Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

ביקורת ספר:"הנשים של טרואל" מאת זהבה חן טוריאל

הדוקטורנט והסופר, דב ליפשיץ מפרגן למלאכת הכתיבה של זהבה חן טוריאל שבמעשה אמן ולאחר מסע במחוזות ילדותה סרגה אל תוך ספרה הראשון הן את מורשת יהדות ספרד והן את אופיין העוצמתי של נשות משפחות מטרואל ואלברסין.

בבואנו לסקור את ספרות הפרוזה על יהדות ספרד, מיד נבחין בכמה מאפיינים. די הרבה גרסאות ספרותיות על דמותה של דונה גרציה מנדס. אולי בשל דמותה החזקה. כמה גרסאות על האינקוויזיציה. משהו ברשעות הטוטלית של אנשיה מושך מבחינה ספרותית. על הדורות שלאחר גירוש ספרד, על הנשים והאנשים שנשאו את המורשת כמעט ולא נכתבו ספרי רומאן.

כריכת הספר הנשים של טרואל. באדיבות המחברת

מה קרה לאחר שכף רגלו של היהודי עזבה את אדמת ספרד? לאן נדד ואנה פנה? מה אכל ומה שתה? זאת ועוד, מה קרה בחצר היהודית ספרדית? יחסי השכנות, קשרי הנישואין, השירים והסיפורים שבעל פה שעברו מדור לדור. בנקודה זו בא ספרה של זהבה חן טוריאל "הנשים של טרואל" ועושה חסד עם הקורא. הוא מביא לפניו את המתרחש מאחורי כותלי הבית, מבעד הקלעים של הקורטיז'ו, החצר היהודית ספרדית, החצר בה כולם משפחה אחת גדולה בה נפגשים כולם סביב שאיבת המים, הכביסה האינסופית, קילוף השקדים או לחילופין מועדים ואירועים סביב מעגל השנה. כולם בה מתאחדים סביב המסורת בעל פה העוברת מדור לדור: קאנטאס די לה קאזה: שירים וסיפורים מן הבית המקשרים בין גולת ספרד לשאר הגלויות.

על פי רוב הייתה זו מורשת שעברה בידי נשות המשפחה מטרואל ואלברסין אל עבר באיון, רודוס, מילאס ולאחר מכן אל מעגל קיבוץ הגלויות הגדול של ימינו- מדינת ישראל. נשים כמו דונה שריתיקה המגורשת מספרד. דורתיאה מבאיון שבצרפת. אסתריקה מרודוס ואסתרייה ממילאס התורכית. יש עוד סימבולים שהן כחוט השני כמו הריבאקה, כלי מיתר עתיק שנדד מספרד, שעליו מנגנות הנשים את כיסופיהן בכל חלקי הרומן. בצד הרומנסה 'את בית אבי בטרואל עזבתי' שאותה מכירות הנשים היטב. בכל אחת מן התחנות הללו עומדת משפחת טוריאל ואלו הבאים עמה בקשרי חיתון. המחברת פורשת ומגלה לפנינו את סודותיהן, שאיפותיהן וחלומותיהן של הנשים המספרות את סיפורן. זאת בצד האירועים שסביב.

זהו אינו ספר הנושא בחובו קונפליקט מרכזי או רגעי מתח, אלא בנוי לחלקים, על פי תקופות. כמו היה מדובר בשלושה ארבעה חוטי סריגה, כל אחד בצבעו שלו הנשזרים לכדי סריג צבעוני ועדין, מלאכת הדורות של הנשים החזקות, נשות החיל של יהדות ספרד. את הסיפור חותמת המספרת המרכזית כשהיא מבקרת בספרד, במחוזות ילדותה ומוצאת חפץ שהיה קשור לאבות ואמהות המשפחה (עמ 230-232) הספר מצטרף למגמה מבורכת של מספר הולך וגדל של ספרי פרוזה העוסק ביהדות ספרד, בעיקר באנשים מן השורה, אלו שמספרים את סיפורם ויחד יוצרים מארג צבעוני:

1. מלכת היופי של ירושלים, שרית ישי לוי.
2. פיראטים שומרי מצוות, מקס בן שטרית.
3. כחותם על ליבך, הילה ארוון. הכותב הוא דוקטורנט העוסק בחקר הסיפור העממי של יהודי ספרד

תקציר הספר "הנשים של טרואל"

שריתיקה, דורותיאה, אסתריקה ואסתרייה, אורזות את חייהן ואת זיכרונותיהן ונעות בדרכים. ארבע הנשים קשורות זו לזו קשר גניאולוגי, וכל אחת מהן מספרת את סיפורה המרתק, באמצעות הנשים שהשפיעו על חייה.

כל אישה, שוזרת ומוסיפה משלה לפסיפס החיים התרבותי עד שכמעט ניתן לחוש את הטעמים, הניחוחות, המנהגים והצלילים של תרבות הלאדינו מתעוררים לתחייה.

הספר נכתב מנקודת מבטן של ארבע נשים (  her-story ) בארבע תחנות גיאוגרפיות והיסטוריות שונות: טרואל ואלבארסין בספרד, ביון בדרום צרפת, האי רודוס ומילאס בטורקיה.

הסיפור מבוסס על ממצאי תחקיר היסטורי- תרבותי- גניאולוגי מתקופת גירוש ספרד ועד ערב העלייה למדינת ישראל עם הקמתה.

לרכישה לחצו כאן 

Exit mobile version