Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

גיל העשרה הבעייתי

היכרות עם המאפיינים הטבעיים של גיל ההתבגרות יכולה לסייע להורים לעבור אותו בשלום. עם זאת, יש מקרים שבהם אין ברירה אלא לפנות לעזרה וגם אותם צריך לזהות בזמן

גיל ההתבגרות מתחיל כיום מוקדם מאשר בעבר והוא מציב הורים וילדים בפני שורה ארוכה של אתגרים. קודם כל, הוא מתאפיין במתחים ותחושות סותרות של המתבגר כלפי עצמו. זה גורם להמון תופעות לוואי ועלול להשפיע לרעה על מערכת היחסים עם המשפחה הקרובה. יש מתבגרים שחשים צעירים ובוגרים בו זמנית, אחרים לא מרגישים שום סוג של משמעות בחייהם ואצל רבים מתפתחת תחושת ניכור.

בנוסף, גיל ההתבגרות נחשב בעייתי כי הוא מלווה בסממנים רגשיים והתנהגותיים בדרגות חומרה משתנות. סממנים אלו יכולים להיות חיפוש פעיל אחר זהות מינית, תחושה של חוסר קשב מצד ההורים וכמובן נטייה לערער על סמכויות. המרד בסמכויות הוא זה שמטריד את רוב ההורים כי הם לוקחים את זה באופן אישי, מה גם שלעיתים זה בא לידי ביטוי בהתנגדות לסמכות של בתי הספר ולכן גם פוגע בציונים ובביצועים.

כך תזהו את משבר גיל ההתבגרות

תקועים בטלפון ושוכחים את ההורים. גיל ההתבגרות. צילום: pixabay

חשוב שהורים לילדים מתבגרים יבינו שגיל העשרה הוא חלק מתהליך חשוב, טבעי וחיוני שעובר על היקר להם מכל. למעשה, ילדים שלא מתמודדים עם הקשיים של גיל ההתבגרות עלולים לסבול מחוסר התפתחות וחוסר עצמאות. מהבחינה הזו, גיל ההתבגרות הוא המחיר שההורים משלמים על זה שהילד שלהם גדל ויוצא לדרך משלו.

בתוך כך, כדאי להורים לזהות את המאפיינים של משבר גיל ההתבגרות ולהתייחס אליו בפרופורציות הנכונות. אם ההורים לדוגמא יבינו שבגיל הזה ישנה נטייה להפכפכות רגשית, התנהגות לא שקולה ונטילת סיכונים לא מחושבים, הם יפסיקו להתרגש בכל פעם שהילד בוחר להסלים מריבה או לצעוק על האחים שלו.

מאפיינים לא פחות חשובים של גיל ההתבגרות הם כאמור פסיכולוגיים. אלו כוללים תחושת ניכור, ריקנות ובידול מהסביבה ולרוב הם מגיעים על רקע צורך מוגבר בפרטיות עד כדי התבודדות מוחלטת. כמו כן, מחקרים מראים שמעשי אובדנות נפוצים בגיל ההתבגרות יותר מבכל גיל אחר ולכן להורים יש אחריות רבה.

מתי צריך לפנות לעזרה?

הורים צריכים לפנות לעזרה כאשר הם מקבלים פידבק מהסביבה לגבי ההתנהגות של הילד. הם נדרשים מצד אחד לגלות אמפתיה וסבלנות, אך מנגד גם להפעיל יוזמה ולא להתבייש לפנות לאנשי מקצוע. קל לעשות זאת בין היתר בעזרת התייעצות עם פסיכולוג בעל תואר שני בפסיכולוגיה והתמחות בבני נוער, מעורבות של המורים בבית הספר וסיוע של בני משפחה.

לבסוף, הורים לילדים מתבגרים צריכים לפנות לעזרה כאשר הם מרגישים אובדן שליטה. כאן לא משנה עד כמה המצב באמת חמור, אלא הדגש הוא על התחושה של ההורים ועל הביטחון שלהם בהתמודדות עם גיל העשרה הבעייתי.

Exit mobile version