Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

ההורים היו שם קודם

הכל מתחיל בבית – משמעות ההורות משפיעה באופן ישיר לא רק על האדם היחיד אלא על החברה כולה ועל האנושות ככלל. ענת בן סלמון פסיכותרפיסטית ומדריכת הורים על חשיבותה של עבודה עם ההורים בתהליך התפתחותו של הילד במשפחה

הכל מתחיל בבית, יחידת ההורים של הילד ,הנה יחידת הסביבה הראשונית והבסיסית ביותר להישרדותו הפיזית והנפשית.
המרחב ההורי, מהווה את האדמה בה נזרע האדם ובה יתחיל את צמיחתו, התנאים, ההשקיה וההשקעה בטיפוח אדמה זו אחראים לאופן גדילה של הזרע ולצמח האנושי שיגדל להיות. הילד, שתלוי באופן טבעי באופן טוטאלי באיכות התנאים לגדילתו בהוריו אינו בשליטה על גורלו בשלבים המוקדמים צומח בהדרגה לאדם המתמודד עם אנשים שצמחו ,גם הם תוך תלות טוטאלית בתנאים שסיפקו להם הוריהם. משמעות ההורות משפיעה באופן ישיר לא רק על האדם היחיד אלא על החברה כולה ועל האנושות ככלל.

הורים רבים אינם מודעים לכך שבידיהם לנהל ולהתוות את דרך החיים של המערכת המשפחתית שלהם, ושילדם הינו תגובתי לגמרי לצורת התנהגותם, הורים שיוכלו להבין זאת, יוכלו לחוש שבידיהם לשנות המון בתוך ביתם ושהילדים יגיבו לשינוי שהם יעשו באופן כזה שייתן מענה לקשיים הרבים שקיימים מתוקף אי הבנת הקשר בין השניים. הורים רבים חשים חוסר אונים רב מול קשיים שחווים מול ילדיהם, ולא יודעים כמה התנהגותם הם יכולה להשפיע באופן ישיר על השינוי לטוב ולרע. מאחר ונמצאים ההורים בעמדת הבוגר האחראי בביתם, הנם בעלי יכולת ויסות בוגרת יותר, יכולת לראות תמונה רחבה יותר, ובעלי יכולת קבלת החלטות לגבי ביצוע פעולות מול ילדיהם, באופן פחות אימפולסיבי מאשר ילדיהם, ולו רק כי הם בוגרים יותר בגיל וביכולות המנטליות שלהם, כמו גם ביכולות הוויסות העצמי שלהם.

משפחה. צילום באדיבות pixabay

אחת הסיבות שהורים מוצאים עצמם מבולבלים, היא בכך שלא מבינים את עוצמתם כבוגרים מול ילדיהם ביכולות השינוי שיכולים להוביל בבית, ופעמים רבות אף יותר, מרגישים שלהם יש כוח לטעות אך לא לתקן את הטעויות, וכן מתמלאים אשמה כאשר חווים את האחריות ההורית ולא רואים בהורות שלהם יכולת לחולל כל שינוי, כמו בטעות גם בתיקונה.

יחד עם העובדה שהורות היא אחת המצבים הכי משפיעים על טיבו האנושי של העולם בו אנו חיים, אין מספיק משאבים ותשומת לב ניתנת בקהילה למתן שירותים של הדרכת הורים וליווי מקצועי למשפחות, אלא כאשר יש מצבים פתולוגיים ומצוקה נפשית רבה ואז מופנים המטופלים לטיפול פסיכולוגי ואף פסיכיאטרי פעמים רבות. לעיתים קרובות אין מענה של טיפול נפשי לילד או לאיד מהוריו יהיה המענה המתאים ביותר לקושי עימו מתמודדת המשפחה והדרכת הורים או ייעוץ משפחתי לא רק יהווה מסגרת מתאימה אך גם יהיה קצר מועד ויעיל יותר, שכן במידה והורים יעברו תהליך אז כל בני הבית ירוויחו מכך ולו יהיה ילד או הורה יחיד מטופל בטיפול רגשי ולו הטוב ביותר אין זה ייתן מענה מערכתי משפחתי

כל שיוכלו הורים רבים יותר להיעזר טרם גדילתה של בעיה בתוך המערכת הביתית שלהם לקושי רגשי הדורך טיפול, ככל שיוכלו ללמוד להבין את בני ביתם ולתקשר את צרכיהם בצורה מיטיבה יותר, ללמוד על דרכים למלא את צרכי האחר בביתם באופן טוב דיו בתנאים הקיימים תוך למידה של התמודדות עם תיסכולים, לשפר את התקשורת ולהכיר עצמם ובני משפחתם, כך החברה כולה תוכל לצמוח לחברה שלמה יותר עם כל חלקיה האישיים והחברתיים ולהוביל שינויים חברתיים רבים יותר.

 

Exit mobile version