Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

דברים שכדאי לדעת: איך שומרים על תזונה בריאה במהלך תקופת החגים?

באדיבות אייל להט

ראש השנה נגמר וכבר נשאלת השאלה: כמה קילוגרמים הוספנו למשקלנו בעקבות החג? אז אמנם צום גדליה מסייע לשמור על המשקל, אך במקביל, חשוב לדעת איך ניתן לשמור על תזונה נכונה בתקופה זו, כיצד נצליח להוריד במשקל גם כעת, ואיך נדע להתמודד עם האוכל בשאר החגים. כל התשובות בפנים.

בימים האחרונים ישבנו מספר פעמים ביום לארוחת חג עשירה, מהנה וטעימה, אך גם מאד משמינה. תמיד מספרים לנו שמאחורי כל מאכל טעים ומזין שאנחנו אוכלים בחג מסתתרות אלפי קלוריות, וכמובן שלאחר כמעט שלושה ימים של ארוחות חג, שינה, ביקור בבית הכנסת, וכמעט ללא תזוזה מיותרת מהבית, הקלוריות המרובות מצטברות, ואף עשויות לגרום לרבים מאתנו לעלייה במשקל.

לכל מי שתוהה או מטיל קצת ספק, גם אם לא השתגעתם בארוחות החג, אלא רק "טעמתם" (כמו ארוחת חג רגילה, כן?) מהיין, מהתפוח בדבש, הדג, המרק, הבשר, הסלטים והפחמימות, וכמובן שגם (איך לא?) מהקינוח, אז גם ארוחת החג שלכם הסתיימה עם צריכה של בין 4,000-3,000 קלוריות. כל זה, כמובן, בלי לספור את מטעמי החג שמוגשים בין הארוחות, או בקידוש בבית הכנסת.

חשוב לזכור שלכל חג יש מוצאי חג, ולמי שלא מעוניין לעלות באופן משמעותי במשקל, ובכך גם להזיק לבריאותו, כדאי מאד להתאמץ. אז כדי לשמור על תזונה נכונה בשנה החדשה ובתקופת החגים, ריכזנו לפניכם מספר עצות הכרחיות וקלות למימוש, הן באופן השמירה על המשקל, והן בצורך להגביל את האכילה בחג. ייתכן שבעזרתן תוכלו לשמור על תזונה נכונה, ולהימנע מהשמנה במהלך חגי תשרי, שעמוסים לשמחתנו במאכלים ומטעמים (אמנם היום צום, אבל עוד רגע שוב שבת).

שמירה על תזונה נכונה

שמירה על כושר גופני – לפעילות הגופנית יש מגוון יתרונות והיא גורמת גם לשיפור יכולת שיפור התפקוד בעבודה, שיפור פעילות הלב וכלי הדם ולהפחתת גורמי הסיכון למחלות לב, ניתן לבצע מגוון פעילויות גופניות כדי לשמור על משקל תקין:

פעילות אירובית –  במהלך פעילות שכזו אנו משתמשים בחמצן ובמערכות הנשימה: ריצות ארוכות, הליכה , שחייה ורכיבה על אופניים. בעזרת פעילות זו ניתן לשפר את סיבולת הלב והריאה והיא שורפת קלוריות ומסייעת לרדת במשקל.

פעילות אנאירובית – פעילות זו משתמשת באנרגיות שזמינות בשריר וללא צריכת חמצן, והיא תורמת לחיזוק מסת השריר. מגוון אימונים אנאירוביים מאפשרים שריפה של קלוריות רבות ומחזקים את השרירים בגוף.

שתייה מרובה של מים – שתיית הרבה מים במהלך כל ימות השנה, אך גם לאחר צומות, מסייעת לירידה במשקל וגורמת לגוף לצרוך פחות קלוריות, וכמובן בריאה ביותר ומסייעת לפעילות הגופנית. מדובר בעצה פשוטה וקלה למימוש, וגם למי שספקן, כדאי לדעת שהיא עובדת.

עלו על המשקל – כעצה מהימנה וטובה, פשוט תהיו כנים עם עצמכם ותראו כמה אתם שוקלים כיום. ככה אולי תדעו כמה עליתם (או ירדתם, אם שמרתם על עצמכם) במשקל בתקופה האחרונה, ויהיה לכם קל יותר לעקוב אחרי ההשפעה של התזונה במהלך החגים. בתקופה זו, מומלץ ביותר לעלות אחת לשבוע על המשקל ולבדוק את קצב ההתקדמות שלכם.

שינוי הרגלי האכילה בחגים ובשבתות הקרובים

לא לאכול מתוק – לצמצם כמה שניתן את צריכת המאכלים המתוקים, העוגות והקינוחים בחגים ובשבתות וגם ביניהם, ולהשתדל לצרוך אוכל בריא ומזין עד כמה שניתן. כמו כן, שגם אם מוגשים מאכלים מתוקים במהלך הסעודות או הקידושים בבית הכנסת שבו אתם מתפללים, כמה שהדבר לא יפתיע אתכם, ולכן כדאי להחליט מראש כמה ומה לקחת ולא באותו הרגע.

להיות שבעים ולא "מפוצצים" – אם בכל השנה או בכל ימות השבוע (חוץ משבת) אנחנו יכולים להיות שבעים מארוחה מצומצמת יותר, אין סיבה שבמהלך תקופת החגים, במשך שלושה ימים בשבוע, נאכל לשובע ארוחה מפוארת שכזו. ברוב המקרים, אנחנו, ובעצם הגוף שלנו, שבע, והעיניים הם שאוכלות, אז כדאי לשמור עליהן.

הפחיתו בשתייה מתוקה – כוס קולה או מיץ עשויה להחיל בין עשרות לבין מאות קלוריות, ועל כן חשוב שתהיו מודעים לכך. אם כבר החלטתם להתפנק, אז לכו על זה בכל הכוח, אבל קחו זאת כהחלטה שקולה, שכן עוגה טעימה יכולה לצרוך את אותן הקלוריות.

להימנע מטעימות ומשאריות – כדי שאנחנו ובני ביתנו נאכל את מאכלי החג (המשמינים) רק בזמן החג, חשוב להקפיד שלא לטעום מהמאכלים הרוויים בקלוריות לפני החג ("אמא, אני רק בודק איך זה יצא"), וגם שלא להשאיר מהם כמויות נכבדות בבית לאחר החג. מבין כל האורחים הרבים שנמצאים אצלכם, אפשר לתת לכל אחד חלק מהאוכל שנשאר ובכך לפתור זאת.

לא להגיע רעבים לארוחת החג – לאכול משהו קטן לפני היציאה מהבית לא יגרום לכם להשמין יותר מדי, אך ייתן לכם את הפריווילגיה להגיע לארוחת החג יותר שבעים, יותר מאוזנים, ופחות זללנים. ככה אולי תהיו פחות רעבים תוכלו לשלוט בעצמכם, ולא תחטפו מכל הבא אל השולחן.

Exit mobile version