Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

אג"ח: מדריך קצר- מה הן אגרות חוב, אילו סוגים של אגרות חוב יש ואיזה תפקיד הן משחקות בבניית תיק השקעות?

במדורי שוק ההון בעיתונים ובאתרי הכלכלה, הדיווחים על ביצועי המניות לרוב תופסים את מרכז הבמה: שער מניה שצנח, חברה שפרסמה דו"חות כספיים, מדד עוקב מניות שזינק וכו'. רק בעמודים הפנימיים ניתקל במידע וגרפים של איגרות החוב, אבל לאג"ח יש תפקיד חשוב בשוק ההון, ולעיתים הן אף עשויות להוות אלטרנטיבה למניות כנייר ערך. בכתבה זו נסקור – מהי אג"ח, מה ההבדל בין אג"ח מדינה (ממשלתי) לאג"ח פרטית (קונצרנית), כיצד משקיעים באג"ח ואיזה תפקיד יש להן בכל הנוגע לניהול תיקי השקעות

מה זו אג"ח ואיך קונים אותה?

איגרת חוב היא נייר ערך שמשמעותה היא קיומו של חוב כספי בין מנפיק האיגרת לרוכש האיגרת. המנפיק מוכר את האיגרת, והרוכש מחזיק בהבטחה לתשלום בחזרה של סכום החוב במועד ידוע מראש ובתוספת ריבית ידועה מראש (ובמקרים מסוימים גם הצמדה למדד). הנפקה ומכירה של אג"ח היא דרך עבור גופים – פרטיים או לאומיים – לגייס כסף מהציבור, תוך הבטחה להחזר. במקום לקבל הלוואה מהבנק או מקרן הון סיכון, מדינה או חברה פרטית מסתמכות על כספים שמגויסים בבורסה. מחזיקי האג"ח נבדלים מבעלי המניות, בין השאר, בכך שאין להם החזקה בחברה הנסחרת, ואין להם "קול" בכל הנוגע לניהול החברה. איך קונים אג"ח? איגרות חוב סחירות ניתן לרכוש באופן ישיר במהלך המסחר בבורסה, או דרך יחידות בעלות על קרן נאמנות שמחזיקה באג"ח. 

מאפייני האג"ח

תשואה בשם האג"ח יצוין שיעור הריבית שאותה צפויים לקבל רוכשי האיגרת לו יחזיקו באיגרת עד למועד פירעונה – ריבית זו נגזרת תמיד מסכום תיאורטי של 100 אגורות. בשם האיגרת ניתן למצוא את המנפיק, את תקופת חיי האיגרת שבסופה יוחזר החוב  ואת שיעור התשואה על הכסף . מעבר לזאת, האג"ח נסחרות גם כניירות ערך בשוק ההון, ולכן יש עליהן תשואה שנוצרת בנפרד מהריבית על החוב. התשואה מהמסחר באג"ח מושפעת ממספר גורמים: ממחיר האיגרת, משיעור הריבית הנקובה בה, אורך החיים שלה, שיעור הריבית במשק, האינפלציה ומגורמים נוספים. כשמחיר האיגרת עולה, התשואה שלה יורדת ולהפך.

צילום: Shutterstock

מח"מ (משך חיים ממוצע)– זהו השם שניתן לאורך החיים הממוצע של איגרת החוב עד למועד הפירעון. אם החזר ההלוואה נעשה בסוף תקופת האיגרת, המח"מ יהיה זהה לתקופה זו, אך אם המנפיקה משלמת ריביות והחזרים אחת לשנה נניח (כלומר, סכום הקרן מוחזר בחלקים לאורך חיי האיגרת) – המח"מ יהיה קצר מחיי האיגרת. הנחת המוצא היא שמשך חיים ארוך יותר, מעלה את רמת הסיכון של האיגרת.

דירוג איגרות חוב מקבלות דירוג חיצוני, שאמור להעיד על האיכות שלהן. חברות דירוג בוחנות את החוסן הפיננסי של המנפיקה (בין אם מדובר בחברה פרטית ובין אם מדובר במדינה), את הביטחונות הקיימים אל מול סכום ההלוואה, ואת קדימות החזר הכסף למחזיקי האג"ח בתיעדוף ההוצאות של המנפיקה. דירוג גבוה של אג"ח  ישוקף בציון "AAA", בעוד אג"ח בסיכון גבוה יותר יקבלו דירוג נמוך יותר, למשל כי הגוף המנפיק שלהן לא יציב פיננסית או בעל קשיים תזרימיים. לעתים, אג"ח בדירוג נמוך יקבלו את הכינוי "אג"ח זבל". 

סוגי אג"ח בולטים

אג"ח ממשלתיות – אלה הן איגרות חוב שמנפיקות ממשלות העולם על מנת לממן פעילות לאומית שוטפת. ניתן לרכוש גם אג"ח של מדינות זרות. בקטגוריה זו ניתן למצוא בין היתר, אג"ח ממשלתיות צמודות המעניקות ריבית נקובה הצמודה למדד המחירים לצרכן; אג"ח ממשלתיות שקליות; אג"ח בריבית משתנה; ומק"מ (מלווה קצר מועד)  – סוג איגרת שמונפקת על ידי בנק ישראל. 

אג"ח קונצרניות – אלה איגרות חוב שמנפיקות חברות – הן כאלה שנסחרות בבורסה והן כאלה שאינן נסחרות. בעוד אג"ח של ממשלות חזקות נחשבות יציבות יחסית  – במקרה של אג"ח קונצרניות זהות החברה המנפיקה היא חשובה. חברה שתגיע לחדלות פירעון לא תוכל להחזיר למחזיקי האג"ח את כספם, קל וחומר את הריבית. ישנן אג"ח קונצרניות להמרה, שניתן להמירן למניות של החברה הנסחרת לפי תנאים מסוימים; ואג"ח קונצרניות "סטרייט" – שלא ניתנות להמרה. 

אג"ח מוניציפליות – איגרות שמונפקות על ידי רשויות מקומיות בישראל במטרה לממן את פעילותן השוטפת, פרויקטים שונים וכדומה, מעבר לתקציבן הלאומי. ישנן איגרות חוב מוניציפליות ייעודיות, שמטרתן ספציפית – הקמת בית חולים, אצטדיון או כביש חדש; וישנן איגרות חוב מוניציפליות עם מחויבות כללית, שאינה מציינת מטרה ספציפית לכסף. 

צילום: Shutterstock

תפקיד האג"ח בניהול תיקי השקעות 

בסופו של דבר מה שעומד מאחורי המונח אג"ח היא מערכת להענקת הלוואות לגופי ממשל וחברות על ידי ציבור המשקיעים. מנהלי השקעות נוהגים לשלב השקעה באג"ח בתיקים כחלק מניהול הסיכונים בתיק ועל מנת לתת איזון להשקעה במניות שנהוג לראות בו כאפיק מסוכן יותר ביחס לאג"ח. מסיבה זו ניתן לראות שגופים מוסדיים רבים כמו קרנות הפנסיה, קרנות ההשתלמות וקופות הגמל הנוטים להחזקה של אג"ח בתקופות של שווקים תנודתיים, וכך גם משקיעים פרטיים שמחפשים השקעה הנחשבת סולידית יותר. 

*אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה ואין באמור משום תחליף לשיווק השקעות אישי המתחשב בצרכי הלקוח. המידע המוצג הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע המוזכרים בו, וכן אין לעשות שימוש במידע האמור לטובת ביצוע השקעה בני"ע המוזכרים.

Exit mobile version