Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

סגולות – משה שרון

סגולות -עבודה זרה או יהדות טהורה?  מהיכן הגיעה ה"חמסה" אל ביתנו? מהיכן הגיעו המים הקדושים והחוטים האדומים? ממתי יש קשר בין מחלה של אדם לבין קריאה בספר?

סגולות יכולות לעיתים להיות יצירתיות ביותר. ביהדות ליטא למשל נהוגה סגולה למציאת בת זוג: שמים לרווק את ה "זרוע" שהייתה בקערה בליל הסדר בכיס מעילו הימני ללא ידיעתו, וכשהבחור ילבש את המעיל ויגלה את ה"זרוע" מובטח לו שיתארס באותה השנה. מאמינים?

כחלק מהיותי אדם יהודי, מאמין ודתי, אני סבור שלא הכל בכוחנו להבין. כמו שאינני מבין כיצד בדיוק פועל מכשיר הפלאפון שלי, כך אינני מבין עד הסוף מהי מזוזה ומהם תפילין. הרצון שלי ללמוד, להכיר, להבין את העולם היהודי הוא כביר, אך כשאני נתקל בתופעת ה"סגולות", בד"כ שכלי מתבלבל ותמה. אם לומר את האמת, מאז ומעולם מושג הסגולה היה זר לי ולא הבנתי פשרו.

מה פירוש המילה?

סגולה פירושה כוח טמון, פוטנציאלי, מסוגלות, בעברית צחה ניתן לומר שהאהבה בין בעל ואשה או בין רעים מסוגלת לנצח את כל חילוקי הדעות וכו'. אם מישהו "מסוגל", סימן שיש בכוחו לעשות זאת, ואם "משהו" מסוגל סימן שטמון בו כוח שאתה צריך או יכול להשתמש בו.

אך בכדי להתחיל לנתח את הסוגיה עלינו להבחין בראש ובראשונה בין שלושה מיני סגולות נפוצים:

הסוג הראשון: סגולה מן התורה

בספר התורה מופיעה המילה סגולה 6 פעמים, בד"כ בהקשר של עם ישראל וארץ ישראל. בספר שמות למשל, בפרק יט' כתוב כך: וְעַתָּה אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי וּשְׁמַרְתֶּם אֶת בְּרִיתִי וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים כִּי לִי כָּל הָאָרֶץ. המשמעות התורנית בד"כ מייחסת את הסגולה, הכח הפוטנציאלי, לעם ישראל. ז"א – לעם ישראל יש כוח להיות סגולה לכל העמים, להוציא מתוכו כח עצום שאין בעם אחר. אין זה אומר שעם ישראל בהכרח עושה זאת, מכיוון שסגולה היא פוטנציאלית ובכדי לממשה יש להשקיע מאמצים גדולים.

הסוג השני: סגולה מחז"ל

חז"ל מאמינים שבלימוד התורה וקיום המצוות יש כח עצום. התורה "מסוגלת" לשנות את האדם, והמצוות "מסוגלות" לכל מיני עניינים. למשל, לפי חז"ל מזוזה על דלתך "מסוגלת" לשמירה על ביתך וגופך וישנם סיפורים רבים על אנשים שניזוקו או ניצלו בגלל מזוזה כשרה או פסולה. אני מכיר כמה סיפורים כאלה ממקור ראשון.

ישנה למשל טענה של הרבי מצאנז שלימוד הספר "תומר דבורה" שכתב רבי משה קורדוברו, המקובל הצפתי בן המאה ה 16 "מסוגל" כנגד פגעי מחלת הסרטן. יש כמובן עוד הרבה דוגמאות לסגולות מהסוג השני.

הסוג השלישי: סגולות שאין להן מקור או שנאבדה מקוריותן

נדמה לי שהסוג השלישי הוא הסוג הנפוץ ביותר בדורנו: אם את רווקה או מחכה לפרי בטן, אם אתה חולה או מחפש עבודה, נדמה שיש אלפי "סגולות" שמתיימרות לפתור לך את הבעיה. אם תדליקי נר – תתחתני, אם תקראי פרק נ"ב בתהילים נ"ב פעמים – יוולד לך בן, אם תתרום ח"י שקלים כפול אלף, אמך תצא חיה מהניתוח ועוד ועוד. לרוב הסגולות הללו אין מקור מהימן, או שהסגולה עברה בשיטת טלפון שבור והכוונה הטובה של נותן הסגולה כבר נשכחה במהלך הדורות.

נו, אז מה הבעיה אם מישהי מדליקה נר? מה רע בזה?

מה הבעיה עם סגולות? ננסה לעמוד על הבעיות אחת אחת:

חמסה. צילום באדיבות pixabay

אני מצטער, זה לא עובד ככה. חז"ל כותבים: לא עליך המלאכה לגמור, ולא אתה בן חורין להבטל ממנה. דהיינו, בוודאי שלא הכל בידיים שלך ובוודאי שאתה זקוק לסיעתא דשמיא (סיוע מהשמיים) אבל לפני שמגיעים לחלק הניסי, בוא תתחיל לעשות ולעבוד בחלק השכלי, הטבעי. הנס יגיע דווקא אם לא תסמוך עליו אלא תעשה כל שביכולתך לעשות.

