Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

הסיפור העצוב של אגרנות כפייתית

אם מעולם לא ראיתם בית של אגרן כפייתי, אנו מאחלים לכם שגם לא תצטרכו לראות ובטח שלא להיכנס פנימה. אבל בכל זאת פגשתם אדם, מכר או שכן שסובל מהתופעה – אתם בודאי תזדהו עם השורות הבאות.

אנו נוהגים ללגלג על אנשים המתנהגים בצורה שונה, מתייחסים אליהם כאל תמהוניים ומשוגעים והופכים אותם לבדיחה. כאשר מתגורר ברחוב שכן שכזה, אנו נוהגים לרכל ולצחוק על ההתנהגות המוזרה שלו, התנהגות הכוללת איסוף חפצים ברחוב ואגירתם בביתו. אבל בפועל מדובר בסיפור אישי כאב. קל לנו לזלזל ולצחוק על אנשים זרים, אך כאשר מקרה שכזה מתרחש במשפחתנו אנו יכולים להבין את הכאב והמצוקה שמסתתרים מאחורי הבעיה, גם עבור האגרן וגם עבור בני משפחתו.

אגרן כפייתי אינו אוסף סתם חפצים להנאתו. זוהי הפרעה נפשית עלייה הוא משלם מחיר אישי. רבים מהאגרנים הכפייתיים גם סובלים מדיכאון. התופעה גורמת לניתוק מן החברה וחיי בדידות. למרות שהאגרן אינו מסוגל להפסיק לאגור דברים ולא להיפטר משום חפץ, עדיין יש לו רמה מסוימת של מודעות ולכן אינו מזמין אנשים לביתו. גם לא נותני שירותים לצורך תיקון תקלות בבית.

כיצד נראה בית של אגרן כפייתי

אגרנים כפייתים אוספים חפצים שונים אשר יראו לכל אחד אחר חסרי חשיבות. אלו עשויים להיות בגדים זרוקים שמצאו ברחוב, עיתונים ישנים או כל סוג של חפץ אחר. הם אוספים את החפצים וממלאים את ביתם. בתחילה בארונות ושטחי האחסון בבית. אך במהרה הם מתמלאים ועורמים את החפצים על שולחנות, כיסאות, אמבטיות, כיורים, חדרי שירותים וכלל חלל פנוי. למרות שחללים שלמים בבית הופכים להיות בלתי נגישים בגלל עומס החפצים, האגרנים אינם מסוגלים להפסיק לאגור ולא מוכנים להיפרד משום דבר. ישנם מקרים בהם חדרי השירותים מלאים אשפה ואינם ניתנים לשימוש והאגרן עושה את צרכיו במקומות אחרים.

פינוי דירה של אגרן כפייתי ברמת גן. צילום: שי פינוי דירות

החפצים הנערמים בדירה הופכים להיות אכסניה לאינספור מזיקים והופכים לסכנה תברואתית חמורה. בוודאי קרה לכם מקרה בו גיליתם נמלים, מקקים או עכברים בארונות המטבח או המחסן .במקרה כזה מיהרתם לנקות ולבצע הדברה. אם כך דמיינו מה קורה בביתם של אגרנים כפייתיים. כמויות הפסולת גדולות מאוד. אין שום אפשרות לנקות והם לא יזמינו שום הדברה. הבית מתמלא בצחנה קשה ואינספור מזיקים – מקקים, עכברים, נמלים, עשים, אקריות, חולדות, נחשים, יונים, כיני יונים, קרציות ועוד.

פינוי דירות בשיתוף הרווחה

וכאשר רמת הזנחה כל כך קשה, קשה לשמור עליה בגבולות הבית והיא הופכת להיות מטרד גם עבור השכנים. במקרים רבים השכנים מתלוננים לרשויות המקומיות והדבר מסתיים בקנסות וצווים מבית המשפט המסמיכים את הרשויות להיכנס לנכס ולבצע פינוי של הפסולת.

גם כאשר ישנו צו מבית משפט, או הסכמה של האגרן לפינוי, מסתבר שזה לא כל כך פשוט לנקות דירה של אגרן. הבעיות התברואתיות הקשות מסכנות את בריאותו של כל מי שנכנס לדירה. זוהי גם התמודדות נפשית לא קלה. רוב החברות המעניקות שירותי פינוי דירה בדרך כלל יגידו לכם לא תודה. ישנן חברות מעטות אשר נענות לאתגר ויש צורך במומחה פינוי דירה של אגרנים.

Exit mobile version