Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

בפורים פי 2.5 ילדים נפגעים מצעצועים מסוכנים

הוועדה לזכויות הילד בראשות ח"כ ד"ר יפעת שאשא-ביטון, ערכה דיון מיוחד לקראת חג פורים, בנושא אכיפה וטיפול בהפצת נפצים וחומרים האסורים לשימוש. יוזם הדיון, ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר:"בכל שנה אנו עדים לפציעות רבות של ילדים עד כדי קטיעת אצבעות, שריפות בבתים וכוויות קשות ואנחנו מחויבים למנוע את אותן פציעות בשתי דרכים- למנוע מאותם מוצרים להגיע לארץ ולבצע אכיפה כלפי אלה שמוכרים אותם". 

ח"כ יגאל גואטה (ש"ס) אמר "לא מדובר כאן בצעצועים אלא במטעני חבלה של ממש. משרד הכלכלה וכל מי שנוגע לנושא צריך לאחד כוחות ארבעה חודשים לפני פורים, לעבור קונטיינר קונטיינר ולשלול רישיון של יבואן שמביא כאלה דברים". יו"ר הוועדה ח"כ יפעת שאשא-ביטון: "נפעל להגדיל את הקנס על ייבוא מוצרים אסורים".

אביטל אפל פנקס, נציגת ארגון בטרם (המרכז הלאומי לבריאות ובטיחות ילדים), הציגה בפני הוועדה נתונים מדאיגים על פגיעות ילדים מצעצועים מסוכנים: "מבדיקה שערכנו ב-10 בתי חולים בשנים 2010-2014 היו מעל 100 מקרים של פגיעות מצעצועים מסוכנים שתועדו. חשוב לציין שהמספר האמיתי ככל הנראה גבוה יותר, שכן לעיתים מתוארת הפגיעה אבל לא מקורה. באופן כללי לקראת פורים מדברים על פי 2.5 ילדים שנפגעים עקב צעצועים מסוכנים, 90% מהם בנים. קבוצת הגיל המשמעותית של הנפגעים היא 10-14. מנגנוני ההיפגעות השכיחים הם כוויות (מעל 50%) והיתר חתכים, פגיעה בראייה ופגיעות אחרות. רק בשלושת הימים האחרונים שלושה ילדים הגיעו לשניידר בעקבות פגיעה מחזיזים".

צעצועים מסוכנים.צילום:עמיעד טאוב

ישראל משען, יו"ר הוועדה לצעצועים מסוכנים במשרד הכלכלה אמר כי "כדי למגר באמת את התופעה צריך להעניש ולצערי העונש הוא לא גבוה. היום מונחת על שולחן הכנסת לקריאה שניה ושלישית הצעת חוק ממשלתית שתעלה את הקנס מ-30,000 ₪ או שנת מאסר, למאות אלפי שקלים ועד 3 שנים מאסר על ייבוא מוצרים מסוכנים. כולנו תקווה שעד פורים הבא החוק יעבור".

שבתי גרברציק, דובר המשטרה למגזר הדתי חרדי, התייחס גם הוא ואמר כי "במסגרת המבצעים שנעשים לאורך כל השנה ובדגש על התקופה שלפני חג הפורים, נתפסים מאות אלפי פריטים מסוכנים. המשטרה פועלת באינטנסיביות במערך הסברה כלל ארצי ובדגש בימים אלו על הציבור הדתי החרדי שעיקרו הצבעה על הסיכונים הכרוכים בשימוש באותם אביזרים וקריאה להורים למנוע ולהסביר לילדים את הסיכון הרב הכרוך בשימוש".

דליה ירום, מנהלת המעבדה לכימיה וטקסטיל במכון התקנים אמרה "התקינה היא שמפרידה בין צעצועים וחומרי נפץ. הגישה היא שצריך לתת לילדים גם לשחק, אני לא מדברת על נפצים מסוכנים אלא על דברים קטנים יותר. אנחנו קובעים תקנים אבל הם מגיעים גם עם אחריות ומגבלות. המוצרים האלה שכן מורשים מותרים למשל רק לילדים מעל גיל 8, יש כאן אחריות גם להורים לוודא שילד צעיר יותר לא עושה בהם שימוש".

יו"ר הוועדה, ח"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון סיכמה ואמרה "צעצועי מסוכן הוא לא צעצוע, הוא חומר נפץ. חייבים לפעול לשינוי הטרמינולוגיה ונעשה זאת גם בחקיקה אם צריך. חשוב בנוסף להדגיש שגם כשיש תקן וזה חוקי זה עדיין מסוכן. חשוב שהציבור ידע את זה וינקוט באמצעי הזהירות הדרושים. לגבי הגדלת הקנס על ייבוא מוצרים אסורים, נפנה למשרדים הרלוונטיים כדי לקדם את החקיקה מהר ככל האפשר. בנוסף, אי אפשר להתעלם מההיבט הביטחוני, אנחנו נמצאים במציאות רגישה, כל דבר שיכול להיראות כמו נשק או להוות סכנה משני היבטים- הילדים עלולים להיתפס כחשודים מחד ומאידך כשיגיע חלילה הדבר האמיתי, לא בטוח שנדע לזהות זאת ".

Exit mobile version