Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

תיירות ראש השנה: החל מ-700 דולר, ללא תמיכה מרבני הציונות הדתית

בניגוד לרוב עם ישראל, שחוגג את ראש השנה בחיק המשפחה המצומצם בבית, רבבות חסידים טסים במיוחד להתפלל באומן. למרות הסגולה המיוחדת, רבנים בכירים בציונות הדתית הביעו את הסתייגותם מהמנהג, וגם המחיר, שאינו כולל שופינג, טיולים או בריכה במלון, לא זול בכלל.

צילום: באדיבות יוניברסל מקאן

לאחר חופשה של כחודשיים במהלך הקיץ, חופשה שבמהלכה טייל עם ישראל בכל רחבי הארץ והעולם, יחד ולחוד, מגיעה תקופת החגים. כל החגים, בעיקר ראש השנה, אך גם חג הסוכות, מוכרים וידועים כחגים ביתיים ומשפחתיים, אשר לרוב מתקיימים בחיק המשפחה המורחבת או המצומצמת, בבית ההורים, אצל סבא וסבתא או אצל הדודים.

במנהג זה של עריכת החג בחיק המשפחה בארץ, אנחנו נהנים מחגיגה איכותית בחיק המשפחה, וכמובן שגם מאוכל ביתי. עם זאת, נוכל ליהנות גם מזמירות החג המוכרות, מהחזן הוותיק והמוכר בבית הכנסת, שינעימו לנו את אווירת החג הנהדרת והביתית. את כל זה מלווה כמובן, מחיר סביר ביותר, הגם שהנו יקר יחסית לשאר השנה.

בניגוד למי שמעוניין בחגיגה משפחתית, ישנם לא מעט ישראלים שמעוניינים לחגוג את ראש השנה בארצות הנכר. עיקר הנוסעים לחו"ל לפני ראש השנה הנם חסידי ברסלב שנוסעים לאומן, שרבים מהם נוסעים באופן קבוע מדי שנה.

כך, מספר ימים לפני ראש השנה נוסעים רבבות חסידי חב"ד, שאליהם מצטרפים מגוון דתיים, חרדים, ואף חילונים, שמעוניינים לחגוג את החג באווירה מרוממת ומקודשת בקברו של הצדיק רבי נחמן מברסלב זצ"ל, לאור הסגולה שישנה למי שפוקד את קברו ביום זה.

צילום: דוד שי

מדי שנה סמוך לראש השנה מתחיל השיח הקבוע על הצורך לנסוע לקבר רבי נחמן, ששוכן בעיר אומן הנמצאת באוקראינה. על המתנגדים לביקור באומן נמנו בעבר ובהווה רבנים רבים, ביניהם הרב עובדיה יוסף זצ"ל, הרב שלמה אבינר והרב יעקב אריאל, והאחרון אף טען בעבר כי "רבי נחמן סיכן את חייו על מנת להגיע לראש השנה לארץ ישראל, ונחת בחיפה של אז שהייתה כפר דייגים עלוב – שם חגג את ראש השנה. הוא אמר שההשגות שהגיע אליהם בראש השנה במניין קטן בחיפה היו הגבוהות בחייו. מסופקני אם רבי נחמן רואה מצווה בנסיעה אליו מארץ ישראל לאומן".

כמו כן, הרבנים שמתנגדים, ביניהם הרב אבינר, הוסיפו כי "עזיבת המשפחה, האישה והילדים, בראש השנה היא בעיה מוסרית או אפילו הלכתית". הרב אבינר אף הוסיף כי "גם הרב קוק מוכיח שאין היתר לצאת לחוץ לארץ להשתטח על קברי צדיקים".

מנגד, רבנים שמזוהים עם חסידות ברסלב הביעו תמיכה בנסיעה לאומן. כך, התבטא בעבר הרב ארז משה דורון, כי "נסיעות לטיולים מאורגנים לחו"ל ואפילו להודו וארצות המזרח התרבו בזמננו גם בין יהודים שומרי תורה ומצוות ולא ראינו או שמענו התנגדות כזו לנסיעות התדירות של אלפי יהודים לקברי צדיקים במרוקו, במצרים, בפולין או בווילנא".

גם הרב שלום ארוש התבטא בעבר כי "מותר על פי ההלכה לנסוע לקברי צדיקים בחו"ל. קברי צדיקים קדושים בקדושת ארץ ישראל. רבי נחמן ידע מה שהוא אומר. מי גדול כמוהו שיכול לומר דעה אחרת".

על התענוג של החוויה הרוחנית באומן תצטרכו לשלם לא מעט כסף, הרבה יותר ממה שצפוי לעלות לכם החג בארץ. כך, נסיעה עבור אדם אחד תעלה החל מ-700$ בחברות הזולות, ועד פי כמה מכך בחברת התיירות היקרות. כל זה תלוי בעיקר במקום שתצליחו להשיג במחלקות התיירים ובמלוניות הזולות באוקראינה (לפני שייתפסו). עם זאת, ישנם עמותות שמעודדות הגעת חסידים ומתפללים לציון הרחוק, ומעניקות "מלגות" טיסה ולינה למספר מסוים ומוגבל של אנשים, ולמעוניינים מומלץ לחפש אחריהם.

בכל מקרה, לפני כל ההכנות מומלץ וכדאי לרכוש את כרטיס הטיסה לאומן מוקדם ככל האפשר, ודרך סוכן נסיעות מתאים (ולא דרך חברות התיירות באופן ישיר). חברות התעופה מעדכנות את מערכות ההפצה שלהן מראש ולכן אם אתם מתכננים לטוס לאומן בחגים, כדאי שלפחות בעתיד, תנסו להזמין מקום גם חצי שנה מראש, ואל תחכו לרגע האחרון.

כמו כן, רוב המקומות שהוקצו למחלקת התיירים הזולה ביותר נמכרים במהירות, ולכן תאלצו להישאר עם האפשרות לקנות כרטיסים למחלקה היקרה יותר. כמובן שבהתאם לעונה, מחירי כרטיסי הטיסה בשבוע שלפני ראש השנה ועד השבוע שאחרי החג יהיו יקרים יותר מבשאר ימות השנה.

Exit mobile version