Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

הצנחן שלא זכה לגעת באבני הכותל

 הספר "הצנחן שלא זכה לגעת באבני הכותל " מספר את סיפורו של הצנחן אבנר גץ הי"ד  שנפל בקרבות לשחרור ירושלים במלחמת ששת הימים  בדרך אל הכותל המערבי .

אבנר הצנחן שרת בחטיבה חמישים וחמש גדוד עשרים ושמונה . לפני יציאתו לקרב כתב  אבנר לאבא ואמא גלויה: "  אני  הולך להילחם למקום שאתם מאוד תשמחו כשאגיע לשם. "

אבנר לא  זכה הגיע אל הכותל ,הוא לא ברך עם הצנחנים ברכת שהחיינו עם הרב גורן,  הוא לא נגע באבני הכותל,  הוא נהרג מכדור של צלף ירדני  שנורה מהחומה  בחצר המטרה מימי ירמיהו הנביא בבית הקברות המוסלמי "סהרה ".

אבנר גץ ז"ל צילום באדיבות: מכינת אבנר בעכו

אבנר נהרג  במקום הנחת התפילין של ראש. אבנר נשאר שם  בודד  שרוע במשך כ24 שעות  מול חומות ירושלים עד שכוחות הצבא הצליחו לחלץ אותו. אבנר נקבר תוך כדי המלחמה , בלי המשפחה, המשפחה לא זכתה ללוות אותו ללוויה אחרונה .

לאבנר אילו היו  המילואים הראשונים שלו .אבנר היה מאורס לאמלי.  הוא תכנן להתחתן בטו' באב  באותה שנה.

לפני יציאתו לקרב הוא למד עם אביו הרב מאיר יהודה גץ גץ הלכות מלכים של הרמב"ם  "שאפילו חתן יוצא מחופתו למלחמת מצווה "

כשהעבירו את הצנחנים לירושלים "במבצע מוקד " הוא שר  באוטובוס מהדרום  לירושלים את שירה של נעמי שמר" ירושלים של זהב" הוא אמר לחבריו   "אנחנו שלוחי מצווה" .

מספר חודשים לאחר המלחמה התמנה אביו הרב גץ לרב הכותל והמקומות הקדושים וזה מבחינת המשפחה סגירת מעגל, אבא זכה להתמנות לרב הכותל במקום שאבנר לא זכה להגיע איליו.

את הספר כתבה אחותו לילי הורביץ גץ האחות הקטנה שחוותה שכול בגיל שמונה וחצי ומתמודדת עם התואר החדש "אחות שכולה "

. במשך שנים התכחשה  האחות לילי לנפילת האח ויצרה לעצמה  עולם  דמיונות משלה עם פתרונות יצירתיים להיעדרותו  של האח מהבית .

יום אחד בגיל שלוש עשרה בעוד המשפחה עברה להתגורר ברובע היהודי  גילתה באקראי בספר "הר הבית בידינו " בעמוד מאתיים עשרים ואחת כיצד אחיה  אבנר נהרג

" אבנר גץ נפצע קשות רון אלפה ומלץ מזנקים אילו אך לשווא "

הידיעה המפורשת על נפילתו מתוך הכתוב גרמה לה לרוץ ולהסתתר בחדרה ולקרא את השורות אלפי פעמים .היא לא שיתפה אף אחד מבני המשפחה  כיצד אבנר נהרג, היא גם חששה לספר להוריה שמא תגרום להם צער נוסף.. אבל אז ,החלה להפנים באמת שאבנר לא ישוב יותר ושהו באמת נהרג ולא הלך לאיבוד.

בעקבות נפילתו של אבנר הי"ד עברה המשפחה להתגורר בירושלים האם הרבנית אסתר גץ רצתה להיות קרובה לבנה . היא רצתה לבקר אותו בהר הרצל .

צילום באדיבות: מכינת אבנר בעכו

המעבר לירושלים יצר שבר כפול לילדים הקטנים במשפחה שעוזבים את המשק והגליל את מושב כרם בן זמרה  ועוברים להתגורר בצריף בירושלים.

לפני מספר שנים הוקמה ע"י הרב אחי-קם גץ הקרוי על שמו,  מכינת אבנר בעכו ,המכינה הוקמה לעילוי נשמתו והבחורים הלומדים בה ממשכים את לימוד התורה שפסק ערב יציאתו לקרב . ועל זה נאמר : כל המלמד את בן חברו תורה מעלה עליו הכתוב כאילו ילדו . התלמידים במכינה הם כמו ילדיו.

מטרת הספר להנציח את דמותו של אבנר ולספר את ספור נפילתו למען ידעו הדורות הבאים

כל הכנסות הספר קודש למכינת אבנר בעכו.

ניתן לרכוש את הספר במכינת אבנר בעכו  בטלפון:0545701415 או לילדי לילי0505514600 או במייל hlily@zahav.net.il

 

Exit mobile version