Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

איך לנקות ספות בד?

ספות בד הן ספות אשר נוחות לשימוש והמראה שלהם לרוב מראה מיוחד ויוקרתי, אך לעתים לא רחוקות ספות בד נוטות לצבור כתמים ולספוג אבק, אשר גורמים לספה לאבד את מראה החיצוני המיוחד ואף עלולים לגרום לכך שהספה תאבד את צבעה המקורי וכן הכתמים יכולים לפגוע במרקם הספה.

מה עושים כדי לשמר את הספה לתקופה ארוכה של שנים? ואיך מסירים את הכתמים הקשים הנמצאים בתוך הספה?

ראשית, לפני שנתחיל, חשוב לדעת כמה כללים חשובים מאוד. לא כל סוגי ספות הבד שווים מבחינת מרכיבי הספה, ולא כל סוגי הספות שוות מבחינת שיטת הניקוי שלהם.

לכן, חשוב קודם לבדוק את מרכיבי הספה (נמצאים לרוב בתווית בתחתית הספה) ורק לאחר שבדקתם שהספה כשירה לניקוי, מומלץ להתחיל לנקות.

דבר שני וחשוב, לא את כל סוגי הכתמים מומלץ להסיר עם אותם חומרים, לכל סוג כתם יש שיטה שונה מחברתה. ולכן, כדאי לקרוא את כל המאמר ורק לאחר מכן להתחיל לנקות.

במידה ויש שאלות נוספות או אם אתם לא בטוחים לגבי סוג הספה והכתמים, אתם יכולים לחייג אלינו, ואנו נשמח לעזור 1700501581

סוגי הספות – כדי לעשות לכם סדר ולא לבלבל אתכם יותר מידי, נחלק את סוגי ספות הבד לשלושה חלקים. *ספות בד מרכיבים טבעיים. *ספות בד מרכיבים סינתטיים. *וספות מבד מעורבים (עשויות גם מרכיבים טבעיים וגם סינתטיים).

נתחיל מהקשה לקל

ספות מבד העשוי מרכיבים טבעיים: למה קשה? תכף תדעו. ספות מבד טבעי העשויות לרוב מצמחי פשתן או מסיבי כותנה או ממשי ועוד יתרונתיהם של ספות מבד טבעי, שהם נושמות ומאווררות, והמגע שלהם נוח לשימוש. 

אולם, בגלל שהם עשויים מרכיבים טבעיים, כל הניקוי שלהם חייב להיות רק מחומרים טבעיים. ולכן: אין להשתמש לא בחומץ, לא באקונומיקה, לא בחומרים שנמכרים כיום בשוק בכמה שקלים.. חומרים אלו עלולים להרוס (לא פחות) את מרקם הספה ואף עלולים להחמיר את הכתמים.

אז איך מנקים? תלוי בסוג הכתם. כתמים יבשים וחיצוניים או שערות חיות מחמד ואבק- ניתן להסיר בקלות ע"י שואב אבק יבש, פשוט שאבו את כל הספה ביסודיות, שימו לב גם לפינות ולמקומות אשר נמצאים מתחת לכריות המושב (מקומות אלו מועדים ללכלוך ואבק).

 ניקוי ספות. צילום: canva

כתמי מים, כתמי שמן, כתמי קפה ושומן הגוף- ניתן להסירם באמצעות לימון עם מלח (וזה לא מתכון לסלט גזר..). 

תיקחו חצי כוס מים, הוסיפו למים חצי כוס לימון סחוט והוסיפו מעט מלח, לאחר מכן תיקחו מברשת עם שערות רכות, תטבלו את המברשת "בחומר" ותשפשפו עד שהכתם ייעלם לגמרי. 

לסיום תנגבו עם מטלית לחה. *טיפ חשוב בספות מכותנה טבעית (100% כותנה): תרטיבו את כל המושב בצורה אחידה כדי שלא יווצר כתם מים חדש לאחר הייבוש.

