Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

בדיקות הריון – כך תערכי אליהן נכון

​​​​​​​​​​​​תקופת ההיריון היא תקופה מרגשת מאוד. על מנת שתקופה זו תעבור בשלום ובסופה האישה תלד בשלום תינוק בריא, כדאי מאוד לבצע במהלך ההיריון את כל הבדיקות הרלוונטיות, שמטרתן היא לוודא את תקינות ההיריון ולשמור על בריאותה של האישה במהלך תקופה זו.

מרבית הבדיקות אשר קיימות כיום בשלבים השונים של תקופת ההיריון הן בדיקות חשובות. בכוחן של בדיקות הריון להתריע בפני האישה על כל דבר חריג הנוגע לעובר או למצבה הגופני. על האישה להתכונן היטב לכל בדיקה ולבצע אותה בזמן הרלוונטי לה.

בדיקות במהלך הריון

כאמור, בדיקות הריון הן בדיקות חשובות מאוד, שעל כל אישה בהריון לבצע. בכדי להיות מוכנה לכל בדיקה, עליך להתכונן היטב וללמוד על הבדיקות השונות, באיזה שלב בהריון יש לבצע אותן, היכן כדאי לבצע אותן ומה הן בודקות. ריכזנו עבורך את כלל הבדיקות החשובות והנחוצות בתקופת ההיריון, על מנת שתתכונני לכל בדיקה היטב, מכל הבחינות:

  1. מעקב אחות- מדובר במעקב בקופת החולים שלכם, המתבצע פעם בחודש מהשבוע ה5 להריון ועד השבוע ה36 להריון. במהלך בדיקה שגרתית זו האחות תבדוק את לחץ הדם שלך, את המשקל, חלבון בשתן ובצקות. מטרתה של הבדיקה החודשית היא לזהות סימנים מוקדמים לרעלת הריון שעלולה להיות מסוכנת לאם ולעובר במהלך ההיריון, ולטפל בה בזמן.
  2. אולטרסאונד שליש ראשון- האולטרסאונד בשליש ראשון מהווה בדיקה שבמהלכה הרופא בודק את מיקום שק ההיריון בכדי לוודא שלא מדובר בהריון חוץ לרחם, את הדופק של העובר, את מספר העוברים ואת גיל ההיריון. בדיקת אולטרסאונד זו מתבצעת או בגישה בטנית או בגישה נרתיקית. הבדיקה תתבצע על ידי הגניקולוג שלך בקופת החולים. יש לבצע את הבדיקה בין השבוע ה6 לשבוע ה12 של ההיריון

    צילום: Anthony Macchio ,Pixabay

  3. בדיקות דם ושתן- לאחר בדיקת האולטרסאונד הראשונה, יפנה אותך הרופא לבדיקות דם שונות כגון: ספירת דם, בדיקת סוג דם, נוגדנים לrh וכן, בדיקת סוכר בדם בצום ובדיקת שתן. לעיתים הרופא יוסיף גם בדיקות לנוגדנים שונים למחלות שעלולות להוות סיכון לעובר בהריון. גם הבדיקות הללו מתבצעות בשבוע 6-12 של ההיריון
  4. שקיפות עורפית- בדיקת אולטרסאונד המתבצעת בגישה ביטנית בשבוע 11-14 להריון. בבדיקה זו הרופא יזהה את הסיכון של העובר ללקות במחלות כרומוזומליות שונות, כאשר העיקרית שבהן היא תסמונת דאון, באמצעות מדידת הנוזל שהצטבר בעורף העובר. בדיקת שקיפות עורפית יכולה להתבצע באופן פרטי או באחד המכונים שיש לקופה שאת חברה בה הסדר איתם. עלות הבדיקה תהיה בהתאם לסוג הבדיקה שתבחרי.
  5. סקירת מערכות מוקדמת- בין השבוע ה14 עד השבוע ה16 להריון יש לבצע בדיקת סקירת מערכות מוקדמות שתפקידה היא לזהות מומים שונים בעובר, באמצעות סקירת איבריו השונים על ידי בדיקת אולטרסאונד.
  6. חלבון עוברי- בדיקה הנערכת בשבוע 16-19 להריון. מדובר על בדיקת דם אשר בוחנת שלושה חלבונים בדם ומשקללת את התוצאה שלהם עם גיל העובר, גיל האם, משקל האם ונתונים נוספים. מדובר בבדיקה סטטיסטית המאתרת 65 אחוזים מהעוברים המצויים בסיכון לתסמונת דאון או למומים במערכת העצבים המרכזית. במידה ותוצאות הבדיקה לא יהיו תקינות, תופני על ידי הרופא שלך לייעוץ גנטי.
  7. בדיקת מי שפיר- בדיקה המתבצעת בשבוע 16-20 להריון. בבדיקה זו נשאב מעט מנוזל מי השפיר באמצעות מחט מיוחדת ונבדק במעבדה. המטרה היא לבחון את הכרומוזומים של העובר ולזהות כרומוזומים לא תקינים. חשוב לדעת שמדובר בבדיקה שעלולה להיות מסוכנת. הסיכוי להפלה לאחר בדיקה מעין זו הוא 1:200. מדובר בבדיקה הרלוונטית בעיקר עבור נשים שתוצאות בדיקות הסקר( חלבון עוברי ושקיפות עורפית) יצאו פחות טובות או לנשים מעל גיל 35
  8. סקירת מערכות מאוחרת- בדיקה המתבצעת בשבוע 22-25 להריון. בבדיקה זו נסרקים שוב מערכות גופו של העובר באמצעות מכשיר אולטרסאונד ועל ידי רופא מומחה בתחום.
  9. בדיקת דם להעמסת 50 גרם סוכר (לא בצום)- בדיקה המתבצעת בשבוע 24-28 להריון ומטרתה היא לזהות נשים בסיכון לסוכרת הריונית. אישה אשר תקבל תוצאה גבולית או גבוהה מהנורמה בבדיקה, תופנה לבדיקת העמסת סוכר של 100 גרם.
  10. הערכת משקל עובר- בדיקה המתבצעת בשבוע 28-32 ומטרתה היא לבחון את גודל העובר. מדובר על בדיקת אולטרסאונד המתבצעת על ידי טכנאי אולטרסאונד כאשר כל אישה בעלת עובר גדול מאוד מהממוצע או קטן מאוד מהממוצע תופנה להמשך מעקב באמצעות הערכות משקל נוספות
  11. בדיקת GBS- מדובר על בדיקה שמטרתה היא לזהות את קיומו או אי קיומו של חיידק GBS, אשר יכול להיות מסוכן מאוד לעובר בתהליך הלידה. הבדיקה מתבצעת בשבוע 35-39 להריון.
Exit mobile version