Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

המלצות שוות לטיולים שוברי שגרה ליד הבית

השגרה החורפית והארוכה כבר כאן, כל אחד צריך מדי פעם לקחת יום חופש ולצאת לטייל בטבע, לנשום את האוויר הצלול שהגיע עם הסתיו, לשמוע ציפורים ולהכין פק"ל קפה במצפור מבודד. אז הכנו לכם כמה המלצות שוות לשבירת שגרה ברחבי הארץ, מוזמנים לטייל ולהינות מהארץ היפה.

אגמון החולה:

פארק אגמון החולה, שרובנו כבר מכירים, הוא אתר תיירות אקולוגי ייחודי בעולם שמציע למבקריו חווית טבע נדירה המשולבת בסיפורי היסטוריה וחלוציות. קק"ל הקימה פארק צפרות באגמון שמצוי בליבו של השבר הסורי-אפריקני. מידי שנה חולפים בו למעלה מ- 500 מיליון עופות מים, עופות דורסים וציפורי שיר, בין היתר בתקופה הזו של סוף הסתו.

פעילויות מומלצות באגמון לתקופה זו:

רכיבה חווייתית על אופניים מסוגים שונים
אופני הרים, זוגיים ומשפחתיים, במסלול ההיקפי באגמון קק"ל החולה. רכיבה דרך בוסתנים ולאורך גוף המים. מסלול קל, שטוח, באורך 8.5 קילומטרים.
מומלץ לעצור במצפורים, ולקבל הדרכה מהמדריך/ה בשטח

נסיעה ברכב חשמלי שקט ולא מזהם
נסיעה עצמאית במסלול ההיקפי באגמון קק"ל החולה, לאורך גוף המים ודרך בוסתנים. אורך המסלול – 8.5 קילומטרים.
מומלץ לעצור במצפורים, ולקבל הדרכה מהמדריך/ה בשטח.

הגן הבוטני לצמחי ביצה ומים
הגן הבוטני באגמון קק"ל החולה משתרע על שטח של 30 דונם, ונחשב לגדול ביותר באזור הצפון. הגן הוא יוזמה ברוכה של קרן קימת לישראל. מטרת הגן הבוטני היא להחזיר, לשקם ולשמר את הצמחייה הייחודית שהייתה בביצת החולה.

איך מגיעים? אגמון החולה בוייז

 הגן הבוטני באגמון החולה. צילום: מיכאל חורי

מצודת יער בירייה:

מצודת ביריה היא מאתרי המורשת המרגשים בישראל. בשלהי ימי המנדט ניסו הבריטים למנוע את ההתיישבות העברית בביריה, למרות שאדמת ביריה הייתה רכושה של קק"ל. המאבק העיקש שהתנהל בביריה הפך סמל לזכותו של העם היהודי להתיישב על אדמתו.ביריה, שהוקמה כחוליה בשרשרת יישובי "חומה ומגדל" מסמלת את מאבקו של העם היהודי על אדמתו. ההר שעליו ניצבת המצודה מכונה "הר הנועזים", לזכר המתיישבים שלא נרתעו מלהתנגד לבריטים.

מחוץ למצודה הציבה קק"ל חניון גדול ובצדו מצפור על שם אלי שלו (שלומוביץ), מפעילי המחתרת האנטי נאצית. המצפור צופה על עמק החולה, החרמון והגולן. הר קרן נפתלי בולט כקרן מרכס הרי נפתלי. נקודת תצפית נוספת, החולשת על מרומי הגליל העליון, נמצאת סמוך לכניסה למצודה.

איך מגיעים? מצודת יער בירייה בוייז

אגמון חפר:

לב השדות של עמק חפר, בסמוך לנחל אלכסנדר, נחנך באפריל 2017 אגמון חפר – מקום מקלט לציפורים ואטרקציה לחובבי טבע. הפארק הוקם בתמיכת ידידי JNF קנדה מקלגרי ומוויניפג, בהם משפחת ויקר, שהפארק החדש כולל מצפור על שמה, וסיד וברוניה סינגייזר מקלגרי, ניצולי שואה, שהקדישו את חייהם לשימור זיכרון השואה וחינוך הדור הצעיר. עוד שותפים להקמת הפארק הם המועצה האזורית עמק חפר, רשות ניקוז ונחלים שרון, רשות מקרקעי ישראל, קיבוץ עין החורש והמשרד להגנת הסביבה.