בנוסף יש מקרים של דתיים, שאחרי שנים של נסיונות כושלים להוושע ע"י סגולות שונות, נחלשו בדתיותם, שהרי אם אני עשיתי הכל עבור ה' והשתטחתי על כל הקברים וכו' וה' לא עזר לי, אז כנראה שהוא לא קיים ח"ו, זו המסקנה שהם מגיעים אליה.

מקור ה"חמסה" למשל איננו ביהדות אלא באיסלאם. אז אמנם, אם מישהו ישים חמסה בביתו – לא נסקול אותו באבנים, שהרי היו גם גדולי ישראל שהזכירו את החמסה, אבל נאמר לו שמי שמפחד מעין הרע – את הכסף שהשקיע בחמסה – שייתן לצדקה – הצדקה בוודאי תשמור עליו ביתר שאת. מה ההבדל בין צדקה וחמסה? כבר הבנתם. צדקה בד"כ משנה את האדם מבפנים. חמסה? ממש לא. תנסו ותראו בעצמכם.

לכן לדעתי, אסור בשום פנים ואופן להגיד לאדם עם בעיה כלשהי שמשהו חיצוני יעזור לו. מדוע? בגלל הסעיף הבא:

ראו איך כותב זאת הרב אשלג: דע כי אין לך עוד ידיד נאמן בכל עולמך. ואני איעצך, שלא תתקן כלל את החיצוניות שלך, אלא רק את הפנימיות שלך. כי רק הפנימיות שלך עומדת לקבל תיקון. ועיקר מה שהפנימיות מתקלקלת מחמת ריבוי החטאים, הוא הזוהמא, וסימנו הוא הישות והגאות. (פרי חכם איגרות קודש). ז"א – לפי אשלג, כל הסיפור הוא תיקון הגאווה. מי שמשתמש בסגולות לא בהכרח מתקן את הגאווה שלו, לפעמים אפילו ההיפך הוא הנכון שהרי יכול לומר לעצמו שעשה כך וכך ונסע והשקיע וקנה וכו'.

ואם כבר עסקנו בדרכו של הרב אשלג, שהיה מקובל עצום, ראו מה כותבים עליו תלמידיו בספר ביוגרפי על חייו: רבנו לא החזיק כלל מענין אותות ומופתים, כפי שהיו אומרים על דרך הבדיחה בקוצק (חסידות שפעלה בפולין): "אותות ומופתים באדמת בני חם"… כי רבינו דרש מתלמידיו את ענין עבודת האדם על עצמו, ודרש עבודה קשה ומפרכת של יציאה מן האהבה העצמית, ושל קבלת עול מלכות שמים למעשה ולא רק להלכה, מתוך אמונה בגדלות וברוממות השי"ת למעלה מהדעת. וע"כ לא החזיק מענין זה שאנשים מבקשים לבסס את כל היהדות שלהם על אותות ומופתים מסוימים, ולפטור את עצמם בזה מן העבודה. ומסיבה זו לא רצה לקבל אנשים שביקשו תשועות למיניהן, כי לא רצה להתפרסם כבעל מופת דלא החזיק כלל מענין זה כאמור (הסולם. פרק מז').

מה לגבי קמיעות?

בעבר שאלתי רב שאני מאוד מעריך, הרב מיכאל מיוסט (מישוב "האור הגנוז"( לגבי קמיעות, והנה התשובה שענה:

"נושא הקמעות משתייך למושג "קבלה מעשית", שהיו שהשתמשו בה בדרך קדושה וגם להיפך לצערנו. הארי ז"ל מזהיר מאוד שלא להשתמש בה. יש קמעות שהן העתקה מספרים קדמונים כמו רזיאל המלאך, ועוד.
הדעה האמיתית היא שגם קמעות אמיתיים השתבשו עם הזמן ואינם מדויקים היום והסכנה כפולה, כי קמע משובש יכול לפעול בדיוק הפוך ממטרתו כמו כן לא יודעים איך לשמור עליהם בטהרה, וזו סכנה נוספת.

בקיצור: זו עוד אחת משיטות האינסטנט לפתור בעיות במהירות אך לטווח ארוך ממש לא ביעילות. יש קמעות בודדים שנכתבו בזהירות ע"י מקובלים אחראים למעשיהם ואין בהן השבעות של מלאכים ממש. יש קמע מפורסם של הבעש"ט לשמירה ליולדת והרבה משתמשים בה. יש מס' קמעות מרבי יוסף חיים מבגדד (הבן איש חי) וגם הן בסדר. מאגיה שחורה אינה מצד הקדושה. אין לי מידע מהו מקורו של החוט האדום, לא נראה לי שזה ענין מבוסס אבל זה בהחלט עסק משתלם. שנזכה לכל הכוחות ישר מהמקור בלי כל הקיצורים המסוכנים האלה."

לסיכום:

ונסיים במילתא דבדיחותא: עו"ד אריאל ברגר, רווק מבוקש כשלעצמו, פרסם באחד מעיתוני ירושלים את הסגולות הבאות:

סגולות לרווקים ורווקות:

מאת: משה שרון – סופר ומרצה 

 

 

Exit mobile version