עם התרגשות רבה וציפיות לא מעטות החלה שנת הלימודים החדשה. הסמיכות לראש השנה ותחילתה של עונת הסתיו המעוררת תחושות ההתחדשות וההתרעננות, גורמת לעיתים, לתחילת תקופה להיחוות עוד יותר בעלת משמעות.
ילדנו, כל אחד בהתאם לגילו יעשה את צעדיו במסגרת זו או אחרת ויחווה שינויים לא מעטים, אנו ההורים המלווים את חוויות שינויים אלה מתרגשים וחוששים לצידם יכולים להשפיע רבות על החוויה ועיבודה. על מנת לעזור לילדנו לעשות את המעברים וההתחלות החדשות באופן כזה שיחווה בעל ערך ומשמעות, מאתגר אך גם מספק, עלינו ראשית לחשוב מה משמעות המעברים וההתחלות עבורנו אנו.
מה אנו חשים לקראת תחילת השנה החדשה שלהם וגם שלנו לצידם? האם חוששים אנו ואם כן ממה? האם החששות שלנו מוצדקים על ידי המציאות של ילדנו או שמא אנו עלולים להשליך עליהם את החוויות שלנו? את תחושתנו כלפי בית הספר שנובעות לרוב מחוויותנו כתלמידים בעברנו?
עלינו לבחון את עצמנו ולוודא שאין אנו משווים את כניסת הילדה שלנו לכיתה א' לחווית כיתה א' שלנו כהורים, ולא נשכח שאין אנו היא ואין הבית ספר שהיא תפגוש הוא הבית ספר אותו פגש אביה…גם אם לעיתים נשארנו באותה העיר וילדנו נכנסים פיזית וממשית לאותו בית ספר שלמדנו בו, אין זה הרי אותו בית הספר ובטוח שלא יחווה באותה הצורה על ידי אדם ייחודי אחר, בעל מטען רגשי ייחודי משלו האחר משלנו.
אנו כהורים נוטים במצבים רבים להשליך רגשותינו על ילדנו מבלי לדעת זאת, דבר זה כמעט בלתי נמנע באופן לא מודע ולכן עלינו להפוך מודעים לכך. דבר זה הופך להיות משמעותי עוד יותר בכניסתם של ילדנו לשנת הלימודים החדשה שלהם. רבות מדי הפעמים שאנו מאחלים לילדנו שישאירו את הקשיים של שנה קודמת בכניסתם לשנה החדשה ויתחילו דף חדש, מעטות מדי הפעמים ששוכחים אנו ההורים לנהוג כפי שמייחלים אנו לילדנו בזאת. אנו מביאים אליהם את העבר שלנו, דבר שקורה באופן רב יותר במצבים בהם אנו מוצאים עצמנו בלחץ ובחרדה, ותחילת שנת הלימודים מאופיינת באלו לא מעט.
כאשר ילדנו נכנס לשנת הלימודים בין אם בפעם הראשונה, בפעם האחרונה וכל אלו שביניהם חשוב שיוותר בעל מרחב עצמאי לחשיבה ורגש כלפי מה שעומד לפניו. חשוב לברר עם ילדנו כיצד מרגישים הם לקראת תחילת השנה, ממה מתרגשים, האם חוששים ואם כן ממה? חשוב לברר אם יש משהו שהם יודעים שיכול לעזור להם להתמודד עם החששות או הקשיים במידה ויש כאלה, והאם יש משהו שאנו כהורים יכולים לעזור בו. חשוב שילדים שלנו ידעו שאנו שם לעזור להם בשלהם, מבלי לשים עליהם קשיים שאולי לא חשים הם עצמם ואנו חוששים מהם כהורים, דבר שקורה רבות מתוך ניסיון כנה שלנו כהורים לגונן מפני קשיים שטרם קרו, למנוע תסכולים שטרם הורגשו ולגונן מפני מצבים שאולי אף לא יקרו כלל.
עלינו להיזהר מכך בכל ימות השנה ולהקפיד עוד יותר לפני שנת הלימודים החדשה, שכן ילדנו מושפעים מדברינו, גם אם נראה לפעמים באופן ישיר כאיל לא שומעים אותם כלל. תפיסתנו משפיעות עליהם באופן מודע יותר ופחות כל הזמן ולכן עלינו להיות מודעים לכך ולשקול מה נרצה להעביר וכיצד להשפיע. חשוב שתהיה זו שנה שלהם, ואנו נלווה אותם בשלהם, האחר הייחודי והחדש לנו מאד. רק כך נוכל להרגיש שבאמת קשובים אנו ועוזרים להם היכן שזקוקים הם. אני מאחלת לכולנו שנת לימודים חדשה, ייחודית, אחרת מאתגרת ומספקת, ובעיקר שתהיה לכל אחד שנה שהיא שלו בדרכו.