Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

מכשיר שמיעה למבוגרים

צילום: עמיעד טאוב

בעיות בשמיעה הן בעיות שנוצרות עם הזמן. הן יכולות להווצר בהדרגה בעקבות חשיפה מתמדת לרעש גדול מהרגיל (למשל בעבודה בתעשיה, בבניה ועוד). הן נוצרות בדרך כלל גם עם הגיל. לחלק גדול מהאנשים בגיל השלישי ישנה בעיה בשמיעה.

חלקם מטפלים בבעיה באמצעות מכשיר שמיעה למבוגרים וחלקם סוחבים איתם את הבעיה עד שהמצב מחמיר ברמה כזו שאין עוד ברירה אלא לטפל סוף סוף בבעיה הקיימת שנים. אין ספק שבבעיות שמיעה, כמו בבעיות בריאותיות אחרות, כדאי לטפל מוקדם ככל האפשר. אז יהיה הטיפול פשוט יותר ויקר פחות. מהם מכשירי השמיעה הקיימים? למה  מתאים כל סוג של מכשיר? ואילו זכויות עומדות לרשותם של בעלי בעיות שמיעה בישראל?

צילום: עמיעד טאוב

מה מגיע לי?

במיוחד בישראל של היום הזכויות לא תמיד ברורות ואם לא תבדקו ותבררו איש לא יטרח לעדכן אתכם. לכן, גם בתחום בעיות השמיעה חשוב לבדוק ולברר את זכויותיכם. באופן כללי ישנם שלושה גורמים מהם תוכלו לקבל עזרה במימון מכשירי שמיעה למבוגרים או ילדים, מכשירי התראה החיוניים לניהול חיים תקינים ואמצעי עזר אחרים. הגורם הראשון הוא משרד הרווחה. כאשר מדובר על ליקוי שמיעה מולד או שהתפתח עד גיל 3 או לחילופין ליקוי שחומרתו היא 70 db ומעלה, ישנו סל החזרים כספיים הניתן אחת לארבע שנים ועומד סביב 3500- 3000 שקלים בכל פעם. בכדי לממש זכות זו יש לפנות למחלקה לשירותים חברתיים במקום מגוריכם ולהביא תוצאות בדיקות עדכניות המוכיחות שישנו ליקוי. גורם שני הוא משרד הבריאות. הוא משתתף במימון מכשירי שמיעה למבוגרים בגילאים 18-64 בסכום של כ- 800 שקלים ומעל גיל 65 בכ- 3000 שקלים ברכישת מכשיר אחת לשלוש שנים. ביטוחי קופות החולים השונות מעניקים אף הם סיוע ברמה כזאת או אחרת על פי סוג הביטוח שברשותכם (לרוב רק ביטוח משלים ומעלה).

סוגים שונים של מכשירי שמיעה

מכשירי השמיעה נחלקים קודם כל לשני סוגים עיקריים, מכשירים אנלוגים ומכשירים דיגיטליים. מכשירים אנלוגים הולכים ונעלמים וכמעט אין בהם כבר שימוש. מכשירים אלה מגבירים את קולות הסביבה באופן אחיד ולכן גורמים לקבלת "תמונה" מעוותת. מכשירים דיגיטליים יודעים לתרגם ולהגביר באופן בולט את הקול לו אנו מאזינים. כך מתקבלת תמונה אמיתית יותר המפרידה בין קול מרכזי לרעשי רקע. המכשירים הדיגיטליים נחלקים אף הם למספר סוגים על פי מיקומם באוזן, גודלם ורמת בעיית השמיעה עבורה הם רלוונטיים. מכשירי BTE הם המכשירים הממוקמים מאחורי האוזן ומתאימים לכל רמות הלקות. היום ישנו מכשיר מיני BTE אשר בולט פחות ממכשיר ה- BTE. מכשיר מסוג אחר הוא CIC. זהו מכשיר קטנטן המורכב בתוך תעלת האוזן ולכן אינו נראה. CIC אלה מכשירי שמיעה למבוגרים בלבד ומתאימים לשימוש כאשר חומרת הלקות היא קלה- בינונית. מכשיר ITE הוא מכשיר המורכב בתוך אפרכסת האוזן ולכן נראה באופן חלקי. גם מכשירים אלה הם מכשירי שמיעה למבוגרים ולא לילדים.

בעיות שמיעה יכולות להקשות על החיים ועל התפקוד. אין סיבה למשוך ולסחוב. ככל שתטפלו בבעיה מוקדם יותר כך הטיפול יהיה פשוט יותר. ישנם היום סוגים שונים של מכשירים שנותנים תוצאות טובות בהרבה ממכשירים מהסוג הישן וגם בעלי מראה אסתטי יותר, במיוחד אלה שניתנים להנחה בתוך האוזן.

Exit mobile version