Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

נתפסת נוהג בשכרות? האם יש תקווה לעונש מופחת?

נהיגה בשכרות נחשבת לעבירה חמורה, בשנים האחרונות החלו בתי המשפט והמשטרה להחמיר בעונש ובהתייחסות לנהגים הנתפסים ומואשמים בנהיגה בשכרות. כדאי לדעת כי נהג שנתפס נוהג בשכרות צפוי לפסילת רישיון הנהיגה שלו לתקופה ארוכה, המחוקק קבע כי תקופת המינימום לפסילת רישיון הנהיגה לנהג הנתפס שיכור היא שנתיים. בנוסף, הנהג צפוי לקנס כבד ובמקרים מסוימים הוא עלול לקבל עונש של מאסר בפועל.

מה קובעת פקודת התעבורה?

על פי פקודת התעבורה אדם שיכור הוא מי ששתה משקה משכר בזמן נהיגה או בזמן בו הוא ממונה על המכונית, הפקודה מתייחסת גם לסמים מסוכנים ולתוצריהם. הרף המינימלי לריכוז אלכוהול בדם הוא 50 מיליגרם אלכוהול ל-100 מיליליטר דם, או 290 מיקרוגרם של אלכוהול לליטר אוויר. כדאי לדעת כי בעקבות פסק דין תקדימי קבע בית המשפט כי בדיקות הינשוף עשויות להיות לא אמינות בשוליים, לכן הוא העלה את רמת האלכוהול באוויר נשוף לשיעור של 400 מיקרוגרם, אך בית המשפט העליון שעסק בסוגיה זו החליט להוריד את הרמה לרף של 290 מיקרוגרם.

אלכוהול. צילום באדיבות: pixabay

ראוי לציין כי החוק בישראל מתיר לנהג ללגום אלכוהול במידה, אך מאחר והמחוקק אינו מספק דרך המאפשרת לאדם לדעת מתי הוא שיכור הערכאות המשפטיות נוטות שלא להתייחס לעבירת הנהיגה בשכרות בצורה של ענישה גורפת. כמו כן, כדאי לדעת כי בשנת 2010 החליט המחוקק לעדכן את פקודת התעבורה הנוגעת למקרי נהיגה בשכרות וכעת נהגים חדשים, נהגים צעירים, נהגי רכב ציבורי ונהגי משאיות במשקל מעל 3.5 טון יואשמו בנהיגה בשכרות אם התגלה בבדיקה כי ריכוז האלכוהול בדם שלהם מעל 10 מיליגרם אלכוהול לכל 100 מיליליטר דם או 50 מיקרוגרם בבדיקת ינשוף.

על פי סעיף 39 א' לפקודת התעבורה נקבע כי נהג הנתפס נוהג בשכרות יקבל עונש מינימלי של שנתיים פסילת רישיון, למעט נסיבות מיוחדות. אם נהג שיכור מעורב בתאונת דרכים קטלנית עם הרוגים הוא עשוי להיות מואשם גם בעבירה פלילית של הריגה, כאשר לפני כן הוא היה מואשם רק בעבירה של גרימת מוות ברשלנות, והנהג צפוי לעונש של מאסר בפועל.

בתקופה האחרונה בתי המשפט הולכים ומחמירים בעונש שהם מטילים בגין נהיגה בשכרות על מנת להילחם בתופעה המסוכנת.

האם יש תקווה אם נתפסת נוהג בשכרות?

אמנם, בתי המפשט העלו את רף הענישה המוטל בגין נהיגה בשכרות, עם זאת באמצעות ייעוץ משפטי מקצועי על ידי עורך דין תעבורה המתמחה בנושא ניתן להפחית את העונש. עורך דין תעבורה יכול לנקוט בשני כיווני הגנה, הדרך הראשונה היא לערער על אמינות בדיקת הינשוף ולהוכיח ליקויים בחומר הראיות, לדוגמה ראיות לא מדויקות או מהימנות או בדיקה שלא נערכה על פי הנהלים המחייבים. הדרך השנייה היא להודות באשמה אך לבקש הקלה בעונש בגין נסיבות מקלות כגון רמת אלכוהול נמוכה, עבירה ראשונה של נהיגה בשכרות, לא נגרמה תאונה, הנהג זקוק לרישיון הנהיגה בגלל פרנסתו. במידה והנהג היה מעורב בתאונת דרכים ניתן לטעון כי לא נגרמו נזקי רכוש או אם היו נזקי רכוש לא היו נפגעים.

חשוב להדגיש כי נהיגה בשכרות מסכנת את חיי הנהג, הנוסעים עמו ואת הסביבה ושאר המשתמשים בדרך. עם זאת, גם נהג הנאשם בנהיגה בשכרות זכאי להגנה משפטית ובמקרים מסוימים להקלה בעונשו, לכן חשוב לפנות לעורך דין תעבורה המתמחה בנושא.

המאמר נכתב באדיבות אתר דין נט

Exit mobile version