Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

הפרעות אכילה מגוונות דורשות טיפול ממוקד

הפרעות אכילה הן שמן הכולל של דפוסי אכילה לא בריאים המקצינים עד כדי פגיעה בבריאות הגופנית והנפשית. התופעות יכולות להיות מגוונות, ונעות בין אכילת בולמוס שגורמת להקאות שגורמות לנזק למערכת העיכול, לבין הרעבה עצמית שגורמת לנזק גופני ובריאותי עד כדי מוות.

הקשת רחבה כמו גם הדרגות של החומרה, ובכולן שולט המרכיב ההתנהגותי שנובע כתוצאה מתפיסה משובשת של הדימוי העצמי, דימוי הגוף ודגם תפיסת המציאות. כל אלה מביאים לידי הפרעה שמתבטאת בצריכת מזון מוגזמת או הימנעות ממנה, בניסיון לשלוט במצב שיצא מכלל שליטה עוד בשלב שבו המחשבות והרגשות מעורבים בגישה שלנו למזון. הפרעות אכילה מוכרות הן אנורקסיה נברוזה, בולימיה, אכילה רגשית או כפייתית והן מופיעות היום אצל נשים בעיקר, אם כי גם גברים הולכים ולוקים באותה בעיה בגלל הדרישות והקריטריונים למראה חיצוני מושלם.

השפעת הסביבה

הפרעות אכילה דורשות טיפול ממוקד. תמונה: pixabay

טיפול בהפרעות אכילה אינו מנותק מהמציאות הסובבת ולכן יש לבדוק ולהתייחס אל המטופל כמי שקשור לציפיות של הסביבה ממנו. הזה רק חלק מהבעיה כמובן, משום שהפרעות אלה מתיישבות אצל אנשים שונים במקומות שמעיקים עליהם בכלל בגלל מבנה אישיות או נטייה להגזים, ולכן הטיפול ההתנהגותי הקוגניטיבי מנסה לעורר את המודעות של המטופל ליכולתו לשנות את ההתנהגות תוך כדי העמקת ההיכרות שלו עם עצמו. מטפל CBT שמטפל בהפרעות אכילה יבדוק את המאפיינים של ההפרעה ויתאים לה את הטיפול הנכון לה. היום ידוע כי 9% מנשים ו-3% מהגברים סובלים מאנורקסיה, לדוגמה המילה לדוגמא לא קשורה למשפט . החכמה בטיפול בהפרעות אכילה היא לטפל בהן מוקדם ככל האפשר כדי שלא יהפכו להפרעת אכילה כרונית, וכדי שאפשר יהיה לחזור לאכילה נורמלית ולא קיצונית בהקדם.

הסיבות הסביבתיות מתחברות לאישיות

הבעיה היא שלמרות שזוהי הפרעה המוכרת בעיקר בגיל ההתבגרות, בגלל לחצים חברתיים היא מתפתחת על כל גווניה גם בגילאים מאוחרים יותר ובסגנונות שונים. מחלות אכילה והפרעות אלה מתקשרות באופן אוטומטי בדרך כלל ללחץ חברתי שנוגע למודל המראה המושלם, הרזה ובעל הדרישות כמו להראות עצמות אגן ורווח ירכיים למרות שזה קשור בגנטיקה ולא באכילה. כלומר, דרישות שהן מופרכות וקשורות בתרבות ובסביבה, שמתקשרות ככל הנראה לבעיות השליטה העצמית שמאפיינות מי שלוקה בהפרעת אכילה. כאן נכנסת לתמונה שיטת הטיפול הקוגניטיבי ההתנהגותי שמטפלת בבעיית השליטה על ידי הגברת מודעות ליכולת שלנו לשלוט ברגשות ובמחשבות שלנו.

שיטת טיפול CBT

שיטת טיפול CBT היא שיטה התנהגותית ממוקדת וקצרת מועד שמטפלת בבעיה מבלי להתפרש על כל החיים שלכם, ולכן היא מציגה תוצאות מצוינות בהצלחה בטיפול בבעיות שונות שקשורות להתנהגות ולשליטה בה. העיקרון הוא לשנות את תפיסת המציאות ובאמצעותה גם לשנות את היכולת של המטופל להתמודד אתה. בין אם מדובר בלחץ חברתי לרשות או בתגובת נגד ללחץ של הורים ושליטת יתר שלהם, הטיפול בשיטת CBT מחזיר לידיים של המטופל את היכולת להתנתק משליטה של המציאות ושל אחרים ומחזיר אותה לידיו.

המאמר נכתב ע״י ד״ר עפר בר נחום המטפל בקליניקה ברח׳ מנחם בגין 1 הרצליה. טלפון לקביעת פגישה  054-6258872

 

Exit mobile version