Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

אחרי החגים: איך חוזרים לשגרה?

חופש גדול, חגים, איך מצליחים לחזור לשגרה מכל ההילולה וטרללה הזאת? ענת בן סלמון פסיכותרפיסטית מדריכת הורים ומנהלת המרכז הטיפולי כלים שלובים בטיפים לנחיתה רכה חזרה לשגרה. 

מסתבר ששגרה זה דבר שאנו באותה מידה מחכים לצאת ממנה כמו לחזור אליה ושני הכיוונים אינם קלים כפי שהיינו רוצים לחשוב שיהיו.

תקופת החגים בישראל מביאה עימה קשיים של הסתגלות לחופשות החוזרות ולכך שאין מסגרת של מערכת חינוך בצמידות לחופש הגדול שרק הסתיים…

חופש לילדים . צילום באדיבות pixabay

המשפחה סובבת סביב לחץ מהאירוח והמסורת של החגים ותעסוקתם של הילדים שיש להם מלא זמן פנוי ולא מאורגן לבלות החודש הקרב של חופשות החגים.
במהלך החגים ההורים מתרגלים לכך שחוסר השגרה הפך לשגרת חייהם ומאמצים את הנהלים המתאימים לתקופה זו כדי להעביר אותה בכמה שיותר סבלנות ונועם, מצב שפעמים רבות מביא עימו שינויים בהרגלי השינה, אכילה, בילויים וויתורים מהסוג שהחגים מאפשרים. אחרי שהסתגלו למצב זה, מגיעה לה סוף תקופת החגים שלעיתים רבות יותר מאשר מעטות אנו מחכים לה. תקופת "האחרי החגים" הידועה לשמצה. על תקופה זו נוטים אנו המבוגרים להשליך את הסדר הרצוי וניהול ענייננו השונים, והילדים מקבלים עד לתקופה זו, דחייה מסוימת של התארגנות במערכות החינוך מבחינת כניסה לתלם הן לימודית והרבה פעמים גם התנהגותית.

אז כאשר השגרה בפתח כיצד נחזור אליה באופן שיאפשר את הגשמת תוכניותנו ששמנו לנו בצד ל "אחרי החגים".
חשוב לזכור שחזרה לשגרה אינה יכולה להיות פתאומית, וכמו כל שינוי, ככל שיהיה יותר הדגרתי כך נוכל להיטיב לקבלו ולהכילו.

לכן נרצה לדבר על החזרה לשגרה הקרבה מוקדם יותר מיום לפני החזרה לבית הספר.
עבור ילדים צעירים יותר אין משמעות שיח זה כמו הביטוי ההתנהגותי שלו, כלומר נתחיל להחזיר את הפעוטות לשעות שינה שגרתיות במידה ולא נשמרו בחגים כ 5 ימים טרם חזרתם למסגרות הגן, נרצה להקדים גם עבור ילדנו הבוגרים קצת יותר את שעת השינה חצי שעה כל יום עד שיגיעו כ 3 ימים טרם חזרה לבית ספר לשעת השינה המקובלת בבית בשגרת הלימודים. עם הילדים והמתבגרים נשוחח כבר מחול המועד סוכות שצפויים בקרוב לחזור לספסל הלימודים ולכן חשוב שיבדקו אם עשו את משימות החופש ולא ישאירו ליום האחרון, כך ימנעו מהפתעות מעמיסות וגם יתחילו לחזור למצב בית ספר בהדרגה כבר לקראת סוף החופשה.

חשוב להבדיל בין שיח שמחזיר בהדרגה את הילד לשגרה לבין שיח מלחיץ של "זהו נגמרה הקייטנה מעכשיו אתה בלימודים עד חנוכה ואין יותר מרחב לשום דבר אחר… או בילית יותר מדי בחופשת החג מעכשיו נגמר!"

חשוב לזכור שככל שהשגרה הינה מארגנת ונותנת תחושת בטחון, עדיין קשה לנו מאד לחזור אליה ולהתרגל אליה כמו לכל שינוי, אז נזכור להיות סבלניים כלפי עצמנו וכלפי ילדנו במעבר מורכב זה. שתהיה לכולנו חזרה לשגרה נעימה ומאפשרת.

חג שגרה שמח

ענת בן סלמון – פסיכותרפיסטית ומדריכת הורים 
050-422-8189

ענת בן סלמון – פסיכותרפיסטית ומדריכת הורים . צילום: י-ה צילומי בוטיק
Exit mobile version