Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

איך עורך דין לשון הרע יכול לעזור לכם?

כולנו, או לפחות רובנו, מכירים את הפתגם "יהא כבוד חברך חביב עליך כשלך" וגם את "אל תלבין פני חברך ברבים". למרבה הצער לא תמיד מיושמות ההמלצות החשובות הנ"ל, והתוצאה היא ריבוי מקרים של לשון הרע – הן ביחס לאדם פרטי כזה או אחר והן ביחס לארגון או עסק.

בהתאם גדל גם הביקוש לשירותיהם של אנשי המקצוע הרלוונטיים – עורך דין לשון הרע עשוי לסייע לכם לקבל פיצוי כספי משמעותי אם שמכם הטוב נפגע, ויעזור לכם להתגונן בפני תביעה אם אתם מואשמים שעברתם על החוק.

מה קובע חוק איסור לשון הרע?

החוק מפרט את סוגי הפרסומים שעלולים להיות בגדר לשון הרע. הקביעה היא על סמך 2 קריטריונים – תפוצת הפרסום ואופיו.

מבחינת התפוצה חשוב להדגיש שגם פרסומים שיועדו לאדם ששמו הטוב נפגע אבל היו עלולים להגיע גם לאחרים מאפשרים הגשת תביעה. מבחינת אופי הפרסום, לשון הרע היא כל דבר שעלול לבזות אדם (בשל נטייה מינית, אמונה דתית, מוגבלות, גזע, מוצא, תכונות שמיוחסות לו ועוד), להשפיל אותו או להפוך אותו למטרה לבוז או שנאה.

גם פרסומים שעלולים לפגוע במשלח היד של האדם או במשרה הספציפית שאותה הוא ממלא, וכן פרסומים אודות חברה שעלולים לפגוע בפעילותה, הם עילה לשכירת שירותיו של עורך דין לשון הרע.

ההגנות הקבועות בחוק

עורך דין לשון הרע

אם הוגשה נגדכם תביעה, עורך דין לשון הרע יבחן האם ישנן נסיבות שהופכות את הפרסום מעבירה על החוק לדבר לגיטימי.

הגנה מקובלת אחת היא "אמת בפרסום". אם האדם שפרסם את האמירה שהוגדרה כלשון הרע מוכיח שמדובר באמת, וכי יש לעצם הפרסום שלה אינטרס ציבורי, בית המשפט ייקח זאת בחשבון.

הגנה שנייה היא "תום לב". למעשה מדובר בקטגוריה רחבה למדי של מצבים שבהם הפרסום נעשה בתום לב.

העונשים בגין לשון הרע

מי שהורשע בהוצאת לשון הרע עלול להידרש לשלם פיצויים. הסכום המרבי הוא 70,000 ₪ וזאת אם לא הוכחה כוונת זדון מאחורי הפרסום וגם מבלי שנדרשת הוכחה לגבי קיומו של נזק ספציפי. אם התובעים מוכיחים שמטרת הפרסום הייתה פגיעה מכוונת במושא לשון הרע, הפיצוי המקסימלי הוא כפול, 140,000 ₪.

עוד חשוב לדעת שישנם מקרים שבהם מדובר בעבירה פלילית, וכשזה המצב עלול להיות מוטל גם עונש מאסר בפועל של עד שנה. כמובן שבמקרים אלה חשיבותו של עורך דין לשון הרע גבוהה במיוחד.

מה חשוב לעשות לפני התביעה?

מטרת החוק היא למנוע פגיעה בשמו הטוב של האדם ובמוניטין של העסקים והארגונים בארץ. בהתאם מומלץ עוד לפני הגשת תביעת לשון הרע לפנות למי שפרסם את הדברים שפגעו בכם ולדרוש ממנו שני דברים – להסיר את הפרסום (אם הדבר אפשרי) ולפרסם התנצלות.

דרישה זו מאפשרת למזער את הנזק שנגרם. במידה והיא לא נענית, בית המשפט לוקח זאת בחשבון כהוא פוסק האם אכן התרחשה עבירה על חוק איסור לשון הרע ומהו הפיצוי המתאים.

Exit mobile version