Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

הוצאת דוח שנתי – המדריך המלא וטיפים מהמקצוענים

תקנות המס בישראל מחייבות את כל העצמאים, וגם חלק מהשכירים, להגיש דוח שנתי למס הכנסה, הדוח השנתי משקף את ההכנסות וההוצאות של העסק בשנה הקודמת. עוסק פטור נדרש על פי התקנות להגיש הצהרה בדבר ההכנסות וההוצאות השנתיות שלו גם למשרד מע"מ.

את הדוח השנתי חשוב להגיש למס הכנסה בצורה מדויקת ונכונה, הדוח נועד בין השאר לשקף את הצרכים והמטרות שלכם מהעסק. לכן מומלץ להכין את הדוח השנתי למס הכנסה בעזרת רואה חשבון מנוסה ומוסמך, כך אפשר להקטין את עלויות המיסוי ולהימנע מחקירות ושאלות מצד פקיד השומה.

מי נדרש להגיש דוח שנתי למס הכנסה?

תקנות המס קובעות שבעלי תעודת עוסק פטור ועוסקים מורשים, חייבים להגיש דוח שנתי לעצמאי. את הדוח יש להגיש עד סוף חודש אפריל בשנה העוקבת. כיום, נדרשים בעלי ההכנסה הנמוכה עד 60,000 ש"ח להגיש דוח שנתי מקוצר (טופס 137), בעוד עצמאים בעלי הכנסה שנתית גבוהה יותר נדרשים למלא דוח שנתי מלא, כלומר עליהם להגיש טופס 1301.

תקנות המס בישראל מחייבות גם חלק מהשכירים להגיש דו שנתי, בדרך כלל שכירים בעלי שכר גבוה המרוויחים מעל 640,000 שח בשנה. שכירים המגישים דוח שנתי מס הכנסה יכולים במצבים מסוימים לקבל החזר מס גבוה אם הם הפסידו כסף בתיק ההשקעות שלהם או שההוצאות השנתיות שלהם גדלו.

צילום: freepik

איך שולחים דוח שנתי למס הכנסה?

הגשת דוח שנתי למס הכנסה נעשית בצורה מקוונת, דרך אתר רשות המסים, ובנוסף יש להגיש העתק במשרדי מס הכנסה. עצמאי המגיש הצהרה שנתית בגין מחזור עסקאות למשרד מע"מ יכול להגיש את הדוח באופן מקוון. כמו כן, ניתן להגיש את הדוח השנתי על ידי מייצג כמו רואה חשבון מוסמך או יועץ מס. ברוב המקרים העצמאים מגישים את הדוח השנתי על ידי רואה החשבון שלהם.

מומלץ למלא את הדוח השנתי בעזרת רואה חשבון, ובמהלך שנת המס כדאי לתכנן את ההתנהלות הנכונה מול רשות המסים כדי להקטין את תשלומי המס. יש מגוון אפשרויות לקבל הפחתת מס משמעותית, לדוגמה השקעת רווחים בתוכניות חיסכון לפנסיה כמו קופת גמל, גלגול הפסדים משנה אחת לאחרת וכיוצא בזה.

תהליך הגשת הדוח השנתי

תהליך הגשת דוח שנתי למס הכנסה מתחיל במילוי מסמכים חשובים כמו: דוח רווח הפסד, דוח התאמה לצורכי מס, טופס 106 (שכירים), אישורים על הפקדות לחיסכון פנסיוני (קרן פנסיה, ביטוח מנהלים, קופת גמל, קרן השתלמות), טופס פחת, אישורי ניכוי מס במקור מלקוחות, אישור שנתי על רווח מדיבידנדים, אישורים על תרומות ועוד.

הדוח השנתי כולל בין היתר ריכוז של כלל ההכנסות השנתיות, כלומר הכנסות הקשורות לפעילות העסק והכנסות שאינן קשורות לפעילות העסקית, לדוגמה הכנסה נוספת ממשכורת, מרווחים בשוק ההון, קצבאות ועוד. הדוח השנתי כולל גם ריכוז של כל ההוצאות.

 

הכתבה באדיבות 2UCAN, התוכנה המובילה לניהול חשבונות ולהפקת חשבוניות וקבלות באינטרנט.

Exit mobile version