כתמי צבע, דיו, יין, טושים ורטבים חזקים- לא תמיד אפשר להסירם, אבל תמיד כדאי לנסות (אם לא יועיל – לא יזיק) וגם אם לא יירד אולי ייחלש מעט. קחו קליפת תפוז (כן, כן, את הקליפה הזאת שזורקים לפח), ותשפשפו טוב עם הקליפה (בחלק הפנימי של הקליפה) במקום בו נמצא הכתם. תתנו השרייה של מספר דקות ותשפשפו עם מברשת מגהץ. ולסיום תייבשו עם מגבת יבשה. 

*יתרונו של התפוז (אגב: גם אשכולית) שיש להם חומר הדומה בחוזקו לאלכוהול וחומר הזה יכול לעשות את מה שהרבה חומרים לא מסוגלים לעשות. *אם יש לכם עוד מספר דקות להשקיע, זה בשבילכם. 

תרתיחו מספר תפוזים בסיר כמה דקות, לאחר מכן תיקחו את הרוטב של התפוזים שיצאו כתוצאה מהבישול, ותרססו (עם שפריצר של חלונות) על מקום הכתם, זה יעשה לכם ריח נעים בספה.

כתמי שתן, קיא, צואה וריחות לא נעימים- אם הכתם עצמו לא נעלם – תוכלו לעיין בכתמי שומן (למעלה כתבתי) ותסירו אותם בקלות. (שתן, קיא וכו' עשויים מאותו עקרון של שומן – כל אלו מכילים חלבון). 

אם הכתם נעלם וכל מה שאתם צריכים זה רק להסיר את הריח הרע שבספה? אז פשוט מאוד, תפזרו אבקת סודה לשתייה על המקום בו יש ריח רע, תתנו לאבקה השרייה של כ- 30 דקות עד 40 דקות. ולסיום תשאבו עם שואב אבק פשוט.

ספות העשויות מבד סינטתי

ספות בד מרכיבים סינתטים הם הנפוצים כיום בישראל. ספות אלו מתחלקות לעשרות סוגים ועשויים מחומרים שונים ורכיבים שונים, כמו: זמ'ס, אימפלה (בד "דוחה כתמים), אלפנט, אלקנטרה, כל סוגי המיקרופייבר ועוד אמנם כל סוג בד כזה מצריך שיטת ניקוי ספות שונה, אבל כאן אתן לך עצות שייסעו לכם לפחות ב-90% מהמקרים.

אם אתם לא מכירים את סוג הספה, או שאתם לא בטוחים לגבי סוגי הכתמים, או אם אתם מעוניינים בניקוי מקצועי שלנו אתם מוזמנים לחייג אלינו 1700501581 ואנו נשמח לתת שירות.

ספות העשויות מבד סינתטי הם ספות פרקטיות, נוחות, ומראם יפה ומיוחד. אך כמו כל חפץ ורהיט, גם ספות בד סינתטיות עלולות להתבלות, לצבור כתמים ואבק שמכערים את מראה הספה.

מה עושים ואיך מחזירים את הספה למצבה הראשון?

* כמה טיפים חשובים לפני הניקוי. אין להשתמש בחומרים כמו אקונומיקה או ספוג הפלא, אין להשתמש עם חומרים המכילים חמצן פעיל, אין להשתמש עם חומרים שנמכרים בחנויות אלא א"כ אתם בקיאים בסוג הספה.

* מומלץ לערוך ניסוי במקום נסתר לפני תחילת העבודה.

* במקרים של ספות אימפלה – עדיף להרטיב בצורה אחידה את כל מקום המושב (ולא רק את המקום המוכתם).

* עדיף לא לשפוך כמויות גדולות של מים, כדי לא ליצור כתם מים חדש.

* רצוי להשתמש עם מים קרים בלבד, כדי למנוע ירידת צבע של הספה.

