Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

הסתלקות מירושה – מה זה אומר וכיצד זה נעשה?

כאשר אדם קרוב נפטר: במרבית המקרים תישאר אחריו ירושה. צו ירושה הוא בעצם מסמך בו ניתנות הוראות לחלוקת רכושו של הנפטר, כאשר הרכוש יכול להיות כול אלמנט שהיה שייך לו בחייו. עם זאת, ישנם רגעים בהם היורשים מסתכסכים עקב חלוקת עזבון, או מטעמים אחרים, מה שמוביל לכך שכמה מהיורשים או אפילו אחד מהם – רוצה להסתלק מהירושה.

מי בכלל ירצה  להסתלק מעיזבון?

זה נכון שאנו לא רוצים לוותר על נכסי ירושות שניתנו לנו בצוואה או על פי דין, אך במקרים מסוימים נכון לעשות זאת ואז נבחר להסתלק מהעיזבון.

עד כמה שזה לא נעים לחשוב על כך: קבלת ירושה תועיל למרבית האנשים בישראל ובעולם. עם זאת, לעיתים קרובות – קבלת ירושה מסוימת יכולה להעיק על היורש, כמו קבלת מבנה לא חוקי. קבלת דירה להשכרה שלא מניבה רווח. קבלה של אוספים או חפצים רבים ומעיקים וכדומה. בעוד שישנם מקרים בהם הנכס גורר עמו מיסים שיש לשלם לרשויות. כך גם לעיתים יורש מסתלק מחלקו בצוואה עבור קרוב משפחה, לרוב הורה, שהיה בן זוג של הנפטר, או לטובת אח או נכד.

למידע נוסף אודות הסתלקות מירושה באתר של עו"ד גולדשטיין.

אבל מה זה אומר להסתלק מעיזבון או מירושה וכיצד עושים זאת?

זה כבר ידוע שישנם בני משפחה אשר מוותרים על חלקם בירושה ומחפשים אחר עורך דין שעוסק בעיזבון, או כזה שעוסק בתחום הנדל"ן. על פי סעיף 6 לחוק הירושה בישראל, גם מי שירצה לוותר על חלקו בנכסים (זה נדיר אבל עדיין עלול לקרות) יוכל לעשות זאת על פי החוק.

ישנם מקרים בהם ישנה הסתלקות כללית מהירושה, כאשר אדם מוותר על חלקו. בכך אפשר לעשות זאת מבלי לדאוג לטובתו של אדם אחר. ישנם יורשים שיבצעו את ההליך על מנת לדאוג לאדם אחר כמו אח, אחות, בן או בת זוג, עבור ילדים, נכדים וכדומה. בכול מקרה מצב זה ידוע כהסתלקות ספציפית למען אדם אחר.

צילום: Pixabay

כיצד מבצעים את ההסתלקות

מי שירצה לצאת מעיזבון או לוותר על חלקו בצוואה: יוכל לעשות זאת על פי ההגדרה בצוואה ועל פי חוק הירושה. עריכת צוואות באמצעות עורך דין מיומן תוליד גם סעיף שמקנה אפשרות להסתלקות חלקית מנכס מסוים תוך הגשת בקשה אל רשם הירושות. מרגע שמגישים את הבקשה ומוסרים תצהיר הסתלקות בבית המשפט – אפשר להסתלק מהירושה.

אבל מדוע כדאי לעשות זאת?

מי שאינו מוצא עניין בירושה או שלא רוצה להיות בעלים של נכס כזה או אחר- יוכל לבצע את ההליך בכמה מצבים: האחד הוא בעת שלא רוצים לשלם מיסים על נכס כמו נכסי מקרקעין והשני הוא הרצון להיפטר מנכס מכביד. כך גם אם הוא רוצה להיטיב עם יורש אחר שיקבל את חלקו. גם במידה ועלול להיגרם נזק ליורש בשל הנכסים שהועברו אליו – מעדיף היורש להסתלק מהעיזבון. לסיכום, באמצעות עורך דין מקרקעין, נדל"ן וירושה אפשר להגיש בצורה יעילה יותר בקשה להסתלק מירושה.

Exit mobile version