החל מקורס מקצועי ועד בדיקת שוק ותקציב – הצעדים הראשונים שתבצעו לפני סחר בינלאומי יקבעו את מידת ההצלחה שלכם כיבואנים או יצואנים. רוצים לעבור אותם בהצלחה? הנה המדריך המלא
מדיניות השמיים הפתוחים, טיסות הלואו קוסט והאינטרנט שהפך את העולם לכפר גלובאלי אמיתי מאפשרים כמעט לכל אחד להיות מומחה לייצוא ויבוא. עם זאת, רגע לפני ההתחלה יש כמה צעדים ראשונים שחשוב לבצע בצורה נכונה וכך להציב יסודות איתנים:
- השתתפו בקורס מקצועי
אף כישרון טבעי לא מספיק כדי לפתוח עסק ולהתמחות ביבוא, יצוא וסחר בינלאומי. למעשה, הכישרון שלכם יקבל את התמיכה הטובה ביותר רק אם תגבו אותו בידע מקצועי ומוכח. את הידע הזה תוכלו לקבל למשל במסלולים של קורס יבוא יצוא ובאמצעות שילוב בין שיעורים פרונטאליים, הרצאות וסדנאות. קורס מקצועי יעניק לכם יתרון מול סוחרים בינלאומיים אחרים והוא גם יאפשר לכם לבצע את היבוא והיצוא בצורה מסודרת יותר.
- הכירו את חוקי היבוא והיצוא של מדינת היעד
כל מדינה רשאית לקבוע לעצמה חוקים אחרים עבור סחר בינלאומי. לפיכך, עליכם להכיר את חוקי היבוא והיצוא של מדינת היעד לפני שאתם מתחילים לסחור או לגייס הלוואות למימון רכישת המלאי. היכרות עם סעיפי החוק תמנע מכם הוצאות מיותרות, תחסוך עבורכם עוגמת נפש ותצמצם למינימום את הסיכון הכרוך בתהליך.
- דעו מה מותר ואסור לייצא
גם החוקים של ישראלים עלולים להגביל אתכם בכל הנוגע לסחר בינלאומי. אסור לכם למשל לייבא לארץ משחקי מזל או מוצרים שיש בהם כדי להסית לטרור או לאלימות, אפילו אם אתם באופן אישי לא חושבים שבכך מדובר. הפתרון גם כאן הוא להכין היטב את שיעורי הבית ולהיעזר במידע מטעם הרשויות וגופי הרגולציה לפני שחותמים על חוזים של סחר בינלאומי.
- בדקו את השוק
הצעד הראשון בכל יוזמה עסקית דורש בדיקה מקיפה של השוק והיכרות עם המתחרים. הקדישו לפחות כמה שבועות למעקב מקרוב אחר נתוני מכירות והכנסות, השתמשו במידע מאתרי אינטרנט ואל תתביישו להתייעץ עם רואה חשבון, עורך דין ואנשי מקצוע נוספים. בדקו את השוק מכל כיוון אפשרי וצמצמו הפתעות לא רצויות שעלולות להגיע בהמשך. ודאו שמישהו לא הקדים אתכם, או בצעו את ההתאמות הנדרשות במידה וזה המצב – כמו למשל באמצעות שינוי בתכנית העסקית. אלו הדברים הקטנים שעושים הבדל גדול ובסופו של דבר יהפכו אתכם ליבואנים ויצואנים מהשורה הראשונה.
- תכננו תקציב מוגדר
הטעות הנפוצה בתחום היבוא והיצוא היא לנסות לבצע סחר בינלאומי בלי תקציב מוגדר. זה גורם להוצאות מיותרות ובעיקר מונע את היכולת לעקוב אחר המצב האמיתי. כאלטרנטיבה, עליכם לתכנן את התקציב לאור סוג המוצר או השירות שאתם מציעים. עקבו אחר היכולת לעמוד בתקציב ואל תחששו לשנות כיוון במידת הצורך.