Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

איך מכניסים 3,000 שנות היסטוריה בעיר אחת? ירושלים

ירושלים היא אחת הערים היפות בעולם. לא סתם נאמר במקורות "עשרה קבין של יופי ירדו לעולם – תשעה נטלה ירושלים". היופי הזה נגזר בעיקר, אבל לא רק, בשל העובדה שהעיר טובלת במבנים עתיקים שגילם מאות ואף אלפי שנים. זה בהחלט תורם לתחושה שאנו פוסעים בשדרות ההיסטוריה, לאורך אלפי שנים במורד הזמן.

לא צריך להיות אדם דתי או מאמין כדי להתלהב מעתיקותה של ירושלים. כל אדם המרגיש תחושת קרבה לאדמה שעליה הוא חי, יכול למצוא עצמו נלהב מסיור בין רחובותיה של העיר העתיקה. הנה כמה אפשרויות לסיורים במקומות היסטוריים עתיקים, שאוכלסו בבני ישראל כבר לפני 2,800 שנה וכן בבני עמים אחרים במהלך ההיסטוריה.

מנהרות הכותל

אחת מהתגליות הארכאולוגיות המרתקות ביותר בירושלים, נמצאת במתחם הר הבית, בצמוד לכותל המערבי. אנחנו רגילים לראות את הכותל כקיר ארוך וגבוה המיתמר סביב הר הבית ומקיף אותו, אך למעשה יש לו גם חלק נסתר המצוי מתחת לאדמה.

אורכו של הכותל המערבי אינו רק 60 המטרים הגלויים והחשופים לעיני כל, אלא כמעט 500 מטרים. חלק זה ידוע בכמה שמות כגון "מנהרות הכותל", "הגן הארכאולוגי" או גם "גן העופל", והוא מכיל כ-15 אזורים היסטוריים הנפרשים על פני 3 תקופות זמן: העת העתיקה, ימי הביניים והעת החדשה. חוויה אמיתית לכל חובב וחובבת היסטוריה.

מגדל דוד

אחד המונומנטים הידועים ביותר בעיר העתיקה, במיקום הכי גבוה בה. אומנם לפי הארכאולוגיה המודרנית אין קשר בין המגדל למלך דוד, אך אין זה אומר שהוא נטול היסטוריה ומשמעות. ראשיתו של מגדל דוד, הנקרא גם מצודת דוד (על שמו נקרא גם בית המלון היוקרתי בירושלים), הוא בתקופת בית ראשון, בימי המלך הורדוס והכיבוש הרומאי (המאה הראשונה לפני הספירה).

לאחר מכן המגדל עבר גלגולים רבים, עד שלבסוף – במאה ה-17 – הטורקים הוסיפו לו רחבה וצריח מסגד, ומאז הוא לובש את דמותו הידועה והמוכרת לכולנו כיום. במגדל וברחבה סביבו מתקיימים סיורים והרצאות בנושא ההיסטוריה של ירושלים, בדגש על עיר דוד. בנוסף ניתן להגיע למקום בשעות החשכה, וליהנות מהחיזיון הלילי האורקולי במוזיאון מגדל דוד.

מוזיאון האסלאם

העיר ירושלים היא המקום היחיד בעולם המקודש לשלושת הדתות המונותאיסטיות הגדולות. דת האסלאם נוצרה בחצי האי ערב, במאה ה-6 לספירה, על ידי הנביא מוחמד. מאז התפשטה דת זו על פני כל הגלובוס, וכיום היא מונה מעל מיליארד מאמינים.

בין הישגי האסלאם הבולטים ביותר הם האדריכלות המרשימה והמעוטרת, החפצים והעיטורים האוריינטליים וכן ההישגים הרוחניים והמדעיים מימי הביניים, עת חכמים מוסלמים היו שותפים לתגליות רבות באסטרונומיה, במתמטיקה וברפואה. מוזיאון האסלאם בירושלים עוסק בעיקר בנושא אמנות אסלאמית, ומציע גם ספריית מחקר ענפה, אוסף שקופיות נדיר ומיצגים ארכאולוגיים מתקופת הכיבוש האסלאמי בירושלים.

מוזיאון ישראל

המוזיאון הידוע והמוכר ביותר בארץ. מעבר לתערוכות האמנות המוצגות במקום, ניתן להתרשם מהממצאים הארכאולוגיים במוזיאון – המגילות הגנוזות ממערות קומראן, המהוות את אחת הגרסאות הקדומות ביותר לסיפורי התנ"ך והברית החדשה; דגם ירושלים בימי בית שני; ממצאים היסטוריים מתקופת מצריים העתיקה; ועוד עשרות חפצים היסטוריים ועתיקים מרתקים. חובה לכל מי שרוצה להכיר את ההיסטוריה והארכאולוגיה של ארץ ישראל, במגוון רחב של תקופות.

רוצים להמליץ על אטרקציות היסטוריות נוספות בירושלים?

נשמח לשמוע בתגובות.

(צילום באדיבות pixabay)
Exit mobile version