרשות הקהל הועמדו מספר סוכות.

מדד המחיר:  חינם(!) להופעה של שעה וחצי.

הדג נחש, מופע במסגרת פסטיבל מוזות בשהם, חוה"מ סוכות 01.10.15.

Exit mobile version