Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

החלטות פיננסיות בריאות להתנהלות כלכלית נכונה

מה צריך להיכנס לכושר? החלטיות ועקביות, זה נכון למכון וגם לחשבון הבנק. איך עולים על הדרך להתנהלות כלכלית נכונה? בעזרת 5 ההחלטות הפיננסיות שאספנו עבורכם והן פשוטות ליישום רק דורשות נחישות

בשיתוף מימון ישיר (פרסומת)

אין נקודת זמן מיטבית להחלטות פיננסיות בריאות, כי למעשה כל רגע הוא רגע טוב לאמץ הרגלים כלכליים נכונים, כאלה שיעלו אותנו על הדרך לשיפור המצב הכלכלי. השימוש במילים גדולות על תכניות כלכליות בדרך כלל נתפס אצלנו אינטואיטיבית כמאמץ גדול מדי שמצריך ידע ומשאבים. במקום תכנית, מומלץ לאמץ החלטות כלכליות פשוטות ואפקטיביות ליישום ולהפוך אותן לחלק בלתי נפרד מההתנהלות שלנו.

אמנם יוקר המחיה, מחירי הדיור ונתוני מאקרו משפיעים על המצב הכלכלי אבל אותם אין ממש באפשרותנו לשנות. מה שניתן לעשות הוא להגדיל את ההבנה והמעורבות שלנו במצב הכלכלי, שמירת היד על הדופק וקביעת יעדים כלכליים. לא צריך ללכת ללמוד כלכלה, אבל בהחלט ניתן להתחיל עם קבלת החלטות פיננסיות נכונות כדי לעלות על הדרך להתנהלות כלכלית מושכלת.

אספנו עבורכם את 5 ההחלטות הפיננסיות שכדאי לתרגל, כי ממש כמו כושר גופני גם כושר כלכלי הוא עניין של תרגול ועקביות:

החלטה 1. תרשום, תרשום: מיפוי מצב החובות

ההחלטה הראשונה היא לצלול עמוק להבנת החובות שלנו, הצד שאנחנו פחות אוהבים לראות: התחייבויות כלכליות, תשלומים וחובות. לשם כך יש לפתוח גיליון נתונים ולמפות את כל ההתחייבויות הכלכליות שמחכות לתשלום מבלי להשמיט שום פרט: חשבונות שלא שולמו, מינוס, הלוואות, משכנתא, חובות למשפחה או לחברים, מצב התחייבויות כרטיסי האשראי, תשלומים שונים, הלוואת מעסיק וכל התחייבות כלכלית אחרת הדורשת תשלום, למשל שכר דירה. ליד ההוצאות האלה יש לציין פירוט: סכום ההתחייבות המלא, ההחזר החודשי, הריבית, מה שולם וכמה עוד נשאר. עם ההחלטה איך לטפל בחובות כדאי לחכות עד להבנת המצב הכלכלי במלואו.

צילום: Pexels

החלטה 2. לקחת את העניינים לידיים: מה המצב הכלכלי?

הבנת מצב החובות היא צד אחד, כדי לשנות צריך להחליט שאנחנו עם היד על הדופק בתחום הכלכלי. אחת הבעיות בחוסר איזון כלכלי הוא תחושה של חוסר שליטה, שליטה ניתן להשיג באמצעות ידע והיכרות עם המצב. לשם כך יש לפתוח עמודה נוספת בגיליון – הכנסות. לכאן נכנסים משכורת, עזרה מההורים, חסכונות וכל הכנסה נוספת אחרת מכל מקור ידוע. עכשיו עומדת לפנינו תמונת מצב כלכלית ברורה. מה שיעזור לנו להבין אותה יותר טוב הוא לחלק את ההוצאות לפי סעיפים, כך נדע כמה אנחנו מוציאים על כל דבר.

החלטה 3. עסק משפחתי: התקציב המשפחתי כבסיס לתכנון

תכנון תקציבי מתבסס על המצב הכלכלי שמלמד על נקודות החולשה שלנו, כלומר היכן ההוצאות הגדולות. לעיתים איזון תקציבי יתבטא בצמצום הוצאות על ביגוד או בילויים אבל לעיתים יחייב החלטות גדולות יותר, כמו: מעבר ממקום המגורים או מכירת רכב, כלומר שינויים או ויתורים מהותיים. בניית תקציב הכולל את כל ההוצאות החודשיות מול כל ההכנסות מעמיד אותנו מול מציאות ברורה שמחייבת החלטות. צריך לזכור שהשורה התחתונה היא לעמוד באמצעים הקיימים לרשותנו, כלומר – תקציב. כדי להצליח באיזון התקציב מומלץ לבחון  אם סכום ההחזרים החודשיים על ההלוואות והחובות גדול משליש מההכנסות כדי לבחון מחדש את התנאים ולראות אם ניתן לשפר את המצב באמצעות איחוד ההלוואות והחובות להלוואה אחת בתנאי תשלום נוחים יותר.

החלטה 4. הגבלת סכום הוצאות: הדרך למניעת הוצאות פזיזות

אחת הבעיות בעידן השפע הוא האטרקטיביות של דילים בעסקאות גדולות שגורמת לא פעם להעדיף דיל מהיר על בחינה רציונלית של ההוצאה. הרבה פעמים דווקא איפוק שגילינו לאורך זמן יתפוגג מול דיל שאי אפשר לעמוד בו בדיוק למכשיר/שירות/מוצר שרצינו. החלטה משפחתית, זוגית או אישית שכל הוצאה מעל סכום מסוים, בהתאם לתקציב, תדרוש התייעצות תחייב אותנו לחשוב יותר מפעמיים על כל הוצאה ובהחלט יכולה להביא לשינוי חשוב בהרגלי הצריכה ולאורח חיים נבון יותר פיננסית. עצם החובה בפעולת חשיבה נוספת מחייבת שיקול דעת רחב יותר ופעמים רבות זה עשוי למנוע מאתנו החלטות כלכליות פזיזות שאולי הן דיל טוב, אבל הן לא משהו שנכון עבורנו להתחייב אליו.

החלטה 5. קביעת יעד לחיסכון: צעד ראשון מתחיל בקטן

מכירים את זה שאנחנו מתחילים משהו בקטן, לא מספרים לאף אחד ומפחדים לטפח ציפיות? נגיד כמו ההחלטה להתחיל עם תרגילי בטן כל בוקר, זה לא מרגיש כמו משהו גדול עד הפעם שאנחנו נכנסים שוב לג'ינס. ככה זה עם חיסכון, שנראה לא פעם בלתי אפשרי. מה עושים? מתחילים בקטן וממש כמו כושר, זה פשוט גדל עלינו עד שאנחנו מגלים שזה מצליח. עם החסכונות הקטנים, בא התיאבון ואלה קטנים גדולים יהיו.

 

* אין בפרסום הכתבה משום המלצה, חוות דעת, הבעת דעה או מתן עצה מצד מימון ישיר, ואין לראות באמור תחליף לייעוץ מקצועי ו/או ייעוץ משפטי. כל החלטה בדבר השימוש בתכנים ובמידע תיעשה על אחריותך בלבד ומומלץ ללוותה בייעוץ מקצועי פרטני.

* מס' רישיון 54414.

Exit mobile version