Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

אז החלטנו לאטום את הגג, ומה עכשיו?

כיום נפוצות שלוש שיטות איטום עיקריות: יריעות ביטונומיות, זפת וחומרי איטום שונים, כשלכל אחת מהן טווח מחירים, סגנון יישום וצרכי תחזוקה משלה. מה מתאים לכל גג, איך מחליטים וכמה תשלמו? מדריך מזורז לאוטם המתחיל:

כלל ברזל –שמרו על המשפחתיות!

שכבת איטום יעילה היא כזו שתיצמד במאת האחוזים לשכבת האיטום הישנה שתחתיה, או לגג הבטון הבסיסי (שזו האופציה האידיאלית שלא תמיד קיימת). בפועל, רוב הגגות כבר מכוסים בשכבות איטום ישנות שיש צורך לתקנן או לחדשן. לכן – שימו לב! – כלל יסוד באיטום: חומרים מאותה משפחה תמיד יאחזו טוב יותר זה על גבי זה, מאשר שני חומרים ממשפחות שונות.

לא נלאה אתכם בהסברים על סוגי החומרים, אולם בגדול – משפחת החומרים הביטונומית כוללת את הזפת והיריעות הביטונומיות,לכן הם יתקבלו יפה אחד על גבי השני. לעומתם, ניסיון איחוד בין חומרי איטום אקריליים (פוליגג, אקרילפז וכד') וצימנטיים למשפחה הביטונומית לא יעלה יפה.

איטום ביריעות ביטונומיות

גישוש ראשוני באתרי חברות אוטמים יקפיץ את היריעות הביטונומיות לכותרות. אלו יריעות רחבות וארוכות השורדות בתנאי חום וקור קיצוניים ועמידות גם מול סכנת קריעה ופגיעות מכאניות. (אל תנסו לחורר אותן במקדחה). קיימות יריעות בעוביים שונים (4-5 מ"מ), ייעודיות לתנאי חום קיצוניים וכאלה שייעודיות לתנאי קור קיצוניים. בכל מקרה היריעות חזקות מאד ובדרך כלל ניתנת עליהן אחריות של 10 שנים לפחות. בנוסף – איזה כיף! הן לא דורשות תחזוקה! מזמינים, משלמים ושוכחים.

את היריעות פורסים על שטח הגג ומצמידים זו לזו בדבק ייעודי או על ידי הלחמה בחימום. במצב האידיאלי מיישמים אותן על גבי גג הבטון החדש, לאחר ביצוע שכבת פריימר (יסוד) ביטומני או שכבת זפת. על גבי גגות שזופתו בעבר כדאי לבצע שכבת יסוד ביטומנית לפחות בקטעים המכוסים בשכבת הלבנה ישנה.

אם הגג מכוסה ביריעות ישנות ופגומות, תצטרכו (אתם או החברת האיטום) לבצע הכנה מוקפדת לשכבת היריעות החדשה. חייבים לתקן את נפיחויות האוויר ביריעות הישנות, להסיר שאריות צבע או טיח רופף מהמעקות בהיקף הגג הנוגעים בקצה היריעות וליישם שכבת יסוד ביטונומית מתאימה שתחלחל היטב ליריעות הישנות. תוך כדי אתם עלולים לגלות שרוב השכבה הישנה כבר אינה צמודה אל הגג ועדיף פשוט (לא פשוט בכלל!) להסיר את כולה ולבצע איטום חדש ישירות על גג הבטון (המצופה כמובן בשכבת יסוד או זפת).

כשהגג מלא דודי שמש, מערכות מיזוג אוויר וכדומה, קשה ליישם את היריעות כשורה סביב רגלי המתקנים, ואז קיימות שתי אפשרויות: הראשונה, לחתוך את היריעות סביב רגלי המתקנים ולנסות ככל האפשר לאטום את החיבורים – דבר כמעט בלתי אפשרי שמועד לכשלי איטום. (חברות איטום מסוימות יציעו בתוספת תשלום פירוק של דודי השמש והקולטים לצורך הלחמת היריעות והרכבתם מחדש). אפשרות נוספת ועדיפה היא השלמת החסרים בחומרי איטום ביטומנים משחתיים או בזפת חמה.

