Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

האם אנחנו מעבידים את המורים שלנו קשה מדי?

העבודה הקשה של המורים לא תמיד מתוגמלת כראוי, אבל זה נושא מורכב מכפי שנהוג לחשוב. במאמר הבא ננסה להסביר אותו ולשער כיצד הוא ייראה בעתיד

מקצוע החינוך מערים קשיים עבור גברים ונשים שרוצים להשפיע ולעצב את דור העתיד. מלבד העובדה שמדובר במקצוע קשה, תובעני ומלחיץ, הוראה לא מתאימה לכל אחד והיא אינה מתוגמלת כמו מקצועות אחרים במשק. בנוסף, הכניסה למקצוע מחייבת עמידה בקריטריונים מסוימים ודורשת תקופת לימודים לא מבוטלת.

משרד החינוך בישראל קובע תנאים לקבלת רישיון הוראה ובהם תעודת הוראה ומעבר בהצלחה של תקופת התמחות את התעודה ניתן לקבל בשילוב לימודי תואר ראשון בחינוך או במסלול הסבת אקדמאים להוראה, עם בחירה בין מסלול לימודי חינוך לגיל הרך, חינוך בבית הספר היסודי, חינוך על יסודי והוראת אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים.

תחרות המורה של המדינה {צילוםף י-ה צילומי בוטיק}

על פניו נראה שמדובר בדרישות לגיטימיות עבור אקדמאים שרוצים להעביר את הידע שלהם לדור הבא, אך בפועל הן מגבילות את מי שמבקש לעסוק בתחום. קודם כל, בתקופת הלימודים קשה עד בלתי אפשרי למצוא עבודה בהוראה ומי שאין לו תעודה צריך להמתין עד תום תקופת ההתמחות כדי להרוויח שכר מלא. חוץ מזה, הלימודים עצמם לא מדמים ולו במעט את הקשיים האמיתיים שאיתם מתמודדים מורים.

ממה נובעים הקשיים הנפוצים בעבודת המורה? 

הקושי העיקרי של מורים נובע מהבירוקרטיה המסועפת של משרדי החינוך בארץ ובעולם. מערכת החינוך רק גדלה מדי שנה ביחס ישיר לגודל האוכלוסייה ואי אפשר לבוא אליה בתלונות, אך המעמסה נופלת על כתפי המורים הצעירים ובעיקר על אלו שאין להם מספיק ניסיון וותק.

כמו כן, רוב התכנים במערכת החינוך נתפסים כלא רלוונטיים עבור הדור הצעיר. המורים הם אלו שאמורים לתווך אותם, אך בשטח הם נתקלים בהמון מהמורות שלא היו קיימות בעבר. גם מורה מוכשר, מקצועי וחביב לא תמיד יצליח לגייס כיתה של 30 תלמידים למטרה משותפת כל עוד לא תינתן לו הלגיטימציה החברתית המלאה.

ימי עבודה קצרים, חופשות והגנה של ועדים

כמובן שלמורים גם יש הטבות מיוחדות. הם נהנים למשל ממספר ימי חופשות גבוה, מימי עבודה קצרים ובמקרים מסוימים גם מקביעות. מורים מוגנים בהסתדרות וועדי עובדים והם יכולים להתארגן כאשר תנאי ההעסקה לא עולים בקנה אחד עם הצרכים שלהם. אלו פריבילגיות ביחס למקובל במשק המודרני ומן הראוי להתייחס אליהן.

בשורה התחתונה, אין תשובה חד משמעית לשאלה האם אנחנו מעבידים את המורים שלנו קשה מדי, או האם הם מקבלים שכר שמתאים לאופי עבודתם. בסופו של דבר, בכל תחום אפשר למצוא עובדים שמתלוננים על תנאי העסקה ועל דרישות הקדם. השאיפה היא בכל מקרה להפוך את מקצוע ההוראה למבוקש יותר וכך למשוך אליו צעירים מוכשרים עם מוטיבציה גבוהה.

Exit mobile version