כתמים חיצוניים ויבשים, כתמי אבק ושערות בעלי חיים- אפשר להסירם ע"י שואב אבק המומלץ ע"י יצרן הספה שלכם. תשאבו בקפדנות בכל הפינות ומתחת למושבים, כמובן גם בין החריצים ובגב הספה. 

במקרים בהם הכלב השיל מעליו כמות גדולה של שערות והם לא יוצאות בשאיבה רגילה – תקנו כפפות פלסטיק (נמכרות כמעט בכל החנויות) ותשפשפו מפנים הספה כלפי גופכם בצורה של שחייה הפוכה, עד שתראו ערימה של שיער בכפפות.

כתמי שומן הגוף, כתמי השחמה, כתמי מים, כתמי משקאות, מיצים ומאכלים שנשפכו- ניתן לנקותם ע"י חומץ ומים. 

תמזגו חצי כוס מים וחצי כוס חומץ ותערבבו היטב עד לדילול מלא. לאחר מכן תיקחו מברשת (לבד עדין – מברשת עם שיערות רכות, לבד קשה – מברשת עם שיערות קשות) ותטבלו את המברשת עם "החומר". תשפשפו היטב עד להסרת כל הכתם מהספה שלכם. ולסיום תסחטו את המים עם מגבת יבשה. *לגבי הריח של החומץ: אל דאגה, הריח ייעלם תוך מספר דקות.

כתמי צבע, דיו, יין, קפה וכתמי שתן- אפשר להסירם ע"י חומץ עם מים (בדילול 50/50), היעזרו בנוזל כלים (כמה טיפות בודדות). מומלץ לתת השרייה של החומר לכמה דקות, לאחר מכן תשפשפו את מקום הכתם ולסיום תנגבו עם מגבת לחה. *אין הבטחה שכתמי דיו, טושים או צבע ייעלמו. אבל יש סיכוי גבוה שהכתם ייחלש.

ריחות רעים מהספה כתוצאה מקיא, שתן, צואה או כל דבר אחר- אפשר לנטרל את הריחות בקלות ע"י פיזור אבקת סודה לשתייה. להמתין כחצי שעה ולאחר מכן לשאוב את כל האבקה ע"י שואב אבק.

קצת עלינו

חברתנו מתחמה בניקוי כל סוגי הספות והבדים, אנו רכשנו ניסיון של כמה שנים ואצלנו כל לקוח ממליץ עלינו בסיום הניקוי. שיטת הניקוי שלנו היא הזרקה – יניקה, שהיא השיטה היעילה ביותר כיום ומומלצת ע"י מנקי הספות בארה"ב. 

מה היא הזרקה – יניקה? זה בעצם שיטה שבה אנו מחדירים חומרים מיוחדים לתוך הספות, כמובן שאנו מתאימים את החומר לפי סוג הספה, גיל הספה והכתמים שעליה. החומרים הללו גורמים לכל הלכלוך הפנימי והחיצוני של הספה לעלות כלפי מעלה. *חשוב לציין שחומרים אלה אינם מסוכנים והם עומדים בדרישות של מכון ההתקנים.

לאחר שהזרקנו את החומר לספה, אנו שוב מזריקים מים עם חומר אבל במקביל אנו גם שואבים את הלכלוך החוצה (שזה בעצם סוג של כביסה לספות שלכם) ולסיום אנו שואבים את כל המים, הלכלוך והחומרים מהספות. כך שאתם מקבלים את הספות שלכם כמו חדשות.

*אנו מעניקים אחריות על שירותי הניקוי שלנו: אנו ערבים לכך שהספה לא תינזק, ואחראים לכך שהכתמים ייעלמו בסיום הניקוי.

לפרטים נוספים ולקבלת הצעת מחיר תוכלו לחייג אלינו 1700501581 או השאירו פרטים ואנו ניצור קשר בהקדם. מאסטר קלין.

Exit mobile version