Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

בין ישיבת מיר לשנחאי-מסע סיני עם כיפה

ישראל ריזל חזר מסין הרחוקה שם גילה חמישה בתי חב"ד, פתרונות קולינריים טבעיים וכשרים למטייל הדתי. מה הקשר בין ישיבת מיר לעיר שנחאי? ואיך נראות תפילות ראש השנה בצ'נגדו?

צילום: ישראל ריזל

מה יש לאדם דתי, בוגר ישיבה, לחפש בסין הרחוקה  (11 שעות טיסה מישראל) ומלאת השרצים? מסתבר שלא מעט. כשהועלתה הצעה לטוס לסין לטיול בן חודש ימים, באופן אוטומטי דחיתי מיד את הרעיון. בדיעבד, אני שמח שהחלטתי לתת סיכוי לטיול כזה. וכך מצאתי את עצמי עושה את דרכי לאימפרייה הסינית מלא בחששות יהודיים כדת משה בישראל, החל  מבחינת האוכל הכשר וכלה בתפילות ובחגים.

שטחה של סין גדול ומשתרע על פני  ק"מ רבים, כאשר כל תייר ימצא בה את מנוחת הדעת בדרכו היצירתית. הדת המרכזית בסין הינה דת הבודהיזם, אולם, לצד זאת מאפשר השלטון המקומי בסין גם לבני הדתות האחרות בשטח המדינה, יהודים, נוצרים, לצד חלקי איסלאם מסוימים, להחזיק באמונתם, כל עוד אלו לא משפיעים על בני האומה הפגאנית, אלילית.

מסתבר כי מטייל דתי, יכול ליהנות ולחוות את סין לא פחות מכל תייר אחר. בעיר ינגאשו, השוכנת בין ההרים הירוקים שבמחוז גווילין, שוכן לו במרומי העיירה המלון "mecan" הישראלי, הכשר למהדרין. בעליו תושב ישראל, חוזר בתשובה מזה כ-14 שנה, מנהל את המקום ולא מאפשר לתיירים מישראל להרגיש לרגע כזרים. במדינה בה השפה והתקשורת מהווים קושי לכל תייר חיצוני. השיטה הנהוגה במקום הינה לקום בבוקר ולבשל ביחד את ארוחת הבוקר במטבח, כשבמסגרת הארוחה עצמה חולקים המטיילים עצות וטיפים מחוויותיהם בסין ובסביבה בפרט. לעת ערב, עם שובם של המטיילים מהטיול היומי, מתכנסים שוב כולם לארוחה משותפת ושמחה נוספת.מה שרק יכול להגדיל את השמחה הינה העלות של לינה וארוחה שכזו המגיעה לכדי שקלים בודדים בלבד.

צילום: ישראל ריזל

אחד הרגעים שאנצור מן הביקור בעיירה הינו נהג וואן מקומי, אשר עם ירידתנו מנסיעת הלילה הממושכת למקום (14 שעות מתחנת הגבול הסינית עם הונג קונג "סנזן") בירך אותנו ב"בוקר טוב" בעברית, זה הרגע בו הבנתי עד כמה אנו, הישראלים משפיעים על המקום בו אנו נמצאים, גם אם מדובר באלפי קילומטרים מארץ הקודש.בסין ישנם חמישה בתי חב"ד, הממוקמים באזורי התיירות והעסקים המרכזיים בסין, בעיירת הגבול סנזן, בעיר הגדולה צ'נגדו, שני בתי חב"ד בביגינג ובשנחאי. העיר שנחאי שבצפון סין הייתה למוקד יהודי קדום, תלמידי ישיבת מיר, השוכנת כיום בירושלים, צעדו ולמדו בעבר בפינותיה השונות של שנחאי לאחר שברחו מהשלטונות הנאצים בגרמניה ובפולין, ולימים המשיכו משם כקבוצה והשתכנו בארה"ב.

בשנחאי יש כיום קהילה יהודית קטנה, המפעילה שלושה בתי כנסת, המורכבים מעדות ונוסחים שונים. ביתר הערים בהם מצויים בתי חב"ד ישנם יהודים במספרים צנועים יותר, אך חב"ד הוא המוסד היהודי הפעיל במקום. בתי חב"ד אלו מספקים לתייר הישראלי הדתי הן מוצרי מזון כשרים והן תפילות וסעודות משותפות.חווית ראש השנה בסין, בשונה מחגים יהודים אחרים בלוח השנה, נותרה חרוטה בליבי, ולו בשל העובדה שקבוצת הצעירים הישראלים שהתארחה באותה העת בבית חב"ד, השלימה עבורי את חסרון בני המשפחה שהיו בארץ. כנראה שמשמיים כיוונו לכך שאגיע דווקא בראש השנה לבית חב"ד שבצ'נגדו, כי היינו בתפילות החג בדיוק מניין. לעומת זאת, בארוחות החג היו עשרות יהודים.

צילום: אסף ארזי ביטון

שומרי הכשרות יוכלו להשביע רעבונם גם בפירות וירקות, הנמכרים בדוכנים המקומיים, כשבערים מסוימות כגון ליגאנג, שנגרילה, ביגינג וצ'נגדו ניתן להתענג גם על כוס מיץ פרי 100% סחוט. בשורה התחתונה המסקנה  היא ברורה המטייל הדתי יכול להינות מחוויה אקזוטית ללא שום ויתור על עקרונותיו הדתיים ועם כוח האמונה והרבה כוח להליכה תוכלו בקרוב להגיע רחוק, עד לסין.

 

 

 

 

ריקודי עם בליגאנג העתיקה שבסין:

Exit mobile version