Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

גירושין- מזעור נזקים במצב בלתי נמנע

גירושים מרעידים ומטלטלים את המערכת המשפחתית. ענת בן סלמון – פסיכותרפיסטית יועצת זוגית ומשפחתית על התופעה שחוצה מגזרים. מה עושים בכדי למזער נזקים?

גירושי הורים הינו מצב מטלטל ומרעיד את המערכת המשפחתית, אך לעיתים להישאר יחד כזוג הינו מצב בלתי אפשרי עבור בני הזוג והשיקול של להישאר יחד למען הילדים כבר אינו בר משקל כבד, מאחר והנזק הרגשי עבור הילד שחווה זוגיות שבורה ופגועה של הוריו אינו בהכרח קטן יותר מלהמשיך את התפתחותו במצב של שני הורים שחיים בנפרד בשני בתים ולעיתים יזכו אף לסיכוי בזוגיות חדשה ומיטיבה יותר הן להורה ומתוך כך גם עבור ילדיו.

גירושין. צילום באדיבות pixabay

כאשר מחליט הזוג להתגרש, יש לזכור שאין זו אף פעם החלטה פשוטה וגם אם נראה שהחליטו לכאורה בעיני המתבונן החיצוני "מהר מדי", אין יכול האחר לשפוט אותו שכן, החלטתו של אדם בוגר לפרק את מוסד הנישואין  כנראה הינה החלטה המשמעותית והקשה ביותר שקיבל עד כה. מוסד הנישואין אין רק מבנה פורמלי, ממסדי או תרבותי, אך מהווה גם מבנה נפשי פנימי של האדם הנשוי. נישואין מהווים מבנה רגשי, כאשר גירושין מפרקים מבנה נפשי זה והאדם מאבד מקור התייחסות פנימי יחד עם זה החיצוני ועליו להתמודד עם שינויים רבים פנימיים וחיצוניים כאחד בו בזמן. בתוך כך עליו לדאוג כמובן גם לבני משפחתו הקרובים שהמצב המבלבל הזה אין בבחירתם או שליטתם. עלינו לזכור שההחלטה להתגרש הנה קשה ומעוררת חרדה ולכן להימנע מלשפוט אדם במצב זה ובהקשר הזה ולהשתדל לגלות רגישות יתרה עוד יותר מכל מצב משברי אחר.

עבור הילדים, זוגיות ההורים מהווה את היחידה המשפחתית המשמעותית ביותר בחייו ובניית עולמו הנפשי רגשי תלוי בהורים ככל שהילד קטן יותר במידה רבה יותר. כאשר ילד חווה את גירושי הוריו משפיע עליו הדבר למשך כל חייו בדרכים שונות, כמו כל אירוע משמעותי משנה מבנה פנימי וחיצוני. הורים רבים שואלים האם גילאים שבהם הילד עובר את תהליך גירושין של הורים הינו בעל משמעות מבחינת הנזק הרגשי הפוטנציאלי עבורו.

אז לצערי בכל גיל שהילד יחווה גירושין ישפיע הדבר מבחינה התפתחותית רגשית על חייו, אך משמעות שונה תהיה עבורו בכל גיל. בגילאים הרכים יותר המשפחה מהווה את בסיס הביטחון היחיד של הילד וכאשר יחידה זו עוברת שינוי משפיע הדבר ומטלטל מבחינת תפיסת הביטחון והבסיס בו גדל הילד ומתפתח, בגיל ההתבגרות יפגוש המתבגר את נושא הגירושין בו בזמן עם תהליך הנפרדות שעובר הוא כילד מהוריו ועסוק רגשית עם נושא הזהות העצמית ותפיסת הזוגיות ולכן ההשפעה תהיה שונה בתכלית אך העוצמה הרגשית הנה רבה ומשמעותית בכל גיל ומאד ייחודית ושונה לכל אדם ואדם. בשבוע הבא נרחיב על מה השינויים שעוברת המשפחה המתגרשת וכיצד ניתן להתמודד עם ההודאה לילדים וניסיון למזער נזקים רגשיים ככל הניתן, שכן בנושא זה כל מה שנוכל לקוות לו זה כמה שפחות נזק רגשי ייגרם במצב בלתי אפשרי זה במהות עבור המשפחה הזוג והילדים.

ענת בן סלמון –
פסיכותרפיסטית מדריכת הורים ויועצת זוגית,
מנהלת המרכז הטיפולי כלים שלובים.

ענת בן סלמון. צילום: י-ה צילומי בוטיק

 

Exit mobile version