Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

בעצב תל(מ)די בנים

החתונה בגיל צעיר המקובלת במגזר מביאה עימה תופעה שאיתה מתקשים להתמודד באוניברסיטאות: סטודנטיות בהריון ובחופשת לידה

סטודנט הנמצא בשירות מילואים יזכה ברוב המוסדות להשכלה גבוהה בישראל להטבות גדולות יחסית: מועד נוסף למבחן, ביטול מבחן אמצע שנכשל בו (גם אם לא היה סמוך למילואים), השלמת שיעורים ואפילו מימון שיעורים פרטיים בחלק מהמוסדות. אבל מה קורה כשסטודנטית צעירה, בגיל 22-23 נכנסת להריון? האם גם לה המוסד מאיר פנים ובא לקראתה?

צילום: באדיבות דר' מתי פישר

 

מוריה לוין, סטודנטית בת 23 ממוסד אקדמי גדול במרכז הארץ לא ידעה מה עליה לעשות עם כניסתה להיריון "כל אחד אמר לי משהו אחר, לא ידעתי על מי לסמוך ומהן הזכויות שלי" מספרת לוין. עם התקדמות ההיריון התחילה להרגיש את ה'פיגור' הגדול שנוצר עקב הבדיקות וימי המחלה שקיבלה כתוצאה מההיריון "הבנתי שזה או שאני מוותרת על התואר, או שאני דוחה אותו בכמה שנים טובות, הרגשתי כ"כ חסרת אונים מול האוניברסיטה, וכמעט הרמתי ידיים". לבסוף, עם עזרה וייעוץ שקיבלה עברה את התואר בהצלחה "ממוצע הציונים ירד בכמעט 8 נקודות בגלל ההיריון והלידה".

סטודנטיות רבות מוצאות את עצמן כשבוע לאחר הלידה על ספסל הלימודים. "יש מבחנים שהמועד נוסף שלהם הוא סמוך מאוד למועד הראשון, ואם לא עושים אותם אז, הכל נדחה בשנה" מספרת מיטל וסרצוג מפתח תקווה, שלמדה למבחן מתא"ם המפחיד, שבוחן התאמה לתואר שני בפסיכולוגיה, אך לא ניגשה לבסוף בשל שמירת היריון ארוכה.

אז מה עושים? בדיוק בשביל זה קיים חוק זכויות הסטודנט, המנסה להסדיר ולחייב את המוסד האקדמי לדאוג למקרים כאלו, אך כמו חוקים רבים, הוא עושה זאת בצורה אנמית וכללית, ומשאיר פתח לפרשנות רחבה. החוק מורה על המוסדות להשכלה גבוהה לקבוע הוראות בדבר התאמות שיינתנו לסטודנטיות, בין השאר, עקב הריון ולידה, בלי שום פירוט מה ההקלות הנדרשות. מי שניסה לתת מענה לבעיה הזו זוהי המועצה להשכלה גבוהה, שגיבשה כללים השומרים על זכויותיהן של סטודנטיות שיולדות במהלך הלימודים, אך הכללים האלו אינם מחייבים, ובהתאם לכך מתנהלים במוסדות רבים. אז מה הן הזכויות? התאחדות הסטודנטים גיבשה אותן עבורנו:

טיפול של רכזת מטעם האוניברסיטה
כל מוסד אקדמי חייב למנות רכז/ת לה תוכלי לספר על ההיריון. היא, מצדה, אמורה ליידע את המרצות, הבוחנות ואת כל שאר נשות ואנשי האוניברסיטה בזכויות המגיעות לך, להקל על חייך ולהסדיר מראש את זכויותיך.

בחינות
הסטודנטיות ההריוניות זכאיות להארכת זמן של 25%  בבחינות השונות וגם להכרה בתפקודים הביולוגיים השונים בתקופה הזו. כמו כן, הן זכאיות ליציאה בלתי מוגבלת לשירותים בזמן הבחינות.

דחייה בעבודות
סטודנטיות בהריון זוכות לדחייה בהגשת העבודות, של 7 שבועות מתום ההיעדרות שלהן, כך שיוכלו לעמוד בדרישות.

זכאות למועד בחינה מיוחד
מעל 21 ימי היעדרות בגלל הריון, או לידה מזכים אותך במועד בחינה מיוחד, בנוסף, סטודנטית שילדה מקבלת מועד נוסף לכל המבחנים שמתקיימים ב-14 השבועות שאחרי הלידה.

חניה חינם
מהחודש השביעי להריון ועד חודש לאחר הלידה, האוניברסיטה חייבת לספק לך חניה ללא תשלום בקרבת הקמפוס, כדי להקל עליך.

היעדרות משיעורים – לסטודנטיות בהיריון מותר להיעדר מ-30% מהשיעורים, ובנוסף יש הקלות נוספות למי שנמצאת בתקופת ממושכת של שמירת היריון.

דחיית לימודים של 2 סימסטרים – אם ילדת או אם את בשמירת הריון ארוכה, כנראה שתיעדרי לזמן ארוך יותר מארבעת השבועות המוקצבים לתכלית הזו. במקרה כזה תוכלי לדחות את הלימודים עד שנה ללא תוספת תשלום, ללא קנס וללא תשלום כפול.

השלמת הכשרות מעשיות
החוק מאפשר לסטודנטיות ההריוניות להשלים או לקבל פטור על הכשרות מעשיות.

זכאות לקורסים מתקדמים
ההיריון או הלידה גרמו לך להיעדר מקורס שהוא תנאי ללימוד בקורס אחר? החוק מאפשר לך להתקבל לקורס המתקדם על תנאי.

תלושי צילום
נעדרת מהלימודים בגלל ההיריון או הלידה? המוסד האקדמי יספק לך 20 צילומים על כל יום שהחסרת. את המסכמת הטובה בכיתה תצטרכי למצוא לבד.

חדרי הנקה
המוסדות האקדמים נדרשים להקים חדרי הנקה לסטודנטיות.

את על מלגת מחקר? אין לך סיבה לדאוג
בעבר סטודנטיות לתואר שני או שלישי שמקבלות מלגת מחקר מהאוניברסיטה לא קיבלו חופשת לידה. מאז התיקון לחוק לא ניתן להפסיק את מלגת המחקר שלהן בזמן חופשת הלידה וזמן המלגה מוארך לפי זמן חופשת הלידה שלהן.  חופשת הלידה לא פוגעת בתקציב של המרצה, כדי שלא תהיה לו העדפה לבחור סטודנטים גברים.

 

Exit mobile version