Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

הורים – כך תעברו את תקופת הגמילה בקלות

הדרך לעבור בקלות את התקופה הקשה של גמילה מחיתולים היא לזהות מתי הילד מוכן ולבצע תהליך הדרגתי, עקבי וסבלנים. חוץ מזה, כדאי שגם אתם תדעו מה מצפה לכם

לפי חישוב של שימוש ב-7 חיתולים ליום בשנת החיים הראשונה של הילד, ההוצאה המצטברת עבור ההורים נאמדת ב-2,000 ש"ח. לזה יש להוסיף הוצאות כגון 3,000 ש"ח על תחליפי מזון, 200-300 ש"ח על מוצצים ובקבוקים, 2,000 ש"ח על מוצרי קוסמטיקה וכ-1,000 ש"ח על מגבונים. מהאמור לעיל אפשר להבין למה הרבה הורים לחוצים להתחיל את הגמילה בשלב מוקדם, למרות שמדובר במשימה מורכבת מכפי שנהוג לחשוב.

מבחינה כרונולוגית, מועד הגמילה המומלץ הוא מאוד אינדיבידואלי ותלוי בילד. עם זאת, החל מגיל שנתיים כבר יש לתינוק יכולת פיזיולוגית וקוגניטיבית שמאפשרת לו להיגמל – בתנאי שהוא עבר את שלבי ההתפתחות המתאימים שיכשירו אותו למשימה.

כך תדעו שהילד מוכן

עד גיל שנה אין לתינוק יכולת לשלוט על הסוגרים, אך בגיל 12-18 חודשים הוא מפתח יכולת לקשר בין תחושת מלאות בבטן לבין התרוקנות המעי ובגיל 18-24 חודשים הוא מתנסה בשליטה לזמן קצר על השרירים ומשתדל לרצות את הוריו.

מלבד התפתחות מוטורית, קוגניטיבית ופיזיולוגית, הדרך הכי טובה לעבור את התקופה הקשה של גמילה מחיתולים בקלות היא לזהות את הטיימינג המתאים. יש כמה סימנים שעוזרים להבין שהילד כבר מוכנים, כמו לדוגמא כאשר הוא עוצר את הפעילות שלו או מתרחק בזמן עשיית הצרכים בחיתול. בתוך כך, תינוק מוכן יהיה מסוגל לדחות סיפוקים ולחכות, להתמודד עם פעילות מורכבת ללא חשש מכישלון ולהפגין רצון לעצמאות בלי קשר לעשיית צרכים.

מנגד, לא כל הסימנים לעיל חייבים להתקיים כדי שנדע שהתינוק מוכן לתהליך הגמילה. הסוד הוא להיות ערניים לסימנים הקיימים, להתחיל בתהליך באופן הדרגתי ולאפשר לתינוק להתנסות בשימוש בסיר בלי לצפות שהם יצליחו. התנסות בחדר השירותים תעביר לתינוק את המסר הנכון ותכין את הקרקע לקראת תהליך הגמילה שיתחיל בהמשך.

גמילה מחיתולים.תמונה באדיבות: pixabay

ומה איתכם?

תינוקות מתקשים להיגמל כי הם רואים את הפיפי והקקי כחלק בלתי נפרד מהגוף שלהם. הפתרון בהקשר הזה הוא לחשוף בפניהם את החיתול בזמן ההחלפה, להסביר להם שבקרוב הם יעשו את צרכיהם בסיר כמו הגדולים ולעודד אותם להיות בוגרים ועצמאיים כמו למשל באמצעות שטיפת ידיים לבד, סידור צעצועים במקום ועוד.

לבסוף, המוכנות של ההורים לתהליך הגמילה חשובה לא פחות מזו של הילד. הדרישה העיקרית מכם היא לוותר על שליטה וניהול של חיי הילד, כדי להעביר אליו חלק מתחומי האחריות. בנוסף, עליכם לגלות עירנות מוגברת לצרכי הילד ולהתאים את שגרת המשפחה. מומלץ להמעיט בפעילויות מחוץ לבית, לא להתחיל גמילה על רקע מעברי דירה או שינויים דרמטיים ולערב כל הזמן את הגננת.

Exit mobile version