Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

הקסם מאחורי סיורי הסליחות בירושלים

בין ראש השנה ליום כיפור אנחנו מציינים את הימים הנוראים. אלה הם עשרת הימים שבהם נדונים מעשינו הטובים (והפחות טובים) בבית דין של מעלה. בזמן הזה, על פי היהדות, ייחרץ גורלנו. זהו הזמן שבו אנחנו בוחרים להביע חרטה על חטאים ומעשים לא ראויים, ובו אנחנו גם מייחלים למחילה. זהו הזמן לבקש סליחה ומחילה בין אדם לחברו, כמו גם בין אדם לאלוהיו, ובימים הללו מתקיימים סיורי סליחות מרגשים וסוחפים באזור הכותל המערבי. הסיורים הללו הם ללא ספק דרך מופלאה לציין את תקופת הסליחות הזו, שכן שיאם בתפילה המשותפת ברחבת הכותל המערבי, אחד האתרים החשובים ביותר ביהדות.

למה דווקא בירושלים?

כעיר הבירה של ישראל, ועוד יותר מכך – בהיותה העיר הקדושה ביותר ביהדות – ירושלים היא המקום המושלם לקיומם של סיורי סליחות. אפשר להבין מדוע סיורים אלה מתקיימים בה במהלך עשרת הימים הנוראיים, ומדוע מגיעים אל העיר ישראלים ותיירים רבים שמצטופפים בבתי הכנסת העתיקים, מסיירים בשכונות העתיקות ומגלים את הקסם של ירושלים בדרך אל הכותל. שם, לפני הקיר העתיק, נפתחים שערי השמים. שם נשמעות תפילותינו, וזהו הזמן לבקש סליחה ולייחל למחילה. בימים אלה, בהם נפסק דיננו ונגזר גורלנו, נדמה שאין מקום טוב יותר להיות בו מאשר בין חומות העיר העתיקה והיפהפייה הזו.

סיורים מודרכים לאורכה של חוויה ייחודית

המדריכים המיומנים והמנוסים, אלה שמובילים סיורי סליחות ברחובותיה העתיקים של ירושלים, הם אלה שמספקים את החוויה המרגשת הזו. כך אנחנו יכולים לשוטט בין בתי האבן של העיר, להיחשף לפיוטים היפים ולהאזין לתפילות המיוחדות ברוח התקופה. כך אנחנו מגיעים אל המקומות הקדושים ביותר וחווים את העיר שחוברה לה יחדיו בצורה הטובה ביותר. הסיורים הללו נמשכים לרוב בשעות הלילה, ובמשך כמה שעות צועדת הקבוצה יחד בין בתי הכנסת של העיר העתיקה (על אף שהם סגורים בשעות אלו), בין שערי הכניסה לעיר ובין חומותיה. לאור הכוכבים מתבצעת גם התצפית היפה ביותר על העיר הקסומה, וכן נשמע קולו של השופר ברקע. סיורים אלה, שמסתיימים כאמור ברחבת הכותל ובתפילה המונית, סוחפים אחריהם רבבות יהודים מדי שנה בסוף חודש אלול. אפשר להבין מדוע, שהרי אין דרך מופלאה יותר להתחבר לנפש, לקדושה ולמקום, מאשר לצעוד ברחובות העיר, להאזין לפיוטים ולהתפלל לפני הכותל בפתחה של שנה חדשה.

כותל. צילום: עמיעד טאוב
Exit mobile version