Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

דברים שכדאי לדעת: כך תבחרו את בית הכנסת שבו תתפללו בראש השנה

באדיבות אבי לרנר

תפילת החג היא אחת התפילות היפות ביותר אך גם הארוכות ביותר, ובעוד ישנם בתי כנסת שמסיימים את תפילת החג בשעה עשר בבוקר, במקומות אחרים תחלו את סעודת החג בשעות אחר הצהריים. בעקבות כך, ריכזנו לפניכם מדריך קצר שבעזרתו תוכלו לבחור את בית הכנסת שמתאים עבורכם לתפילות החג.

אמירת הסליחות החלה וחגי תשרי מתקרבים מיום ליום. ראש השנה, שיחול בשבוע הבא, הוא החג הראשון מבין שרשרת החגים, ובמהלכו אנחנו צפויים לבלות זמן רב בבתי הכנסיות. זאת, כמובן בתפילות לשנה טובה ובבקשות לסליחה ומחילה על חטאינו בשנה שחלפה.

למרות שכמעט בכל בית בארץ מציינים את החג המקודש, התפילות בבתי הכנסת משתנות ממקום למקום ובין העדות, המנהגים והזרמים השונים אשר ביהדות בכלל, ובציונות הדתית בפרט. בעוד שישנם בתי כנסיות שבהם תוכלו לסיים בהם את תפילות שחרית ומוסף במהלך החג בשעה עשר בבוקר, בבתי כנסת אחרים אתם עשויים לסיים להתפלל רק בשעות אחר הצהריים המאוחרות.

בעקבות כך, ולמקרה שעדיין לא החלטתם, ריכזנו לפניכם מדריך קצר לבחירת בית הכנסת שאליו תלכו במהלך החג, כך יהיו בידכם יותר כלים כדי לבחור את נוסח התפילה שמתאים לכם ביותר: היכן יש יותר שירים בזמן התפילה, באיזה שעה התפילה מסתיימת ומתי כדאי לקבוע את ארוחת החג.

1. בית כנסת אשכנזי טיפוסי – ברוב בתי הכנסת האשכנזיים מתפללים בנוסח ספרד או אשכנז במהלך החגים. כמו כן, ברובם תפילת שחרית במהלך החג מתחילה בשעה 07:30 בבוקר ומסתיימת בין השעות  14:00-13:00 לאחר תפילת מוסף, וברוב המקרים גם לאחר תפילת מנחה, אך עם שירים רבים וברוב עם. עם זאת, ישנם בתי כנסת שנוהגים "כזריזים מקדימים למצוות" ומסיימים את  התפילה בשעה 12:00, דבר שקורה בעיקר בבתי כנסת קטנים יותר.

2. מניין אשכנזי כוותיקין –  ישנם בתי כנסת אשכנזים שמקיימים בראש השנה תפילת שחרית כוותיקין, בסביבות השעה 05:30. אותם בתי כנסת מסיימים את תפילת מוסף בסביבות השעה 10:30. חשוב לזכור כי אמנם התפילה מתחילה בשעת בוקר מוקדמת, אך גם מי שאינו מתפלל כוותיקין במשך השנה יכול ליהנות מתפילה זו. כמו כן, מניין זה יכול להיות פתרון מושלם לזוגות עם ילדים קטנים (כאשר אחד מבני הזוג יתפלל במניין המוקדם והשני במניין הרגיל), למי שמעוניין להתחיל את ארוחת החג בשעה מוקדמת או לכאלו שמעוניינים בפחות שירים במהלך התפילה.

3. תפילות ראש השנה בישיבה גבוהה או ישיבת הסדר – כמו בכל ימות השנה, ברוב הישיבות התפילה ממלווה בשירים ובריקודים יותר מאשר בבתי כנסת שכונתיים. כך יוצא שברוב הישיבות התפילה מסתיימת בסביבות השעה 14:30, אך ללא תפילת מנחה, וישנם ישיבות שבהן אף מאריכים בתפילות החג המיוחדות, בשירים ובריקודים, ובהם תוכלו להתחיל את ארוחת החג רק בשעה 16:00.

4. בית כנסת ספרדי – ברוב בתי הכנסת הספרדיים התפילה בראש השנה מתחילה בסביבות השעה 07:00 בבוקר ומסתיימת לרוב סמוך לשעה 12:00, בין אם בישיבות או בבתי כנסת שכונתיים. בשונה מבתי כנסת אשכנזיים, שבהם התפילה עשויה להתארך גם לשעות הצהריים מאוחרות בעקבות השירים הריקודים והתפילה המרוממת, בבתי הכנסת הספרדיים, התפילה מסתיימת בדרך כלל בשעות הצהריים המוקדמות, וללא לקיחת סיכונים מיותרים.

5. בית כנסת תימני – בבתי הכנסת התימניים התפילה בראש השנה הנה הקצרה ביותר בין כלל העדות המפורטות לעיל. אם תתפללו שם תוכלו להתחיל את התפילה בסביבות 07:00-06:30 ותסיימו אותה בין 11:00-10:00, גם אם תתפללו בישיבת הסדר. כך, אם אתם מחפשים מקום מרגש להתפלל ברוב עם ובהדרת מלך, אך יחד עם זאת לסיים את התפילה בזמן מוקדם, העדה התימנית תשמח לארח אתכם, ואולי עד השנה הבאה כבר תדעו את כל המנגינות והפיוטים.

Exit mobile version