Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

"המנדט" – סדרה חדשה ב-כאן 11 חוזרת אל הימים בהם שלטו הבריטים בארץ ישראל

"המנדט", סדרה דוקומנטרית בשלושה פרקים, חוזרת אל שלושים השנים בהן שלט המנדט הבריטי בפלשתינה- ארץ ישראל, ואל מקורותיו של הסכסוך הישראלי פלסטיני, תוך שימוש בחומרי גלם מהסדרה "עמוד האש" שלא שודרו מעולם, ומתוך פרוטוקול העדויות הסודיות של ועדת פיל. הסדרה "המנדט" תשודר ב-כאן 11 החל מיום חמישי, 27 באוקטובר, בשעה 21:15. במאים: ירון ניסקי ואבי מרקדו-אטדגי

שלושים שנה בלבד ארך המנדט הבריטי, אבל השפעתו והשלכותיו ניכרות עד היום, בעיקר סביב הסכסוך הישראלי פלסטיני שהחל עם תחילת המנדט ונמשך עד היום, שנים רבות לאחר שהבריטים עזבו את ארץ ישראל.

"המנדט", סדרה בת שלושה פרקים, מגיעה- לראשונה בטלוויזיה- אל מסמכים סודיים ועדויות חדשות שלא נחשפו עד היום, בניסיון להבין מה יצר את הסכסוך, וחושפת כי לציר היהודי-ערבי, היה ציר נוסף שיצר את הסכסוך הזה במכוון ובאופן ציני: האימפריה הבריטית.

היחס היהיר והמזלזל של הבריטים הופנה הן ליהודים והן לערבים. מבחינתם, היה מדובר בשתי תנועות לאומיות שאפשר היה לנצל לטובת צרכיה של האימפריה הבריטית. הבטחות בריטיות, לעיתים ללא כיסוי, ניתנו לשני הצדדים. פעמים רבות מדובר היה בהבטחות סותרות לחלוטין, שהבריטים ידעו שלא יוכלו לקיים, ושככל הנראה יגרמו להגברת האיבה ההדדית. החשיפות, העדויות והגילויים בסדרה מצביעים כולם על דבר אחד – האימפריה הבריטית פעלה תמיד על פי מה שהיה נכון ביותר לאינטרסים שלה  מתוך הבנה צינית, שלמעשיה יכולה להיות השפעה מכרעת להגברת האיבה בין היהודים והערבים.

"המנדט" מתבססת על שני  ארכיונים נדירים שלא נחשפו מעולם: הראשון הוא פרוטוקול העדויות הסודיות מועדת פיל, אותה ועדה שהתכנסה ב- 1937, והייתה הראשונה להמליץ על הקמתן של שתי מדינות: יהודית וערבית, זו לצד זו, והשני הוא חומרי הגלם של הסדרה "עמוד האש", ששודרה בטלוויזיה בשנת 1981. רבות מהעדויות של אישים יהודים, ערבים ובריטים נותרו על רצפת חדר העריכה, והסדרה מציגה אותן לראשונה.

את הסדרה מלווים שני מומחים מובילים: פרופסור מוסטפא כבהה (היסטוריון, האוניברסיטה הפתוחה, מומחה לתולדות העם הפלסטיני) ופרופסור מוטי גולני (אוניברסיטת ת"א, ראש הפורום הישראלי לחקר המנדט).

הסדרה "המנדט" תשודר ב-כאן 11 החל מיום חמישי, 27 באוקטובר, בשעה 21:15.

במאים: ירון ניסקי ואבי מרקדו-אטדגי

מפיקים: שי גאני, ירון ניסקי, דויוד לואי, יאיר סקלן ומיכל ספיר.

תסריט: אבי מרקדו-אטדגי, ירון ניסקי ודני אשור.

יוצרי הסדרה: אבי מרקדו-אטדגי, דני אשור וירון ניסקי.

Exit mobile version