Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

פריחה קולנועית נשית בבית הספר לקולנוע 'מעלה'

בתקופה האחרונה פורחת במחוזותינו  עשייה קולנועית נשית עם מטפחת. בסינמטק תל אביב התקיים ערב הקרנת סרטי הגמר של בית הספר לקולנוע "מעלה" שזכה לכותרת "גיבורות": מבין שבעת הסרטים שהוקרנו, שישה ביימו נשים, ובמוקד כל העלילות עמדו דמויות נשיות.

הפאנל. צילום: איתי בן עזרא

בערב הקרנת סרטי הגמר של בית הספר "מעלה", המאופיין בעשייה השואבת מעולם הערכים היהודי, הוצגו סרטים בנושאים אוניברסליים ופמיניסטיים המעמתים את גיבורותיהם עם מציאות מורכבת ומאתגרת: החל מנערה במצוקה שהופכת לאם חד הורית המנסה לבנות חיי משפחה לבתה התינוקת, דרך נערה המתבשרת על מות אחיה החייל – ומעבר לאבל היא מתעמתת עם זיכרונות טראומטיים שהשאירו יחסיה איתו, ועד לבחורה צעירה שמחלת הסרטן תקפה אותה בשנית ומחייבת אותה להחליט אם להיכנס לשגרת טיפולים מתישה או לחיות את החיים עד שהמחלה תכריע אותה.

נוסף להקרנת הסרטים נערך שיח על יצירה נשית בהנחיית נירית אנדרמן ובהשתתפות רמה בורשטיין, יבגניה דודינה, אליאנה תדהר, מבקרת הקולנוע ליאור אלפנט, מנהלת "מעלה" נטע אריאל והבמאית ליהי סבג – יוצרת הסרט התיעודי "קרן אור", זוכה פרס ראש עיריית ירושלים לסרט הטוב ביותר.

במרכז השיח עמדה ההתעוררות של העשייה הקולנועית הנשית בישראל, והמשתתפות שוחחו על גורמים המעכבים נשים בשוק הקולנוע בכלל והעבודה בפרט, הבדלים באופי ההתנהלות עם במאים לעומת עבודה עם במאיות, וכן על הטרדות מיניות בעולם הקולנוע והתיאטרון.

מבחר דברים שנאמרו במסגרת השיח באירוע: 

נירית אנדרמן: "בין הלימודים לבין פיצ'ר ראשון הרבה נשים נושרות בדרך כלל בגלל רצון להקים משפחה, ילדים… זה הופך את זה למסובך עבורן לעומת גברים שבשבילם זה הרבה יותר פשוט". 

נטע אריאל: "בית הספר 'מעלה' הוא מאוד חריג במגמה שלו. ב-26 השנים ש'מעלה' קיים אפשר להגיד שבשני העשורים הראשונים ברוב הכיתות היו יותר סטודנטיות מאשר סטודנטים… לאט לאט זה הלך והתאזן ועכשיו בשנים האחרונות יש כבר יותר גברים מנשים בכיתה… רוב הסטודנטים ב'"מעלה' באים מהמגזר הדתי-לאומי ואני חושבת שיש לזה קשר, שלקח למגזר זמן להבין שקולנוע זה מקצוע וגם גברים יכולים להתפרנס ממנו".

נטע אריאל, רמה בורשטיין ואליאנה תדהר. צילום איתי בן עזרא.

רמה בורשטיין: "אני באה מעולם שמגדיר מאוד שוני בין גבר ואישה, אני ממש לא חושבת שאנחנו שווים, דומים, אין לי את זה. אני כל כך עסוקה בהגדרה של ההבדל, אני חשה בו מאוד חזק, אני אוהבת אותו, אינני מעוניינת גם לגשר על ההבדלים… כל מה שאני עושה זה רק מתוקף זה שאני אישה. אין לי חשיבה אחרת, זו חשיבה מאוד שונה חשיבה נשית וגברית".

Exit mobile version