Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

איך מתפתח OCD?

OCD
(unsplash)

הפרעה טורדנית כפייתית, באנגלית Obsessive Compulsive Disorder (OCD) היא הפרעה נפשית המתאפיינת במחשבות טורדניות ופולשניות ובביצוע פעולות טקסיות במטרה לגרש את המחשבות הטורדניות שגורמות לסבל. המחשבות הטורדניות עלולות לגרום לחרדה, וכדי להימנע מאובססיות, כלומר ממחשבות טורדניות, האדם מנסה להפחית או לשלוט בחרדה המתעוררת באמצעות קומפולסיות, כלומר טקסים חוזרים. הטקסיות יכולה להפחית את החרדה לזמן קצר, אך הפעולות הטקסיות החוזרות גורמות לסבל והן מעצימות את תחושת החרדה ומביאות לתחושת דיכאון ולפגיעה משמעותית באיכות החיים.

חשוב לזכור – אתם לא לבד

כ-1.5% מכלל האוכלוסייה סובלים מהפרעה טורדנית כפייתית המוכרת גם בשם הפרעה אובססיבית – קומפולסיבית, ההפרעה יכולה להתחיל בכל גיל. זו הפרעה נוירו פסיכולוגית מוכרת ושכיחה בקרב ילדים, בני נוער ומבוגרים. רבים מכנים את ההפרעה בשם או סי די (OCD), ועל פי הדירוג של ארגון הבריאות העולמי – ההפרעה מדורגת בעשירייה הפותחת של ההפרעות המתישות שפוגעות בפרנסה ובאיכות חיי המטופל.

גורמי הסיכון העיקריים להתפתחות OCD הם:

תסמינים

מחשבות אובססיביות וטורדניות עוסקות בנושאים מגוונים ויש מגוון רחב של תסמינים העשויים להעיד על OCD. בין התסמינים המוכרים להפרעה טורדנית כפייתית:

דוגמאות לתסמיני אובססיה וכפייתיות

להלן דוגמאות לתסמינים שכיחים של אובססיביות כחלק מהפרעה טורדנית כפייתית:

מתי מומלץ לפנות לטיפול מקצועי?

להפרעה טורדנית כפייתית יש פנים רבות, ובמקרים רבים מי שסובל מ-OCD אינו מודע למצבו ולתסמינים מהם הוא סובל. מומלץ לפנות לטיפול מקצועי כאשר המחשבות הטורדניות לא מרפות והן חוזרות על עצמן בתדירות גבוהה. חשוב לציין כי במקרים רבים המחשבות הטורדניות מלוות בחרדה ובתסמינים כמו דופק לב מואץ, זיעה, הכנסות פנימה, התנתקות מהסביבה, ביצוע טקסים לצורך רגיעה זמנית ועוד.

טיפול ב-ocd מתחיל באבחון על ידי פסיכיאטר מומחה, ולרוב משלבים בין טיפול תרופתי לטיפול רגשי. הטיפול התרופתי מותאם לחומרת התסמינים ומבוסס לרוב על תרופות פסיכיאטריות מקבוצת ה-SSRI. ניתן לשלב גם טיפול חדש ויעיל בגרייה מגנטית.

Exit mobile version