Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

הניצנים נראו בארץ: ספר הפנטזיה החדש שיש בו תובנות מפתיעות

הספר החדש והמרתק של אלירן מלכה, "הניצנים – פרחים מתים", פותח במילים הבאות: "כך החלה תקופת הגסיסה של עידן בני האדם, שלא מצאו חן בעיני בורא העולמות. האדמה, ההרים והעצים נשטפו בחלב השמיים. אינסוף פתיתי שלג נעו מהרקיע העליון לאדמה. שליחים לאלים שחזרו, התפזרו במהירות וכיסו באור את החושך של עולם עקר שגסס לאיטו. תושבי האזור חשו את החורף כאינסופי. המבקרים זכו להצצה לתוך עולם חדש שלא הכירו. השלג היה מלאכת הטבע, תוך שהתפזר בצורה מושלמת, נפתח בפראות כאדוות חץ במים."

ובאמת, מדובר בעולם אחר לגמרי. אסון עולמי גורם להכחדת האנושות המוכרת לנו ובמקומה ישנם כעת דמויות מסוג חדש, שאכלו מתוך עץ מיוחד וחיים כעת לנצח. העלים מתוך העץ המסתורי שהגיע מהשמים גורמים למי שאוכל אותם לחי נצח- אלמוות. מחלות, מוות או פגיעה פיזית לא חלים על האדם החדש. הם מאמינים שהם שליחים של בורא העולמות ושהתפקיד שלהם הוא להביא סדר חדש לעולם גוסס.

כך מתנהלת השגרה במציאות עויינת וקשה שאותה מנהלים אנשים- דמויי אדם שמכונים ניצנים. אלא שאחרי שנים לאחר הגעת העצים, הניצן העתיק מרקוס נקרא חזרה לקהילה שאותה הוא נטש. ואז, בנקודה הזו, עלילת הספר מתמקדת ב3 דמויות בנוסף כמובן לדמויות משנה ססגוניות, כל אחת והמניעים שלה שמעשירות את הסיפור.

"אצבעותיה הסתובבו, וכך הסתובב גם הכדור. היא קפצה את אגרופה ושחררה אותו בעוצמה, ובאותה עוצמה הפיץ הכדור אור ירוק לכל עבר. שורש התפרץ החוצה, ניטע בעוצמה בארץ, מתוך השורש צמחו ענפים דקים, גדלים בתאוצה לא טבעית. העץ צמח, מכל כיוון השתחררו עוד ענפים, ומתוכם הנצו עלים בצבעים שונים, אדום, ירוק, כתום, סגול ולבן. נראה שמכל ענף גדלו עלים בצבעים שונים." (מתוך הספר)

האחד- ניצן, מרקוס, שהוא שריד לבני האדם שחיו לפני אותה תקופה, ושתי אחיות בנות אנוש שמצליחות לשרוד בקושי בעולם העוין הזה. האחות הבכורה, בלין, היא לוחמת קשוחה וערמומית שחיה על שנאה לניצנים. לעומתה, שילו מנסה לראות את הטוב והיופי בכל דבר.

המפגש הזה בין 2 האחיות למרקוס מוביל אותם למסע מלא אקשן והפתעות כאשר ההבדלים באופי שלהן תורמים למתח העלילתי.
הספר נסוב סביב השאלה הגדולה- מה עדיף: לחיות ולקמול או לשמר יופי ניצחי חסר חיים? מי שיקרא אותו ימצא בו תובנות מרתקות בסוגייה כבידת המשקל הזו. זה נעשה בדרך עקיפה, מרומזת עם דמויות ועלילה בדיונית שבה שולטת הפנטזיה והאי וודאות. אך למרות שהמרחב אינו דומה לשלנו, ואולי דווקא מתוך כך שאנחנו מביטים על הכל מרחוק, קריאת הדברים תעזור לנו להבחין מבחוץ אל תוך עצמנו, אודות ההתנהלות שלנו כאן.

למי שאוהב את הז'אנר בהחלט מומלץ לקרוא את הספר עם התיאורים החיים, המפורטים והמאוד בהירים שמאפשרים כניסה אל תוך עולם חדש ומסקרן כמו שאלירן עשה גם בספרו הראשון, אלטריה.

לעיון ולרכישה: http://1lnk.me/NITZNIMDATIM 

Exit mobile version