Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

הפרשת חלה לכלה

אין להתפלא על כך שנשים רבות רגע לפני כניסתן לחופה דואגות לקיים את טקס הפרשת חלה לכלה. שהרי על פי ההלכה אישה מחוייבת בשלוש מצוות: חלה, נידה והדלקת נרות. כיום נהוג לעשות את הטקס באירועים נשיים שונים כמו בת מצווה, רגע לפני לידה או כמובן לקראת החתונה. בערב כזה יש הרבה ריגוש וכיף, ואיך אפשר שלא כאשר אנו מדברים על מפגש עם הנשים הכי קרובות לכלה.

איפה, איך למה וכמה

טקס הפרשת חלה לקוח מההלכה הקובעת כי כל אדם – גבר או אישה, האופה בצק בכמות שהינה גדולה יותר מ-1.236 קילוגרם, לומר ברכה, לקחת כמות קטנה מהבצק, כ-30 גרם לערך, להחזיק אותה ולהגיד את המשפט "הרי זו חלה". החלה המופרשת מיועדת לשריפה בתנור, ואחר כך יש לזרוק אותה. חשוב לציין כי הלכה זו מיועדת הן לגברים והן לנשים, אך נשים העסוקות לרוב יותר בעבודות הבית, מיישמות אותה בעיקר.

על עיסת החלה בעת טקס הפרשת חלה לכלה, להיות עשויה מאחד מחמשת מיני הדגן השונים כגון:  שעורה, כוסמין, חיטה, שיפון או שיבולת שועל. כך שניתן יהיה לברך עליה את בירכת "המוציא". שנית, הקמח צריך לשקול 1.230 גרם לכל הפחות ועל הבצק להיות מתאים לאפיית לחם, כלומר בצק קשה. הפרשת החלה תעשה לאחר הלישה ותפיחתו של הבצק. האישה דואגת להפריש מהחלה רגע לפני שהיא מכניסה אותה לתנור הלוהט.

"כיצד מרקדים לפני הכלה". צילום: יחצ

הפרשת חלה ידועה כמצווה עוצמתית אשר דאגה ללוות את בני ישראל לאורך ההיסטוריה, ובתקופת בית המקדש פרנסה את הכהנים שעסקו בעבודת ה', בשער ששאר השבטים הפרישו חלק מן החלה עבורם.

למעשה כל אישה יכולה לערוך טקס הפרשת חלה בביתה ואף לדאוג להזמין לאירוע רבנית. עד מהרה האירוע הופך להזדמנות פז עבור חברות ובנותיהן כדי להשתתף בטקס נשי מרגש. זהו טקס המאפשר להעצים את כל הנשים המשתתפות בו, והוא מתאים לכל הזדמנות.

מדוע הפרשת חלה לכלה חשובה?

בעבור הכל הנכנסת כרגע מתחת החופה ומתחתנת עם בחיר לבה, החתונה מהווה רגע של אושר עילאי. אך חיי הנישואים יכולים בהחלט להיות אתגר בפני עצמו. לכן נשים רבות שאינן סבורות כי ההצלחה בחיי הנישואין שלהן היא מובנת מאליה, דואגות לערוך טקס הפרשת חלה לכלה ערב לפני החתונה, כסגולה לחיי נישואין יציבים ומוצלחים.

והנה רגע קצר לפני שהכלה הופכת לאישה נשואה, ברגע בו היא מבלה עם חברותיה הטובות ביותר, היא חווה רגע של התעלות רוחנית ושמחה אמתית בטרם כניסתה לחופה. ויש האומרים כי זהו בדיוק המצב הרוחני שבו על האישה להיות בו בטרם טקס הפשרת החלה. ויש המוסיפים כי ליבה השמח הופך את המצווה הזו להתעלות של ממש.

סגולות ורפואות נוספות

לטקס הפרשת חלה לכלה סגולות רבות נוספות מלבד שימור חיי הנישואין של הזוג הצעיר. הפרשת חלה מסייעת בבקשה על בריאות, פרנסה והצלחה, אך היא גם מוכרת בתור סגולה לזיווג. הפרשת חלה נחשבת לטקס עוצמתי כאשר נשים רווקות הלוקחות חלק בטקס של חברתן, יוכלות להצליח ולהפיק ממנו עוצמה ועידוד במסע שלהן למציאת האחד. הכלה המחלקת את החלה מברכת את חברותיה. ברכתה נחשבת כברכה הטהורה ביותר שנשטחת בפני שמיים.

לפי האמונה בעת הפרשת חלה נענות כל התפילות והבקשות בשעה שהאישה המפרישה מבקשת את מה שהיא צריכה לעצמה ולסובבים אותה. אלו ייפתחו את שערי השמיים לבקשות שלה. נשים מכל רחבי הארץ דואגות להפריש חלה ולבקש בריאות, זיווג הגון משמים, פרנסה ועוד.

המאמר באדיבות אתר "שמח לנשים" פורטל אירועי נשים היחיד מסוגו בארץ.

Exit mobile version