Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

 אני בלאגניסט וזה מי שאני!

לא כולם מסודרים מטבעם ויש כאלו שסדר עושה להם בלאגן בראש. איך המרחב הביתי והסדר שלנו משפיע ישירות על חינוך הילדים שלנו? 

הילדים שלנו צופים בנו, בכל רגע וכל דקה. הדרך שבה אנחנו נתייחס אל המרחב הביתי והסדר בביתנו, תשתקף אצלם ישירות. אנחנו רוצים בית מסודר? נהיה קודם כל מסודרים בעצמנו.

אישה מגיעה לביתה מהעבודה. התיק נזרק על יד הכיסא. שקית הקניות מונחת על השולחן, הנעליים זרוקות בסלון והג'קט מונח על הכיסא, חציו על הרצפה. לאחר 5 דקות, היא מתחילה להטיף לילד: "למה לא החזרת למקום? מה זה הבלאגן הזה? למה הנעליים בסלון?" ברור לנו שהילד לא יקשיב לה, כי היא בעצמה לא הראתה לו דוגמה אישית ולא פעלה באופן שבו היא מנסה לחנך אותו.

הדוגמא האישית היא מאוד משמעותית ביחס להרגלי סדר והארגון בבית. כשאנחנו מנחילים לעצמנו, בצורה זורמת וטבעית, דרך חיים מסודרת ומאורגנת, בכמה המתאימה לנו, זה עובר ישירות לילדים. הם צופים בנו, שואבים מאתנו השראה. הם רואים אם אנחנו מקטרים כל היום על הסדר, או שאנחנו פשוט מסדרים בקלות ומתייחסים לכך כחלק מהשגרה שלנו.

בלאגן. צילום באדיבות pixabay

כשאנחנו מחזירים למקום את הפריטים השונים במרחב, נוכל לבקש זאת מילדינו. לא בדרישה, לא בטענות ולא בטון רוטן. בפשטות. ממש בפשטות. הילד יאמין לנו ויקבל את הבקשה בהבנה, כי הוא יודע שכך גם אנחנו מתנהלים. זהו חלק מהרוטינה היומית. מהשגרה הברוכה הביתית שלנו בבית. כשהסדר והארגון הם חלק מלוח הזמנים שלנו בבית, זה כבר לא נהיה עניין "מבאס" או "מתיש", אלא טבעי ונכון לנו. אני תמיד משתדלת להסביר לילדיי: "מה יקרה כשהפריטים יהיו מפוזרים בחדר עד הבוקר?", "איך נרגיש כשחבר יכנס לחדר המבולגן שלנו?" כשאנחנו מציפים את הרגשות כלפי המרחב, את החשיבות של מרחב מסודר, כשמדברים על הרגשות האלו בפתיחות, זה מוביל את הילדים להבין: סדר זה לא רק בפסח. סדר זו דרך חיים. ארגון זה לא רק כשמגיע אורח, ארגון הוא משמעותי להתנהלות קלה ונעימה ביום -יום.

ישנם מקרים, שהמבוגר או הילד אומרים לי: "אני רגיל לבלאגן שלי. לא אכפת לי שיש בלאגן" זהו הרגל. זוהי תפיסה שהאדם התרגל אליה. אך זהו הרגל שלילי. חיים בעומס, במרחב שאיננו פנוי לנו בעיניים ובמחשבה, רק מונעים מהאדם להתפתח, להתקדם ולהתנהל ביעילות.

נוכל לחשוב יחד עם הילדים מה הרווח שלהם מסדר במרחב שלהם ועד כמה זה יכול להשפיע על החיים שלהם. בהתנהלות השוטפת, בלימודים, בחיי החברה שלהם ועוד.

ככל שהדוגמא האישית שלנו תהיה נוכחת מול ילדינו, הדרך שלנו תחלחל אליהם והיא תהיה חלק מחייהם. נהיה אמתיים עם עצמנו, מכוונים ברצון שלנו, להכניס את הסדר לחלק בלתי נפרד מחיינו. התהליך הזה משמעותי מאוד עבורנו ועבורם. תהליך עוצמתי ומספק.

זמן לסדר, זה ממגנט.

"זמן לסדר"- בתאל אליאב
מארגנת סדר אישית, סדנאות פרטניות וקבוצתיות לסדר וארגון הבית.
0504222009

בת אל אליאב. צילום:אלישבע שמילוביץ
Exit mobile version