Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

דור שני דור שלישי וההעברה לדור הבא

השבועות הקרובים מביאים עימם את ימי הזיכרון ויום העצמאות. בשנת 2018 הולך וקטן מספר האנשים שיכולים לספר את סיפורם האישי ממקור ראשון. לילדים אנו הורים, הננו מעבירי המסר המשמעותיים והמשפיעים עליהם ביותר. ענת בן סלמון ועופר ארז במאמר חשוב על שואה ותקומה בהעברה לדורות. 

השבועות הקרובים מביאים עימם את ימי הזיכרון ויום העצמאות. שרשרת האירועים, הנפתחת באירועי יום השואה והגבורה, מסתיימת בחגיגות יום העצמאות לאחר עצירה נוספת ביום הזיכרון. עצירה, לזכר אלה שנפלו למעננו ואפשרו את קיום המדינה. לכל משפחה יש את הסיפור הפרטי שלה, עם העבר והווה הייחודיים שלה. סיפור זה, משלב נגיעה אישית בכלל הנושאים שעולים בימים אלה. סיפור זה הנו אישי, ייחודי ושוזר בתוכו את הנרטיב המשפחתי עליו גדל דור ההורים. הנרטיב המשפחתי מועבר מדור לדור דרך הסיפורים של ההורים שנטלו חלק ישיר או עקיף במערכות השונות, חוו את המתרחש בדרכם ומעבירים לילדיהם סיפור שאותו הם יעבירו הלאה. הסיפורים על הקשיים של כלל המשפחה בזמן המלחמות, סיפורי לחימה וגבורה, כמו גם הזיכרונות שנותרו בזמן שהסיפור לילדים, מושפעים מאישיותו של המספר המעצבת את הזיכרון ואת משמעותו.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו עכשיו לדף הפייסבוק של "תרבוש – תרבות ופנאי לציבור הדתי"

השואה, על אירועיה המזוויעים, סכמה למעשה את תקופת הגלות. וזוהי התקופה, משואה לתקומה!! בחוויה הישראלית, יום השואה, הנו יום המסכם את תקופת הגלות. הוא מתקיים בתודעה הקולקטיבית הישראלי כתזכורת וכהצדקה. לפיכך מרוכזים ביום השואה סמלים רבים ומורכבים המשקפים את ההיסטוריה של העם היהודי בגלות.

ההעברה לדורות הבאים. צילום באדיבות pixabay

בשנת 2018 הולך וקטן מספר האנשים שיכולים לספר את סיפורם האישי ממקור ראשון, הדורות הבאים יעביר את הסיפור בדרכם וכפי הבנתם, וכך בהדרגה יקבלו האירועים את הזוית האישית של המספר אותם ויעשירו את תיאור האירוע במשמעויות אישיות. כבני אדם, אנו מתמודדים כל אחד בדרכו האישית והייחודית שלו עם סמלי השואה והגבורה והמשמעות הפרטית שיש לסמלים אלה בקרבנו. גם משמעות זאת משתנה, משנה לשנה ביחד איתנו. חווייתנו מושפעת מתחושותינו המשתנות ומתפתחות לכיוונים מגוונים משנה לשנה. עם התפתחותנו הדינמית כמו כל סיפור שאנו נושאים בתודעתנו ומתייחסים אליו במעשינו.

כאשר אנו מספרים לילדנו את הדרך בה אנו מתייחסים לנושא השואה, עלינו לזכור שזה יהיה המפגש המשמעותי ביותר שלהם עם נושאים אלה. אנו הורים, הננו מעבירי המסר המשמעותיים והמשפיעים עליהם ביותר. על מנת שתיווצר אצל ילדנו פרספקטיבה ייחודית על הנושא ותחושות פרטיות משלהם עלינו להדגיש שהסיפור כפי שאנו מספרים אותו הוא מפי החוויה שלנו, פרטית. כך נוכל לאפשר להם להטמיע משמעות אחרת משלנו או להתייחס לדרך בה אנו תופסים את שלנו ולפתח שיח פתוח בנושאים רגישים אלו. חשוב שיקבלו משמעות שאותה יוכלו להטמיע לתוך מערכת הערכים שלהם ולהשליך על תחומי חיים אחרים.

מאת עופר ארז וענת בן סלמון.
פסיכותרפיסטים ומדריכי הורים.
מנהלי המרכז הטיפולי כלים שלובים ומכללת רותם .

 

 

Exit mobile version