ילדים עם הפרעת קשב וריכוז, ובמיוחד בנים, מתקשים לעתים קרובות בתקשורת חברתית וביצירת חברויות. האתגרים החברתיים והלימודיים שחווים ילדים אלה יכולים להשפיע על חייהם בעתיד. לפי המחקר, ילדים עם הפרעת קשב וריכוז עשויים להתקשות בהשגת תעסוקה משתלמת ונמצאים בסיכון גבוה יותר לבעיות נפשיות מאשר ילדים בגילם ללא הפרעה זו.
לימודי קלינאות תקשורת מקנים לבוגרים ידע ומיומנויות המאפשרים להם לטפל ביעילות רבה גם בהפרעות התקשורת הספציפיות המאפיינות ילדים עם בעיות קשב וריכוז – ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder).
צילום: depositphotos
מהי הפרעת קשב וריכוז – ADHD?
הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירו-התנהגותית בשנות הילדות, והיא שכיחה בקרב כ-3%-7% מהילדים בגיל בית הספר. ניתן להבחין היטב בסימנים ל-ADHD כבר בגיל הגן.
הפרעות תקשורת המאפיינות ילדים עם ADHD
הנה כמה מהפרעות התקשורת העיקריות, המאפיינות במיוחד ילדים עם הפרעת קשב וריכוז:
- תקשורת חברתית לקויה – סוג זה של הפרעה מתייחס גם לתקשורת לא מילולית, כמו יצירת קשר עין בעת השיחה, לדבר כשמגיע התור, להישאר בנושא השיחה ובכלל לכבד את המרחב האישי של החבר.
- הפרעות שפה בכתב ובעל פה – המתבטאות בקשיי הבנה, כמו קושי לעקוב אחר הוראות; וקשיי הבעה, כמו אוצר מילים דל, קושי בחיבור משפטים או בלספר סיפור.
- הפרעות בשטף הדיבור – הפסקות ארוכות מדי במהלך הדיבור, בהשוואה לבני גילם ללא ADHD.
- הפרעות למידה – הבאות לביטוי בקריאה, בהבעה בכתב ו/או במתמטיקה.
השפעת הפרעות התקשורת והפרעות הקשב והריכוז
ילדים ונערים עם קשיי תקשורת כתוצאה מ-ADHD חווים בדרך כלל הישגים לימודיים נמוכים והם נוטים להתנהגות בריונות או להפרעות התנהגותיות אחרות. לילדים עם ADHD, ובמיוחד לבנים שביניהם, יש לעתים קרובות פחות חברים וחברות והם חווים קשיים חברתיים שאינם מנת חלקם של חבריהם ללא ADHD.
הנה שלושת התסמינים העיקריים של ADHD:
- חוסר קשב (חוסר תשומת לב ונטייה להסחות דעת)
- היפראקטיביות (הילד כל הזמן בתנועה)
- אימפולסיביות (קושי בשליטה עצמית)
תסמינים אלה יכולים להופיע לבד או בשילוב של כמה מהם, תלוי בחומרת מצבו של הילד.
איך תואר בהפרעות תקשורת מוביל לטיפול ב-ADHD?
תואר בהפרעות בתקשורת מכשיר את הבוגרים לעבודה עם ילדים שאובחנו עם ADHD. אחרי הכול, ילדים אלה מבלים את רוב זמנם בבית הספר או במשחק עם חברים, וההורים שואפים להקנות לילדיהם את הכישורים הנדרשים כדי להתמודד היטב עם האתגרים החברתיים השונים, לבנות לעצמם מערכות יחסים משמעותיות ולהצליח בלימודים.
תואר בקלינאות תקשורת מאפשר לבוגרים לספק לילדים עם ADHD את הכישורים והתמיכה הנדרשים להפחתת הפרעות התקשורת (במיוחד כשהם חלק מה-ADHD) והשפעתן על:
- הצלחתם בלימודיים
- ביטחונם העצמי
- איכות התקשורת שלהם עם אחרים
- ובסופו של דבר על איכות חייהם כשיגדלו
איך יכולים קלינאי תקשורת לעזור לילדים עם ADHD?
ככול שהמחקר בתחום הפרעות התקשורת הולך ומתפתח, וככול שגוברת ההבנה של קלינאי התקשורת בנושאים הקשורים לפיתוח דרכי תקשורת יעילות יותר של ילדים עם ADHD, כך יכולים הקלינאים:
- לעבוד יחד עם המשפחה של הילד כדי לחקור, לאבחן ולנהל את קשיי התקשורת הספציפיים של הילד המטופל.
- לשתף פעולה עם ההורים והמחנכים כדי לפתח תוכנית פעולה מבוססת ראיות שתוכל לתמוך בילד ובמשפחה בדרכו להשגת יעדי התקשורת שלו.
- לספק טיפול שיוכל להקל על אתגרי התקשורת כדי לאפשר לילד להשתמש בחוזקות שלו לטובת תקשורת איכותית יותר.
- להדריך את ההורים והמחנכים במגוון אסטרטגיות לתמיכה בילד עם ADHD, הן בבית והן במסגרת הכיתה.