Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

ההבדלים בין ניקוי וחיטוי בתעשייה

הרגולציה היום קובעת סטנדרטים נוקשים ומחמירים לניקוי מפעלים אשר מטרתה היא לשמור על סטריליזציה מקסימלית ולהרחיק כך אפשרות של התפשטות חיידקים וזיהומים, על אחת כמה וכמה בתעשיית המזון בה רכיבים רגישים במיוחד המהווים מזון אדם.

בבניית תכנית ניקיון אפקטיבית למפעלים חשוב להתייחס להבדלים בין ניקוי לחיטוי, כשכל פעולה מבין השתיים קריטית לשמירה מקסימלית על היגיינה ונבדלת במהות ובתהליך שלה.
אולם, החיבור בין השניים הוא שבסופו של דבר, מביא לתוצאות טובות המאפשרות למפעל לפעול על הצד הטוב ביותר.
מאחורי חיטוי ונקיון עומד ידע מדעי המניע את התהליך. פעולה משולבת בין חיטוי לניקוי מפחיתה את הסיכונים להרעלת מזון וזיהום של גופים זרים, מקדמת תנאי עבודה בטוחים יותר, מאריכה את חיי המדרך ומונעת התפשטות של מזיקים.

הדרך לבריאות המזון עוברת בניקיון
ניקיון הוא תהליך כימי המבוסס על הסרה חיצונית של לכלוך תוך שימוש בסבון, דטרגנט ומים במסגרתו מנקים משטחים אבל ניקיון כשלעצמו לא אפקטיבי מספיק והוא יכול להסתכם בהעברה של חיידקים ממשטח אחד למשנהו. בניקוי נהוג להתייחס לשטיפה עם מים ולניקוי יבש כל אלה מתקיימים בתדירות הנדרשת ותחת פיקוח ובקרת איכות.

צילום: unsplash

חיטוי הוא תהליך שנועד למעשה לחסל מיקרואורגניזמים ומזהמים שונים באמצעות כימיקלים עוצמתיים. חלק מחומרי החיטוי מחמצנים ואחרים מבוססים על תרכובות שונות שמסוגלות לפרק את ההרכב של המיקרואורגניזם. חיטוי מסוגל להוריד את כמות החיידקים ולהפחית כך את הסיכון לזיהומים.

לא משחררים לפני שמחטאים
החיטוי נעשה כמובן בשימוש עם חומרים מיוחדים המיועדים למגע המשטח עם המזון.
כלומר, ניקוי כשלעצמו אינו מבטיח טיהור ולכן יש צורך במניעת זיהום מיקרוביאלי על ידי חיטוי. סדר הפעולות הוא כזה שקודם כל, מבצעים ניקוי על מנת להיפטר מפסולת ושאריות מזון ורק לאחר מכן מבצעים חיטוי על מנת למגר את החיידקים ולעמוד בתנאי התברואה הנדרשים. מניעת מגע המזון עם חומרים רעילים, הצטברות עובש וחיידקים על משטחי העבודה בפס הייצור, קיום נהלי היגיינה טובים.

מה בשבילכם: שטיפה בלחץ או קצף?
הבשורות הטובות למפעלים במיוחד בענף המזון הן שכיום עומדים לרשות האחראים על ניקוי וחיטוי בתעשייה ציוד יעיל לניקיון מקסימלי. ניקוי ידני יסודי באמצעות מטליות ומגבים תוך שימוש בקצף שתפקידו להתפשט בתוך הצינורות, קירות וכך להגיע גם למקומות שקשה להגיע אליהם בדרך אחרת, מכונות שטיפה בלחץ גבוה המסוגלות להילחם גם בלכלוך קשה.
בכל מקרה, יש לקחת בחשבון הבדלים גם בין סוגי הלכלוכים כמו שומנים לעמילן וסוכרים ולהתאים את החומר לניקוי וחיטוי בהתאם לחומר המיועד להסרה. בחרו את האמצעים המבוקשים ממכשירי ניקוי אוטומטיים ועד מכשירים ידניים או תכשירי ניקוי אפקטיביים, השתמשו על פי ההוראות (למשל, המתנה לייבוש לפני חיטוי המשטח וזהירות מחומרי ניקוי דליקים) והבטיחו לעצמכם סניטציה אופטימאלית.

 

לקריאה נוספת על ציוד שטיפה, הקצפה וחיטוי כנסו לאתר EIS פתרונות ניקוי לתעשייה www.eis.org.il

Exit mobile version