הפארק כולל אגם מלאכותי, דקים מעץ, מצפור ויקר ונקודות תצפית נוספות מוסתרות, שבילי הליכה ועצים חדשים שניטעו סביב האגם. בהמשך, מתוכננת הקמת גשר כניסה חדש וסלילת דרך נגישה למוגבלים בתנועה.

הפארק מתפרש על 350 דונם, ורובו מכוסה באגם גדול, שנפחו כ-300 אלף קוב. העומקים המשתנים באגם נועדו להתאים לצרכים של מגוון עופות. שבילי האופניים ומסלולי ההליכה שפותחו בשנים האחרונות מנגישים את האזור למבקרים.

איך מגיעים? אגמון חפר בוייז

 יער ביריה. צילום: דרור ארצי סוכנות ג'יני

טיול בשביל האלות בפארק בריטניה:

פארק בריטניה, בלב שפלת יהודה, משתרע על פני כ-40 אלף דונמים, בין בית שמש לבית גוברין. הפארק שוכן באזור גבעות ששיאיהן מתנשאים לרום של כ-400 מ' מעל פני הים. גבעות אלה מכוסות בחורש טבעי מפותח וביערות נטע אדם. הפארק עשיר בשרידים ארכיאולוגיים, במערות חצובות ובבוסתנים.

הטיול עצמו בדרך נוף עבירה לרכב פרטי, שאורכה כ-22 ק"מ, עוברת לכל אורכו. לצד הדרך מוצבים חניוני נופש, ובמקומות הגבוהים יש תצפיות נוף מרהיבות. פיתוח אתרי הפארק נעשה בסיוע ידידי קק"ל בבריטניה לחיזוק הקשר בין ישראל והעם היהודי. שביל האלות נקרא כך משום שצומחים לאורכו, באופן נדיר, שלושת מיני האלה של ישראל – אלה אטלנטית, אלה ארצישראלית ואלת המסטיק.

איך מגיעים- נקודת המוצא לסיור היא חניון שריגים, החניון המרכזי בפארק בריטניה. החניון שוכן סמוך ליישוב שריגים (ליאון) ממערב לכביש מס' 353, ליד סימן ק"מ 24. שלט הכניסה לשביל נמצא כ-300 מ' מהכניסה לחניון.
כדאי לשים לב: מיד עם הכניסה לחניון, מצד ימין, נמצא שלט הכוונה של קק"ל ובו סימון שביל ישראל וסימון שביל שחור. זוהי נקודת הסיום של שביל האלות.

יער להב-

יער להב משתרע על פני יותר מ- 30,000 דונם בדרום גבעות שפלת יהודה, בואכה באר שבע. קק"ל החלה בנטיעת היער בשנת 1952 והרחיבה אותה בשנות ה- 60 של המאה ה-20. ביער מרכז לידיעת הארץ והכרת האזור ע"ש ג'ו אלון, מחילות מסתור, פריחות מדבריות, חניוני נופש פעיל, חורבות ארכיאולוגיות של שרידי יישובים יהודיים ונוצריים ומסלולי רכיבה על אופניים.

יער להב נמצא בקצה הצפוני של רצועת מדבר ברוחב של 1,800 ק"מ אשר ציפורי שיר נודדות חייבות לחצות כדי להגיע לאזור החריפה בעונת הסתיו. היער מהווה הזדמנות אחרונה עבור ציפורים רבות לצבור אנרגיה לקראת המשך המסע התובעני.

היער הוא בעיקרו יער של עצים מחטניים, אשר מספקים מעט מזון לציפורים והן עושות שימוש קטן יותר בחלקות האורנים. משנות ה-80 ניטעו ביער חלקות של עצים רחבי עלים ובתוכם חלקות של אלה אמיתית (אלת הבוטנה), שבאמצע שנות ה-90 החלו להניב פרי המבשיל במהלך הסתיו, בחודשים אוגוסט-נובמבר. פרי עץ האלה מהווה מקור אנרגיה חשוב לציפורים הנודדות, אשר צריכות לצבור אנרגיה במהירות לשם המשך מסען.

איך מגיעים- מכביש בית קמה-באר שבע (כביש מס' 40). כ- 2.5 ק"מ מדרום לצומת בית קמה מסתעף כביש הגישה לקיבוצים דביר ולהב -צומת דבירה (כביש 3255). חולפים על פני דביר ומגיעים לכביש הגישה ליער להב. (בין סימני 8-9 ק"מ).

Exit mobile version