Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

דברים שכדאי לעשות עם קרן ההשתלמות שלכם

קרנות השתלמות מציעות לחוסכים הטבות מס משמעותיות ההופכות אותה לאפיק החיסכון המשתלם ביותר בשוק. אז מהי קרן השתלמות למעשה? ומה כדאי לעשות איתה? על כך בכתבה הבאה

דסי ניר

עובדים רבים זוכים להטבה משמעותית מהמעסיק בדמות קרן השתלמות: מדי חודש המעסיק ואתה מפקידים לחשבונכם בקרן סכום כסף שיוכל לשמש אתכם בהמשך. אם אתם בין ברי המזל החוסכים בקרן השתלמות אולי תהיתם מה בדיוק המשמעות של קרן השתלמות ומה אפשר לעשות עם הכסף הזה. במידה ואתם כבר מתכננים את החופשה הבאה בחו״ל, או את השיפוץ שתוכלו לעשות במטבח, חשוב לדעת שזו עשויה להיות החלטה פחות נבונה כלכלית עבורכם. הכתבה הבאה תעזור לכם להבין מה זו קרן השתלמות, כמה אחוזים אתם מפרישים לקרן ומה ניתן לעשות איתה כדי למקסם את הרווחים שלכם.

מהי בעצם קרן השתלמות ומהי נותנת לכם?

נכון, אתם יודעים שיש לכם קרן השתלמות, כנראה שמתישהו אפילו חתמתם על איזה טופס בעניין ואולי גם שמתם לב שמדי חודש מופיעה בתלוש השכר שלכם שורה על תשלום לקרן השתלמות. אבל רבים לא יודעים בדיוק מה המשמעות של קרן ההשתלמות. לפני עשרות שנים, כאשר חלק גדול מהעובדים במשק היו עובדי מדינה או חברי הסתדרות, קרן ההשתלמות נועדה לממן עבורם הכשרות מקצועיות או שנת שבתון – שגם היא הייתה אמורה להיות מנוצלת להכשרות מקצועיות נוספות. כיום ההסתדרות כבר פחות משמעותית לנושא זה והכשרות מקצועיות נעשות לרוב על חשבון המעסיק, תוך כדי העבודה. אך קרן ההשתלמות נותרה הטבה שמעסיקים רבים נותנים לעובדים שלהם. קרן השתלמות היא חיסכון בו אתם והמעסיק חוסכים יחד, כאשר מרבית החיסכון הוא על חשבון המעסיק אשר מפריש במקרים רבים 7.5 אחוזים משכרכם לעומת רק 2.5 אחוזים המופרשים על חשבונכם.

צילום: shutterstock

הכסף שתחסכו מצטבר בחשבון על שמכם ומושקע בשוק ההון, בהתאם לרמת הסיכון שבחרתם, כדי לאפשר צבירת תשואה על הכסף לאורך שנות החיסכון. החיסכון בקרן ההשתלמות נהנה מהטבות מס רבות. הפקדות המעסיק שלכם לקרן השתלמות, שאינן עולות על תקרת ההפקדה המותרת בחוק, פטורות לגמרי ממס ואינן נחשבות כשכר עליו תחויבו בתשלום מס. בנוסף כל הרווחים בקרן ההשתלמות מההפקדות שלכם, שלא עלו על תקרת ההפקדה המותרת בחוק, פטורים לגמרי מתשלום מס רווחי הון. ככל שתחסכו בקרן ההשתלמות לאורך יותר שנים – כך תוכלו לצבור עוד ועוד רווחים פטורים ממס ותיהנו מהטבה גדולה יותר.

מתי כדאי למשוך את קרן ההשתלמות?

את כספי קרן ההשתלמות שלכם תוכלו למשוך לכל מטרה בפטור ממס לאחר שש שנות חיסכון לפחות – אך אין שום הכרח למשוך את הכסף. אם תרצו להשתמש בחסכון לצורך מימון הכשרה מקצועית או לימודים, או אם כבר עברתם את גיל 60, תוכלו למשוך את הכסף כבר לאחר שלוש שנות חיסכון. בממוצע, 20% בלבד מהחוסכים משאירים את הכסף בקרן ההשתלמות יותר מ-6 שנים. רבים נוהגים לחשוב על קרן ההשתלמות כחיסכון זמין שחייבים למשוך לאחר שש שנים ולכן רואים בה מתנה המיועדת לפינוקים מיוחדים כמו חופשה, החלפת הרכב או שיפוץ הבית. גם אם יש לכם מטרות דחופות יותר לכסף, כמו סגירת המינוס בבנק או פירעון מוקדם של חלק מהמשכנתא, חשוב לשקול היטב את כדאיות המשיכה של קרן ההשתלמות שלכם. מלבד החיסכון שלכם לפנסיה שיהיה זמין רק עוד שנים רבות, אין עוד אפיק חיסכון כמו קרן השתלמות שפטור לגמרי ממס על הרווחים. אפקט הריבית דריבית גורם לכך שככל שתצברו יותר כסף בחיסכון, כך תוכלו ליהנות מפטור משמעותי יותר על הרווחים שעשויים להיצבר בקרן.

אז לפני שאתם ממהרים למשוך את קרן ההשתלמות שלכם חשוב לשקול היטב האם אתם עשויים להרוויח יותר מהמשך החיסכון בקרן. קרנות השתלמות מציעות לחוסכים הלוואות של עד כ-80% מסכום החיסכון הנזיל שלכם בקרן, או עד כ-50% מהכספים שאינם נזילים, בתנאים אטרקטיביים שעשויים להיות משתלמים יותר ממשיכה. כך תוכלו להמשיך ליהנות מכל היתרונות של קרן ההשתלמות וגם להשתמש בכספי ההלוואה במקום משיכה. אם יש לכם חסכונות נוספים באפיקים אחרים, יתכן שכדאי לכם למשוך אותם קודם ולהשאיר דווקא את קרן ההשתלמות כדי למצות את הטבות המס העדיפות.

Exit mobile version