Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

איך עושים שלום בית?

משפחות רבות בישראל סובלות מריבים, עימותים וקונפליקטים שונים בין בני הבית, ובמיוחד בין ההורים במשפחה. מצבים אלו אינם נדירים כלל באף מקום בעולם, שכן קשרים זוגיים ארוכים טווח, כמו גם חיי משפחה – אלו הם מצבים המלאים באתגרים ובמתח פנימי, אשר פעמים רבות מתפרץ בצורה של סכסוכים בבית.

המושג "שלום בית" בא לתאר מצב בו מצליחים לגשר בין הצדדים השונים בסכסוך ולהשכין שלום, שקט ושלווה בבית ובמשפחה. כיצד ניתן להגיע למצב רצוי זה ומהן הדרכים בהן מומלץ לנקוט על מנת להביא שלום בית במצב של ריב וסכסוך קשה?

עבודה על תקשורת בין בני הזוג, הסתייעות באנשים קרובים וטיפול זוגי מקצועי

קיימות דרכים אפקטיביות שונות לנסות ולפעול בהן במטרה להשכין שלום בית. אך לפני שנוקטים בכל אחת מן הגישות הללו, קיים צורך בסיסי יותר להכיר בבעיה ולהודות בה על מנת להצליח להתקדם משם לעבר טיפול ממשי בה. הכרה זו בבעיה אולי נשמעת לנו ברורה מאליה, אך בפועל, פעמים רבות זה ממש לא המצב. זוגות רבים אשר סובלים מבעיות קשות בקשר ביניהם נוטים להדחיק את הבעיה, לא להכיר בה ובטח שלא לדבר עליה. באופן זה הבעיה נוטה רק להתגבר ולהחריף עם הזמן, עד שהמצב מגיע לכדי פיצוץ וסכסוך של ממש בבית. לכן, כשלב ראשון חשוב שנכיר בפני עצמנו, וגם אל מול בן/ת הזוג שלנו, בכך שאנו חווים בעיות וכי יש מקום לנסות ולהשכין יותר שקט בבית.

זוגיות טובה. צילום באדיבות pixabay

לאחר ההכרה בבעיה ניתן להתחיל ולפעול לטיפול בה. קיימות כאמור דרכים שונות לפעול למען השכנת שלום בית, וסביר להניח כי לזוגות שונים יתאימו גישות שונות.

אחת הדרכים הנפוצות יותר בישראל כיום היא טיפול זוגי – סדרת מפגשים עם מטפל/ת מקצועיים אשר מתמחים בבעיות בזוגיות ומדריכים את בני הזוג כיצד לתקשר בצורה טובה יותר אחד עם השני וכיצד לשפר את מערכת היחסים. טיפול זוגי מקצועי הוא כמובן תחום כללי ורחב יחסית, בתוכו ניתן למצוא מטפלים שונים אשר נוקטים בגישות שונות, כך שכל זוג יכול למצוא את המטפל/ת המתאימים יותר עבורם.

מלבד לטיפול זוגי, בוחרים זוגות רבים להתייעץ עם אנשים אחרים הקרובים אליהם, ומחזיקים בניסיון מסוים בחיים באופן כללי, או ספציפית בסיוע במצבים אלו. בין אם מדובר בהתייעצות עם הרב, בפנייה לקרוב משפחה אליו אנו מרגישים קרובים במיוחד, בחבר/ה טובים או בכל דמות מתאימה אחרת – הסתייעות באנשים הקרובים אלינו יכולה לתת לנו זווית ראייה מעט שונה של הבעיה ולדרבן אותנו להתמודד עם הקשיים בבית בצורה ממוקדת ויעילה יותר.

לסיכום, השאלה "כיצד להשכין שלום בית?" אינה שאלה פשוטה או טריוויאלית כלל, אך היא גם אינה קושייה חסרת מענה. ישנן דרכים רבות לנסות ולהתמודד עם בעיות מסוגים אלו וחשוב שלא להתייאש – גם אם הדרך הראשונה שניסיתם לא צלחה, כדאי מאוד לנסות דרכים אחרות עד למציאת הדרך המתאימה ספציפית עבורכם.

המאמר באדיבות אורית ארבל, יועצת זוגית בכירה ומפתחת שיטת הטיפול "מרתון הזוגיות"

Exit mobile version