Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

הצלחה אדירה לפסטיבל הלאדינו הראשון בצפת בהשתתפות עשרות אלפים מכל רחבי הארץ

בעיריית צפת יכולים לסמן וי גדול על פסטיבל הלאדינו הראשון. עשרות אלפי מטיילים מכל רחבי הארץ לצד תושבי העיר צפת פקדו את העיר וחגגו שלושה ימים של לאדינו אוטנטי וייחודי. עם שלל מופעים במספר במות, נגני רחוב, סיורים ללא תשלום, קולינריה אוטנטית, מופעי ילדים ברוח הלאדינו ועוד.

באירוע הפתיחה החגיגי שהתקיים בהיכל התרבות בית יגאל אלון נכחו שרת התרבות והספורט מירי רגב, שר המדע אופיר אקוניס, ראש עיריית צפת שוקי אוחנה, מנכ"לי משרדי הממשלה, חברי מועצת העיר ואישי ציבור נוספים.

את האירוע פתח המנהל האומנותי של הפסטיבל גיא זוארץ שאמר: ״כשאני מגיע לצפת אני מתרגש מהעיר המיוחד הזו, היום אנחנו פותחים פסטיבל מיוחד שיזם ראש העיר ומגיע לו את כל הקרדיט על היוזמה החשובה שתאפשר הנגשה של הלאדינו לדור הצעיר ושימור התרבות החשובה הזו. פסטיבל הלאדינו יביא לצפת תיירים חובבי לאדינו מהארץ והעולם״ שרת התרבות והספורט מירי רגב קראה לזמרת יסמין לוי וציינה: ״את שרה ובא לי לבכות מהתרגשות ומזכירה לי את הבית. מה שקורה בצפת בחודשים האחרונים זו פשוט מהפיכה ומגיע כל הכבוד ענק לראש העיר."

אלפי חוגגים מכל הארץ. צילום: עיריית צפת

הערב נפתח פסטיבל הלאדינו הבינלאומי הראשון בצפת שמאפשר לנו לחוות את ההיסטוריה בשפה, במטעמים והפיוטים, אני דובר ספניולית והמורשת הזו  בתוכי. המורשת התרבות והשפה הם חלק מאיתנו ויש מקופ לכולם בבמה התרבותית וצריך להשקיע בכולם!, מגיע לנו להביא את התרבות לפריפריה, 4 שנים שמנו את תרבות המזרח לצד המערב, בכל חלקי הארץ.  שר המדע אופיר אקוניס הוסיף: ״השירה כאן עוצמתית ומרגשת, יש כאן עוצמות נפלאות של . הערב הזה צריך צריך להריע לעיר צפת על האירוע המדהים הזה בעיר שבא צמחו אייקוני לאדינו״.

ראש עיריית צפת שוקי אוחנה: ״אנחנו פותחים הערב את פסטיבל הלאדינו הראשון בבירת הגליל עיר הקודש צפת בהתרגשות רבה, באית מארבעת ערי הקודש, עיר שהמורשת שלה שלובה בלאדינו מאז ומעולם.  צפת עיר שאין עוד כמוה בעולם, זו פתיחה של מסורת חדשה  וצפת הופכת לבית החדש של הלאדינו!״.

במסגרת הפסטיבל הופיעו אמנים רבים מהשורה הראשונה של המוסיקה בכלל והלאדינו בישראל בפרט ומידי ערב יתקיימו מופעים מיוחדים המשלבים בין אמנים שונים בספישל לאדינו חגיגי. בין היתר מדובר במופע של גיא זוארץ, אחיו רועי והאנדלוסית מעלות על טהרת הלאדינו. כמו כן חוברו טריפונס ופבלו רוזנברג לספישל מיוחד. מוש בן ארי בליווי נגנים ברוח הלאדינו. אל כוכבת הלאדינו יסמין לוי הוצמדו נגנים מיוחדים.

גיא זוארץ. צילום: עיריית צפת

מופע של גלית גיאת יכלול שילוב חגיגי עם לאה שבת. מופע נוסף על טהרת הלאדינו של שמעון פרנס יחד עם דורית ראובני. כמו כן יופיעו בפסטיבל להקת סומסום, להקת הלובים, קובי זרקו, עדי אלבכר, מקאמת ועוד. בנוסף התקיים  מופעי ילדים ילאדינו – מופע מוסיקלי מיוחד בהובלת חני נחמיאס ומופע של ילדי צפת שלמדו שירה וריקודי לאדינו במסגרת לימודיהם בבית הספר בירב בעיר.

הפסטיבל הינו בחסות של משרד התרבות והספורט, מפעל הפייס, רשות הלאדינו ועיריית צפת. בעירייה מציינים כי בין התאריכים 12-14.8 יתקיים פסטיבל הכליזמרים המסורתי בעיר עם שלל אומנים והפתעות מיוחדות: "זו רק התחלתה של מהפיכת התרבות והתיירות בצפת" חתמו.

צפת חוגגת לאדינו . צילום: עיריית צפת
Exit mobile version