Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

הניגון הוא הדרך: הכירו את הכנר אשר בלכמן

מעטים האנשים שחצו יבשות ושינו את כל חייהם בשביל להגיע מניו יורק לנגב. עבור אשר בלכמן, המשנה לכנר ראשי בסינפונייטה הישראלית ב"ש, המצפן למסע הזה היה מוסיקלי. בלכמו הוא בוגר "ג'וליארד"- האקדמיה לאמנויות בניו-יורק , בוגר אוניברסיטת ייל היוקרתית וניגן במספר תזמורות, כולל הברטואסי של ניו-יורק  והתזמורת הסימפונית של ניו-ג'רסי.

בלכמן משתף כי האהבה למוסיקה תמיד הייתה שם: "אמי היתה פסנתרנית מוכשרת וצמחתי בבית מוזיקלי. בגיל 9 נחשפתי לקסם צלילי הכינור, ניגשתי לאמא וביקשתי כינור. והיא, שידעה היטב מה  כרוך  בלימוד  הכינור,  אמרה שאני  חייב  להתחיל  עם  שנה  בלימודי נגינה על הפסנתר. היא הייתה המורה הראשונה שלי, וכשהרגישה שאני מוכן, עברתי לכינור. נהניתי במיוחד מיצירותיהם של בטהובן וברהמס, מאוחר יותר גיליתי את הג'אז ועד היום אני נהנה מאוד משני העולמות העשירים האלה: הקלאסי והג'אז". בשנת 1985, נחשף מקרוב יותר ליהדות ולתורת ישראל באמצעות אשתו חנה, גם מוסיקאית ותיקה, שהתחילה תהליך של חזרה בתשובה: "כשנפגשתי דרכה, עם הרב קרליבך נחשפתי ליהדות והתחלתי ללמוד, להכיר ולחוות את החגים והמסורת שלנו. אחרי שנתיים של תהליך חזרה בתשובה החלטנו שאנחנו עולים, כי רק בישראל ניתן לעסוק באופן רציני במוזיקה וגם לשמור תורה ומצוות". מהלך מסוג זה נחשב חריג יחסית בקרב הנגנים בתזמורות היוקרתיות: "החברים, שראו אותי פתאום מגיע עם כיפה לחזרות היו מופתעים, אבל הסברנו ואחרי שנחשפו יותר גם הבינו. גם למשפחה זה לא היה פשוט בהתחלה לראות אותנו עוזבים לישראל, אבל חנה ואני עשינו את זה יחד כזוג מה שחיזק ותמך בשנינו".

כאשר עלו לארץ עם בנם הבכור נתן, הצטרף לשורות הסינפונייטה ב"ש וניגן לצד יוצרים ומלחינים בינלאומיים וישראליים רבים. העונה, חוגגת התזמורת חמישה עשורים של פעילות מוסיקלית עשירה ומגוונת, עונה שמסמלת יותר מכל את החיבור המיוחד של התזמורת הקאמרית הוותיקה והגדולה בדרום-  לעיר באר שבע, לתושביה, לאומנים ולמוסיקאים הבולטים שצמחו בנגב. במסגרת העונה ינגנו אשר והתזמורת בארבעת הסדרות שנבנו במלאכת מחשבת בידי מנהלה המוסיקלי של התזמורת, מאסטרו ניר קברטי.

 מצ"ב תמונה של אשר בלכמן, קרדיט- יח" הסינפונייטה. לצדה קטע וידאו של אשר וחנה מנגנים יחד, קרדיט- צילום פרטי.

אשר, שמנגן גם מוסיקה חסידית מספר לנו שגם הניגונים שנכתבו בחצרות חסידיות באירופה לפני שנים רבות- הושפעו ישירות מהמוסיקה הקלאסית. אך למרות שבשניהם הניגון יוצא מתוך הלב, הנשמה של היוצר והאמן- במוסיקה החסידית יש יותר מקום לאילתור כך שהנגן יכול להוסיף או לשנות תווים מסוימים לפי הדינמיקה עם  הקהל או על הבמה, מה שאין כן במוסיקה קלאסית ששם אנחנו מנגנים רק מה שכתוב על הדף, זה יכול להיות משהו שנכתב לפני שנתיים או לפני 300 שנה, ללא שינוי.

היום, לבני הזוג בלכמן שמתגוררים בב"ש יש ארבעה ילדים ושמונה נכדים. בנוסף לעבודתו בתזמורת, מלמד בקונסרבטוריון ב"ש. כמו כן, הוא שותף  להרכבים מוסיקליים שונים ומוזמן לנגן מוזיקה חסידית באירועים מגוונים ברחבי הארץ, וחבר אנסמבל 'מזרח ומערב' ב"ש שמנגנת מוסיקה מזרחית, עממית ומן המסורת.

Exit mobile version