Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

אילו דו"חות שנתיים יש להפיק (לפי סוג העסק) – ואיך מפיקים אותם בקלות?

בישראל, כמו ברוב המדינות בהן כלכלה חופשית, נהוגה שנה פיננסית התואמת את לוח השנה הלועזי. כך יוצא שהשנה הפיננסית בישראל מתחילה בראשון לינואר, ומסתיימת בסוף חודש דצמבר. עם תום השנה הפיננסית, נדרשות חברות וגופים נוספים (עמותות, מלכ"רים ועוד), כמו גם מי שלהם הכנסות מעסק (עצמאים) ולפעמים גם שכירים, להפיק ולהגיש דו"חות שנתיים. בעבר, מי שאינם מנהלי חשבונות, יועצי מס או רואי חשבון התקשו להתמצא די הצורך בנושא הדו"חות השנתיים, אולם כיום ניתן להיעזר בתוכנה לדו"חות שנתיים שתחסוך לפחות חלק מן ההוצאות הכרוכות בפניה לבעל מקצוע.

לפניכם סקירה קצרה אודות דו"חות כספיים שנתיים, שבכוחה לספק מענה לשאלות כגון- אילו דו"חות עליכם להפיק (בהתאם לסוג העסק)? מה מאפיין ולמה משמש כל סוג של דו"ח? מתי יש להפיק דו"חות שנתיים, ולמי מגישים אותם? כיצד ניתן להיעזר בתוכנה לדו"חות שנתיים ולחסוך בעלויות? ועוד.

סוגים שונים של דו"חות שנתיים על פעילות פיננסית
ניהול עסק והתנהלות מול רשויות המס מצריכות מעקב שוטף אחר הפעילות הפיננסית.
כידוע, חברות נדרשות בתום כל רבעון (כל שלושה חודשים) להפיק דו"חות שמטרתם לתאר את מצבה הפיננסי של החברה ואופי פעילותה.
דו"חות שנתיים מסכמים את השנה הפיננסית. ישנם סוגים שונים של דו"חות המופקים לצרכים שונים, כך למשל דו"חות כאלה עשויים להיות מופקים לפי דרישת ההנהלה לצרכי מעקב אחר פעילות החברה וקבלת החלטות הנוגעות לעתידה. רשויות המס מחייבות חברות בע"מ, חברות ציבוריות (מונפקות בבורסה), אגודות שיתופיות, קואופרטיבים, משקים חקלאיים, עמותות, מלכרי"ם, עצמאים וגם שכירים במקרים מסויימים להגיש דו"חות שנתיים.
סוגים נוספים של דו"חות שנתיים עשויים להיות כאלה המוגשים לבנקים וגופים פיננסיים אחרים על מנת לקבוע תנאי הענקת מימון ואשראי, כאשר גם משקיעים מבקשים לא פעם לקבל דו"חות שנתיים כדי לעקוב אחר התנהלות העסק בו השקיעו.

אילו דו"חות שנתיים צריך להגיש
כאמור, מבחינת רשויות המס, סוג הדו"חות השנתיים שיש להגיש נקבע לפי הישות המשפטית המגישה אותם. כך למשל ישנם הבדלים מהותיים בין חברה בע"מ, עמותה, שותפות (רשומה או שאיננה רשומה), עוסק פטור, עוסק מורשה, חברה ציבורית, אגודה שיתופית, משק חקלאי ועוד.

צילום: Istock

חשוב להבין ששיטת המיסוי הישראלית היא פרסונלית. דהיינו, כל ישראלי המייצר הכנסה בכל דרך שהיא, מפעילות בארץ או בכל מקום אחר בעולם, חייב לדווח על כספים אלה ולשלם עליהם מס על פי חוק. גם מי שאינם תושבי ישראל, אך מייצרים הכנסות בארץ, חייבים במס על הכנסות אלו.
החייבים בהגשת דו"ח על הכנסות אלו עצמאים, דירקטור בחברה, בעל מניות בחברה ציבורית, שכיר בעל הכנסות נוספות חוץ מן המשכורת החודשית, כל מי שהכנסותיו השנתיות מן המשכורת המשולמת לו גבוהות מכ-700,000 ש"ח וכל אדם אחר שנדרש לכך על ידי פקיד שומה.
במקרים של עסקים קטנים יחסית, ובוודאי כאשר מדובר בעצמאים הרשומים כעוסק פטור או עוסק מורשה, תוכנה לדו"חות שנתיים עשויה לאפשר הפקת הדוחות ללא צורך בשירותיו של איש מקצוע בדמות רואה חשבון, מנהל חשבונות או יועץ מס.

דוחות למס ההכנסה ולמע"מ
עבור עצמאים ובעלי עסקים קטנים ובינוניים, הדו"חות השנתיים העיקריים- לעתים קרובות גם היחידים- עליהם להגיש הם דו"ח שנתי למס הכנס ודו"ח שנתי למע"מ.
עוסק פטור יקבל עם תום השנה הפיננסית טופס הצהרה שנתית על מחזור עסקאות. תוכנה לדו"חות שנתיים תאפשר מילוי טופס כזה ממש בלחיצת כפתור, כך שניתן יהיה בקלות להגישו כנדרש עד ה-31 בינואר. באופן דומה יכול עוסק פטור להגיש את הדו"ח השנתי למס הכנסה על גבי טופס 1301. גם עוסק מורשה ובעלי עסקים קטנים ובינוניים יכולים לטפל בדו"חות השנתיים באמצעות תוכנה.
חשוב לדעת שיש מסמכים אשר חשוב לצרף לדו"חות לרשויות המס. כך למשל דו"ח רווח והפסד של עסק עצמאי, דו"ח התאמת מס, אישורים שנתיים על הפקדות לקרנות פנסיה, ביטוח מנהלים, קרנות השתלמות וכדומה. מסמכים נוספים שייתכן ויידרשו הם אישור ניכוי מס במקור מלקוחות, אישורים שנתיים על רווחים מניירות ערך, קבלות על תרומות למוסד מוכר וכהנה.

מועד הגשת דו"חות שנתיים למס הכנסה הוא עד ה-30 לאפריל. אם ניהול החשבונות נעשה בשיטת הרישום הכפולה (דו צידית), יש להגיש את הדו"ח השנתי למס הכנסה עד ה-31 במאי.
תוכנה לדו"חות שנתיים תסייע להפיק את הדו"חות בקלות ולהגישם בזמן.

Exit mobile version