Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

מצוקת הדיור: הפתרונות המוצעים לסטודנטים להתמודדות עם המשבר

שנת הלימודים האקדמית החלה, וסטודנטים רבים מרגישים היטב את המשמעות של יוקר המחייה בכיסם. ההוצאות רבות: תשלומים לאוניברסיטה\מכללה, אוכל, צילומים, שיעורים פרטיים, נסיעות, אך ההוצאה הכבדה ביותר עבורם היא הוצאת הדיור.

רבים רואים בחזרה לבית הוריהם פתרון נוח ויעיל, החוסך מרכיבים רבים מסך ההוצאות הכללי. אך רוב הסטודנטים התקבלו או בחרו ללמוד באוניברסיטה שאינה סמוכה לביתם, ועליהם לשכור דירה, והאתגר הגדול בתקופת משבר הדיור – שהדירה תהיה במחיר שפוי. סקרנו עבורכם את הפתרונות המוצעים, כולל מחירים.

מעונות

זהו הפתרון המוכר והזמין ביותר עבור סטודנטים, יתרונותיו הם קרבה לאוניברסיטה והחברה הצעירה מסביב, אך לעיתים יתרונות אלו נעשים חסרונות. המחיר משתנה בין אוניברסיטה אחת לשנייה, כך למשל באוניברסיטת בר אילן ואריאל תשלמו בין 700-1,000 ₪ לחודש כולל חשמל, מים וארנונה, ובאוניברסיטה העברית ותל אביב תאלצו להוציא כל חודש בין 1,480-2,150 ₪. ההבדלים במחירים הם בעיקר על פי מצב המעונות ואזורי הביקוש. רוב המעונות מציעים גם פתרונות דיור עבור זוגות צעירים.

חברה צעירה ותוססת במעונות הסטודנטים. צילום:באדיבות מכללת תלפיות

כפרי סטודנטים

תופעה חדשה יחסית המשלבת את האידאל של יישוב הארץ ובעיקר הפריפריה, עם הניסיון להתמודד עם יוקר המחייה. סטודנטים רבים פונים לעמותות המנהלות את כפרי הסטודנטים, למשל, תנועת "איילים" או 'קדמה', ומתמודדים למקום בכפר פריפריאלי, המעניק לסטודנטים פתרון דיור מוזל עבורם, ומלגת בסכומים גבוהים יחסית תמורת התנדבות שבועית ביישוב. המחיר נע בין 400-700 ₪ כולל הכל.

אריאל אוחיון, סיים את לימודיו באוניברסיטת אריאל ונאלץ לעזוב את הכפר, "גרתי בכפר הסטודנטים במעלה אפרים, השייך לעמותת 'קדמה', כיום הכפר כבר מונה כ-40 סטודנטים ונמצא בשלבי התפתחות. הסטודנטים בכפר מתנדבים ביישוב 5 שעות בשבוע, ומקבלים בעבור זה מלגת לימודים בסך 10,000 ₪ לשנה. ההתנדבויות הם מגוונת, כמו למשל סיוע לזקנים, שיעורים פרטיים, ליווי ילדים מתקשים, לקיחת חלק בהווי היישובי ועוד" מספר אוחיון, "אחרי שנתיים במעונות באריאל, אני ממליץ לכל אחד לעבור לכפר כזה. נהניתי שם מאוד, תקופה שלא אשכח, השילוב של השקט האין סופי, הנופים שיש רק בפריפריה, והחבר'ה גרמו לי להתאהב במקום".

פרויקט "כאן גרים"

פרויקט של משרדי הממשלה אזרחים ותיקים והבינוי והשיכון, בשיתוף התאחדות הסטודנטים. הסטודנטים מתגוררים בדירות של אזרחים ותיקים ומקיימים פעילות חברתית עם האזרח הוותיק, במשך 4 שעות שבועיות לפחות. בתמורה לכך מקבלים מלגת לימודים שנתית בסכום של 8,000 ₪ ממשרד הבינוי והשיכון. התשלום הוא עבור השתתפות בהוצאות משק הבית בסך 250 ₪ בחודש כולל הכל.

מגורים בפנימיות

תופעה חדשה ומצומצמת יחסית בהיקפה. הסטודנטים ישנים בפנימייה של ישיבת תיכונית או אולפנה בחינם, בנוסף מקבלים ארוחות חמות במהלך השבוע, ובתמורה נותנים שעות לבית הספר. אמנם הסטודנט לא מרוויח משכורת, אך את ההוצאות הגדולות ביותר עבורו הוא חוסך תמורת שיעורים פרטיים, חונכויות, סיוע בניהול השוטף של בית הספר ועוד. בישיבת בני עקיבא בגבעת שמואל כבר שנים רבות שגרים בצורה זו סטודנטים בפנימייה, והתופעה הולכת ומתרחבת למקומות שונים.

פרוייקט "עושים שכונה"

הפרויקט מיועד לסטודנטים משנה שנייה ואילך, ולכאלו המעוניינים להיות אקטיביים, ולייצר פעילות משמעותית כרגע בירושלים בלבד. במסגרתו של הפרוייקט קבוצות המונות כל אחת 15 או 20 סטודנטים, עוברות לגור יחד בשכונות מוסררה, קריית יובל, הגבעה הצרפתית, קריית מנחם או גוננים. החיים בקהילה כוללים התנדבויות והשתתפות בערבי חברה, ומזכים במלגה לשלוש שנים על סך 26,000 ₪.

פרוייקט דומה אך מסובסד פחות קיים בעיר באר שבע. העירייה מציעה לסטודנטים שיעברו לעיר העתיקה בבאר שבע סבסוד בסך של 500 שקלים בשכירות החודשית. זה מכסה את רוב שכר הדירה, והעיר העתיקה, גם אם היא רחוקה מהאוניברסיטה, הפכה בשנים האחרונות לאזור תוסס של אירועי תרבות ובילויים. מי שהשתתף פעם בפסטיבל סמילנסקי או מכיר את מרכז הצעירים, יכול להעיד.

 

ישנם פתרונות נקודתיים נוספים באזורים שונים בארץ, אך פריסתם לרוב אינה רחבה כמו בפרויקטים שהוצגו.

שנת לימודים מוצלחת.

Exit mobile version