Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

בין קין התנכ"י לאודיסאוס היווני: תערוכה חדשה במוזיאון ישראל תציג את "קללת הנוודים"

רמברנדט, בנג'מין וסט, אבל פן, גוסטב דורה, ז'ן-לאון ז'רום ועוד בתערוכה חדשה במוזיאון ישראל שעוסקת בדמותו של הנווד. "הנווד היה מאז ומעולם חלק מהחברה, גם אם פעל בשוליה", מסבירה אוצרת התערוכה

"ההלך והדרך"

אוצרת: שלומית שטיינברג. 6 בפברואר 2019 עד 31 דצמבר 2019

"היהודי הנודד", "הבן האובד" ו"ההולנדי המעופף" עומדים במרכזה של תערוכה חדשה במוזיאון ישראל. דמויות אלו של ההלך בדרכים והנודד בים מוכרות ואהודות באמנות האירופית מאז ימי-הביניים והן מופיעות בתערוכה בציורי-שמן של אובר רובר, ז'ן לאון ז'רום, בנג'מין וסט ואבל פן, ולצידם, בהדפסים של רמברנדט, גוסטב דורה, אפרים משה ליליין, ומיכאל סגן-כהן.

Gerome, Jean Leon, The Wailing Wall, 1880. יחצ

לכאורה, אין דבר משותף בין קין התנכ"י לבין גיבור האודיסאה היווני אוֹדיסֶאוּס, ואולם על שניהם נגזרו חיי נוודים בעקבות צו אלוהי שהוטל עליהם: קין כמובן על שום שהרג את אחיו הבל; הוא סומן באות שיזהיר את כל רואיו כי הוא נענש על מעשה נורא שעשה. אודיסאוס, שעורר את זעמו של אל הים פּוּסֶידוֹן בתככיו ובתחבולותיו במלחמת יוון-טרויה, מנסה לשוב לביתו בתום המלחמה והנה הוא נסחף בספינתו באגן הים התיכון ועוגן כ-10 שנים בכל מקום חוץ מבביתו שבאיתָקָה. שתי דמויות מיתיות אלה הן אבות-טיפוס לנוודים בתערוכה – ביבשה ובים .

גם לדמותו של הנווד המפורסם מכול, "היהודי הנודד", מיוחד מקום בתערוכה ובהמשכה נבחנת דמותם של יורדי ים מקוללים, כמו הספן הזקן המוכר מהפואמה של קוֹלרידג' הבריטי וספינת הרפאים "ההולנדי המעופף" שווגנר הקדיש לה אופרה. את התערוכה חותם "הבן האובד" מהברית החדשה. שלא כמו ברוב הסיפורים האחרים, המשל שמגולל את סיפורו מסתיים בשיבה המנחמת הביתה.

שלומית שטיינברג, אוצרת התערוכה: "הנווד מוגדר באמצעות נדודיו, בלי קשר לנקודת המוצא או לסיום מסעו. לכן יתוארו הֲלָכים לא פעם נכנסים למעבה יער אפלולי או צועדים אל עבר הר גבוה ולא מיושב. מזהים אותם בגדיהם המרופטים, מקל ארוך, צרור דל וכובע רחב שוליים. תופעה מעניינת היא שלרוב אין נוודות-נשים בתיאורים. האמנים לא העלו על דעתם שאישה תקבל על עצמה גורל שכזה ובוודאי לא העריכו שתוכל לעמוד בקשיי הדרך". עוד מסבירה שטיינברג כי התערוכה מבטאת את הניגוד לבורגנות "לבורגנים הבית הוא הכול, ואין סיבה לנטוש אותו, ולעומתם, הנוודים הם חסרי הבית, חסרי הרכוש וחסרי התקווה. החברה זקוקה ל'אחרים' הללו כדי לאשש את הנורמטיביות שלה".

Pann Abel, Refugees, 1906. יחצ
Exit mobile version