חיסרון נוסף הוא המחיר – מכל שיטות האיטום זו השיטה היקרה ביותר.

זיפות גגות – השיטה הישנה והטובה

מכירים את השחור-השחור הזה? כן, אותה זפת עתיקה שמצפה את הכבישים תהווה חומר איטום מעולה גם לגגות הבתים, ובעלות זולה ב-50% ממחיר היריעות. את הזפת אפשר למרוח רק על גבי גג הבטון עצמו או על שכבת זפת ישנה. אטמתם בעבר בחומר אחר? אכלתם אותה! (אלא אם כאן אתם מתכוונים להסיר עכשיו את כל השכבות). הזפת חודרת בקלות לכל סדק ונערמת סביב לרגלי מתקנים, ותהיה נוחה במיוחד לשימוש גם בגגות עמוסי קולטים ודודי שמש.

גם כאן, זיפות ישירות על גג הבטון החדש יהיה עמיד ואטום יותר מאיטום מחודש על זפת קיימת. כהכנה יבוצע ניקוי יסודי של הגג ומריחת חומר יסוד מתאים. לפרפקציוניסטים – מומלץ למרוח שתי שכבות זפת ולהניח ביניהם אריג פיברגלאס או רשת אינטרגלאס. חובה למרוח שתי שכבות במקומות בעייתיים ובנקודות החיבור עם קירות הגג עד גובה של עשר סנטימטר.

אחרי שהזפת מתייבשת ומתקררת, מבצעים הלבנה- מריחת סיד או צבע מלבין לגגות, כדי להגן על הזפת מפני סדיקה בשמש וקליטת חום רב. לשכבת ההלבנה מוסיפים דבק מתאים לחיזוק.

איטום גגות. באדיבות: Pixabay

לאיטום בזפת יש חסרון משמעותי אחד: התחזוקה. יש לבצע הלבנה מידי שנה לפני בוא הקיץ, אחרת הזפת תינזק ותיהרס לחלוטין בחשיפה לקרינת השמש. מלבד זאת מומלץ לזפת מחדש כל חמש שנים. בדקו האם זה מתאים לכם.

חומרים מחומרים שונים

מלבד היריעות והזפת קיים בשוק היצע ענק של חומרי איטום באיכויות ושיטות ביצוע שונות. רוב החומרים משמשים בעיקר למשטחים קטנים, כמו גגונים או השלמות איטום ליריעות ביטונומיות באזורים בעייתיים, או לגגות בעלי שיפועים מושלמים. בשנים האחרונות מיוצרים חומרי איטום באיכות גבוהה במיוחד העמידים גם בפני רטיבות מתמדת.

חומרים משחתיים לבנים על בסיס מים שניתן ליישם על גבי תשתיות בטון, על גבי זפת וגם על גבי יריעות (ובמקרה שהיריעות תפרדנה – תיפרד איתם גם שכבת האיטום החדשה). מתאימים בעיקר לגגונים קטנים והשלמות, אם כי קיימים בשוק חומרים מתקדמים יותר שיהיו עמידים גם ברטיבות משמעותית.

אלו חומרי איטום חזקים במיוחד ועמידים לתנאי שחיקה חריגים, חוץ מקרינת השמש. בגגות חשופים מומלץ ליישם מעליהם חומר מגן.

חומרים ביטומונים מתכתבים יפה עם היריעות הביטונומיות (אין כמו משפחה!), ולכן ייעזרו בהם להשלמות איטום בנקודות שקשה לעבוד עם היריעות.

וכמה כל זה עולה לנו?

מחירי עבודות איטום גגות, כמובן, משתנים בהתאם לגודל הגג ומורכבות העבודה. ככל שהשטח המיועד לאיטום רחב יותר, תוזל העלות למ"ר בעשרות ואף מאות אחוזים. (אף בעל מקצוע לא ייגש לאטום גגון פצפון בשביל 200 ש"ח!) בגדול זהו טווח ההצעות שאתם עשויים לפגוש:

Exit mobile version