Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

לקראת ט"ו באב:טיפים לזוגיות טובה ובריאה לאורך שנים

ט"ו באב הוא חג האהבה במסורת היהודית והזדמנות נפלאה לעצור לרגע את מירוץ החיים, ולהבין שהצלחה בזוגיות היא מרתון מתמשך ולא ריצת מאה מטרים. זוהי הזדמנות להפנים שגם בשלבים מתוחים ולחוצים בחיים, ניתן למנוע פגיעה בזוגיות. ד"ר סוזי קגן, מטפלת זוגית ומשפחתית בכירה, בעלת מרכז לטיפול רגשי בילדים ומבוגרים, מעניקה, לרגל החג, טיפים והמלצות לשימור זוגיות טובה ובריאה לאורך שנים.

תקשורת אמיתית – המרכיב החיוני ביותר בזוגיות. אני ממליצה תמיד על שיח פתוח, שאינו שומר דברים בבטן, ומאופיין בשיתוף הדדי. קבעו ביניכם כללי יסוד לתקשורת מקובלת ומוסכמת על שניכם, הגדירו ציפיות, וכך תוכלו למנוע קצרים בתקשורת. בדיוק כפי שצריך לדעת כיצד לנהל זוגיות טובה, יש להבין אף כיצד לנהל ויכוח. אל תחפשו "אשמים". טנגו הוא ריקוד לשניים. נדוש, אך נכון. אם כבר הגעתם לוויכוח, נהלו אותו בטונים נמוכים, בסבלנות ובמילים שאינן פוגעניות. זוגות מאושרים מגיעים לפתרון ביניהם מתוך כבוד הדדי וההחלטות מתקבלות בשיתוף פעולה מלא ללא הטלת "וטו" של אחד מהצדדים.

ט"ו באב.טיפים לזוגיות.צילום עמיעד טאוב

מילה טובה שווה זהב – קשר זוגי חזק מבוסס על פרגון הדדי. השתדלו בכל שיחה "לזרוק" מילה טובה, ש"תעשה" לבן זוגרם את היום והוא יחוש מוערך ואהוב. הקפידו להעניק לו אחת לשבוע לפחות שלוש מחמאות: שתיים על אופיו הנהדר, ואחת על המראה החיצוני שלו. הקפידו להשתמש במילים: "אני אוהב אותך". מרוץ החיים גורם לנו, לעיתים, לשכוח את חשיבות המילים הקטנות אך העצומות האלו.

תמיכה אמיתית – ברגעים קשים, היו שם זה עבור זו, היו קשובים ומתחשבים. לעיתים מדובר במשברים משמעותיים המחייבים סלחנות, סובלנות וסבלנות. אל תשכחו שזוגיות מאושרת מאפשרת חברות אמיצה.

הפתעות – מי שלא אוהב הפתעות שירים יד. והן משמעותיות פי כמה, כשהן מגיעות מאדם אהוב. ההפתעות יכולות להיות מתנות קטנות או גדולות, או להתבטא במעשה קטן שמשדרג את היום. מלבד ההפתעות, דעו להעריך את הדברים הקטנים שאתם עושים אחד עבור השנייה.

זמן זוגי ביומן – עומס המשימות וההתחייבויות בחיים, נוטה להדחיק את הזוגיות, אך יש להבין שטיפוח זוגיות כרוך בהשקעה, ולכן, כדי שלא תגיעו למצב של הזנחת הזוגיות, קבעו ביומן מועדים לבילויים משותפים, ללא הפרעות מהעבודה, ללא הילדים, וללא חברים.

מכתב אהבה – בעבר כתבנו מכתבים קצרים או ארוכים לאלו שאנו אוהבים. יש משהו בכתב היד ובנייר, שמעיר אצל כולם תחושה אחרת, שונה. מדי פעם הפתיעו את בן או בת הזוג עם מכתב אוהב ומפרגן. מילים שיוצאות מן הלב חודרות אל הלב.

שינויים בבני הזוג – משברים בזוגיות מלווים לעיתים בהתנהגות מציקה מסוימת אצל בן או בת הזוג,. כאשר אנו ניגשים לפתור את המשבר, אנו מציפים את מה שמפריע לנו, ומצפים לשינוי בהינף יד. אלא ששינויים אינם מתרחשים ביום אחד. זהו תהליך ממושך ועליכם להיות סבלניים. אם תדעו להבחין בצעדים הקטנים ולפרגן להם, בסופו של התהליך תגלו שהשינוי אותו עבר בן הזוג הוא שלם, ואמיתי ובוצע מתוך כוונה אמיתית להיות בן זוג טוב יותר.

דר סוזי קגן עם טיפים לטו באב – צילום יעל אפשטיין

התנהלות אחידה מול הילדים – הגישה להורות אינה תמימת דעים תמיד, ובמצבים של חילוקי דעות, כל אחד מבני הזוג חש צורך להביע את עמדתו, ואף להתעקש עליה. אלא שפערים בגישות לחינוך אינם צריכים להתבצע מול הילד. יש לגלות תמיכה הדדית, ולשתף פעולה גם אם אחד מבני הזוג החליט בעצמו על שיטת פעולה מבלי להתייעץ. ילד הנחשף לעמדה הורית שאינה אחידה, אינו מתרשם מהסמכות ההורית, ועשוי להיות מוטרד מהסכסוך ההורי והשלכותיו, מה שעלול לפתח אצלו הפרעות חרדה והתדרדרות בלימודים.

טפחו את הלבד – זוגיות, במיוחד זוגיות איתנה, מרגישה לעיתים קרובות כיחידה אחת ולב אחד, אך יש לזכור שמעבר לחיים הזוגיים, לכל אחד יש צרכים משלו, תחביבים משלו וחברים משלו. זוגיות טובה ואיתנה פירושה אף אמון חסר עוררין, כבוד וכנות. לכן מומלץ להעניק את מרחב המחיה הפרטי בו כל אחד מבני הזוג מחליט על התחביבים אותם הוא מעוניין לפתח, ועם אילו חברים להיפגש. במרבית המקרים, זמן איכות אישי זה תורם לאיכות ושגשוג הזוגיות.

השאירו את המשפחה המורחבת מחוץ לזוגיות – לא פעם מגיעים אלי לקליניקה בני זוג בעיצומו של משבר שהתחיל כתוצאה מבעיות במשפחה המורחבת. למניעת משברים אלו, קבעו לכם כללים, והסכימו על רמת ההתערבות אותה אתם מוכנים לקבל מכל אחד מבני המשפחה המורחבת שלכם. השתדלו שכל אחד מכם יתנהל מול ההורים והאחים שלו, כך שתוכלו להימנע מבעיות שמקורן מחוץ לגרעין המשפחתי שלכם, ולחסוך אי נעימויות במשפחה המורחבת.

Exit mobile version